GrantThornton - regiony

Rzeczywistość pandemiczna wywarła bezprecedensowy wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Przerwanie łańcuchów dostaw, wywołane sytuacją dostawców azjatyckich, przyczyniło się do wstrzymania produkcji
w fabrykach w odległych od dostawców lokalizacjach.  Obszar zakupowy stanął przed trudnym wyzwaniem – zmitygować negatywny wpływ kryzysu, skutecznie zarządzić ryzykiem zakupowym i zapewnić ciągłość dostaw.

Kluczowe znaczenie zarządzania ryzykiem zakupowym.

Priorytetowe znaczenie z dnia na dzień zyskały działania związane z zarządzaniem ryzykiem zakupowym i zapewnieniem ciągłości dostaw, w tym szczególnie te, dotyczące:

  • identyfikacji alternatywnych źródeł dostaw,
  • redystrybucji wolumenu zakupowego,
  • identyfikacji i weryfikacji materiałów krytycznych,
  • eliminacji lub redukcji zapotrzebowania w pozostałych obszarach.

Firmy skupiły się również na:

  • tworzeniu bądź weryfikacji procedur zakupowych,
  • analizie pozacenowych warunków współpracy z dostawcami.

Podejście proaktywne kompleksowo adresuje zagadnienie ryzyka

Kompleksowe podejście procesowe (Supply Risk Management), tj. identyfikacja, analiza możliwych ryzyk, a następnie opracowywanie planu działania wraz ze strategią zarządzania ryzykiem oraz jego monitoringu, pozwala przedsiębiorstwu mitygować ryzyko zaistnienia zakłóceń bądź – w razie ich wystąpienia – minimalizować/eliminować ich skutki dzięki sprecyzowanemu planowi działań (contingency plan).

Dzięki stosowanej metodyce usprawniona zostaje identyfikacja potencjalnie niekorzystnych zdarzeń, usystematyzowana, usprawniona i przyspieszona reakcja na nie.

Systemowe podejście umożliwia poprawę koordynacji i komunikacji w razie wystąpienia takich okoliczności, czego rezultatem jest mitygacja ich negatywnych efektów.

 

Skorzystaj z naszych usług w zakresie: Optymalizacja kosztów przedsiębiorstwa
Dowiedz się więcej

Nie tylko zarządzanie ryzykiem

Zarządzanie ryzykiem zakupowym jest jednym z obszarów działań strategicznych, na którymi Działy Zakupów powinny skupić się w czasach kryzysu. Warto także skupić się na działaniach optymalizujących szeroko pojęty obszar zakupowy oraz poprawnym ukształtowaniu i skutecznym zarządzaniu relacjami z dostawcami.

Rosnąca rola obszaru zakupowego organizacji

Sprawnie funkcjonujący obszar zakupowy każdej organizacji z funkcji wspierającej – reaktywnej, dzięki  działaniom o charakterze strategicznym (w tym odpowiednim zarządzaniu ryzykiem zakupowym, zaangażowaniu i wykorzystaniu odpowiednich narzędzi i technik), ma dziś szansę stać się źródłem zmian i w znaczący sposób wpłynąć na sukces całej firmy. Czas pandemii paradoksalnie może przyczynić się do umocnienia jego pozycji w zakresie kreowania wartości dodanej oraz tworzenia przewagi konkurencyjnej.

AUTOR: Paweł Pokora, ekspert w zarządzaniu strategicznym oraz operacyjnym obszarem zakupowym przedsiębiorstw

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Konsulting biznesowy

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.