Nowy Rok przyniósł znaczące zmiany w obszarze e-commerce, z uwagi na wdrożenie przepisów unijnych dyrektyw. Prawnicy z zespołu Kancelarii Prawnej Grant Thornton przygotowali zbiorcze zestawienie najważniejszych z nich.

1.Obowiązek informowania o cenach sprzed obniżki

Od stycznia 2023 r. przedsiębiorcy w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi obok informacji o obniżonej cenie są zobowiązani uwidocznić również informację o najniższej cenie tego towaru lub tej usługi, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Obowiązek ten obejmuje też reklamy danego produktu. W przypadku produktów szybko psujących się, z krótką datą przydatności do spożycia – sprzedawca ma uwidaczniać aktualną cenę i tę sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Ważny fragment

Przepisy powyższe mają zastosowanie w wypadku promocji lub wyprzedaży – a zatem ten obowiązek nie aktualizuje się w przypadku gdy przedsiębiorca zwyczajnie obniża cenę regularną danego produktu.

2. Skrócenie terminu na rozpatrzenie reklamacji

Dotychczasowy ogólny termin rozpatrywania reklamacji wynosił 30 dni, jedynie dawna ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej skracała ten termin do 14 dni. W obecnym stanie prawnym termin ten został ujednolicony i przedsiębiorca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.

3. Nowe obowiązki informacyjne dla platform handlowych typu marketplace

Nowelizacja wprowadza szereg obowiązków dla platform handlowych – konieczne będzie między innymi wskazanie czy sprzedający jest przedsiębiorcą czy też nie, a jeśli nie – konsumenci mają być informowani, że nie stosuje się wówczas przepisów zapewniających im szczególną ochronę, w postaci np. możliwości odstąpienia od umowy. Konieczne jest również informowanie o głównych parametrach plasowania ofert (pojawiania się wyników). Jeśli przedsiębiorca korzysta z płatnych reklam lub opłaca wyższe plasowanie się ofert jego produktu, informacja o tym musi być wyraźnie ujawniona konsumentom, podobnie jak w przypadku, gdy przedsiębiorca stosuje indywidualne dostosowywanie ceny.

4. „Sprawdzalność” opinii konsumentów

Przedsiębiorcy, którzy udostępniają opinie o oferowanych przez siebie produktach będą musieli zapewnić możliwość zweryfikowania, czy opinie pochodzą od konsumentów, którzy faktycznie dany produkt zakupili i używają. Przedsiębiorca będzie musiał również wskazać, czy publikowane są wszystkie opinie o produkcie, czy też tylko te pozytywne. Decyzja, czy udostępniać konsumentom opinie o produktach będzie należała wyłącznie do przedsiębiorcy. Jeżeli zdecyduje się on nie udostępniać takich opinii, nie będzie wtedy objęty obowiązkiem informacyjnym.

Sprawdź nasze usługi w zakresie: Doradztwo prawne dla e-commerce
Doradztwo prawne

5. Podawanie dodatkowych danych identyfikacyjnych

Dyrektywa Omnibus wprowadza obowiązek podawania adresu przedsiębiorstwa, adresu poczty elektronicznej oraz numeru telefonu, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą.

6. Walka z problemem podwójnej jakości

Dodano nowy rodzaj działania wprowadzającego w błąd – jest nim każdy rodzaj wprowadzenia towaru na rynek jako identycznego z towarem wprowadzonym na rynki w innych państwach, w sytuacji gdy towar ten w sposób istotny różni się składem lub właściwościami, a zatem zakazane jest wprowadzanie towaru na rynek towaru jako identycznego z tym, który jest sprzedawany w innych krajach UE, jeśli różnica w składzie czy właściwościach nie będzie obiektywnie uzasadniona.

7. Zmiany w zakresie rękojmi

Nowe przepisy zmieniają nazewnictwo, zastępując słowo „rękojmia” – terminem „odpowiedzialność za niezgodność towaru z umową”. Ustawa wyraźnie wskazuje przesłanki zgodności towaru z umową, a termin domniemania, że niezgodność z umową istniała już w chwili zakupu został wydłużony do 2 lat. W razie niezgodności, w pierwszej kolejności konsument będzie mógł żądać naprawy lub wymiany wadliwego towaru. Jeśli nie będzie to możliwe, konsument będzie miał prawo do obniżenia ceny towaru lub odstąpienia od umowy i całkowitego zwrotu pieniędzy. Zgodność towaru z umową obejmuje również aktualizacje oprogramowania w przypadku towarów z elementami cyfrowymi oraz treści i usług cyfrowych – przedsiębiorca będzie zobowiązany do dostarczania aktualizacji przez co najmniej 2 lata. Ciężar dowodu dostarczenia  treści cyfrowej lub usługi cyfrowej spoczywa na przedsiębiorcy.

8. „Zapłata” danymi osobowymi

Ochrona konsumentów w pewnych przypadkach została rozszerzona na przypadki, gdy konsumenci „płacą” (często za pozornie „darmowe” usługi cyfrowe) swoimi danymi osobowymi. Dyrektywa wskazywała, że jeśli konsument przekazuje dane osobowe w zamian za treści cyfrowe lub usługi cyfrowe – i nic ponadto – a przedsiębiorca przetwarza te dane tylko w celu wykonania umowy lub w celach ustawowych, to przepisów dyrektywy (jak również odpowiednich przepisów krajowych) nie stosuje się. Jeśli natomiast przedsiębiorca przetwarza te dane również w innych celach, np. marketingowych, to już znajdują zastosowanie przepisy ochronne. W takich wypadkach obowiązywać będą takie same zasady, jak w odniesieniu do odpłatnych usług, np. możliwość odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.

Zmiany w przepisach można uznać za rewolucyjne, a ich znajomość jest kluczowa zarówno w przypadku konsumentów, jak i przedsiębiorców prowadzących biznes w formule e-commerce lub planujących otworzyć taką działalność w najbliższym czasie.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo prawne dla e-commerce

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Skontaktuj się

Agnieszka Lorenz

Senior Associate, Radca Prawny

Specjalizacje

Skontaktuj się

Agnieszka Lorenz

Senior Associate, Radca Prawny

Specjalizacje

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.