Rzeczywistość pandemiczna wywarła bezprecedensowy wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstw. Przerwanie łańcuchów dostaw, wywołane sytuacją dostawców azjatyckich, przyczyniło się do wstrzymania produkcji
w fabrykach w odległych od dostawców lokalizacjach. Obszar zakupowy stanął przed trudnym wyzwaniem – zmitygować negatywny wpływ kryzysu, skutecznie zarządzić ryzykiem zakupowym i zapewnić ciągłość dostaw.
Podsumowanie:
- Działania związane z zarządzaniem ryzykiem zakupowym i zapewnieniem ciągłości dostaw zyskały w obecnej sytuacji priorytetowe znaczenie.
- Mitygacja ryzyka zakupowego posiadać powinna charakter proaktywny.
- Rola obszaru zakupowego nabiera na znaczeniu w organizacjach różnych branż.
Kluczowe znaczenie zarządzania ryzykiem zakupowym.
Priorytetowe znaczenie z dnia na dzień zyskały działania związane z zarządzaniem ryzykiem zakupowym i zapewnieniem ciągłości dostaw, w tym szczególnie te, dotyczące:
- identyfikacji alternatywnych źródeł dostaw,
- redystrybucji wolumenu zakupowego,
- identyfikacji i weryfikacji materiałów krytycznych,
- eliminacji lub redukcji zapotrzebowania w pozostałych obszarach.
Firmy skupiły się również na:
- tworzeniu bądź weryfikacji procedur zakupowych,
- analizie pozacenowych warunków współpracy z dostawcami.
Podejście proaktywne kompleksowo adresuje zagadnienie ryzyka
Kompleksowe podejście procesowe (Supply Risk Management), tj. identyfikacja, analiza możliwych ryzyk, a następnie opracowywanie planu działania wraz ze strategią zarządzania ryzykiem oraz jego monitoringu, pozwala przedsiębiorstwu mitygować ryzyko zaistnienia zakłóceń bądź – w razie ich wystąpienia – minimalizować/eliminować ich skutki dzięki sprecyzowanemu planowi działań (contingency plan).
Dzięki stosowanej metodyce usprawniona zostaje identyfikacja potencjalnie niekorzystnych zdarzeń, usystematyzowana, usprawniona i przyspieszona reakcja na nie.
Systemowe podejście umożliwia poprawę koordynacji i komunikacji w razie wystąpienia takich okoliczności, czego rezultatem jest mitygacja ich negatywnych efektów.
Nie tylko zarządzanie ryzykiem
Zarządzanie ryzykiem zakupowym jest jednym z obszarów działań strategicznych, na którymi Działy Zakupów powinny skupić się w czasach kryzysu. Warto także skupić się na działaniach optymalizujących szeroko pojęty obszar zakupowy oraz poprawnym ukształtowaniu i skutecznym zarządzaniu relacjami z dostawcami.
Rosnąca rola obszaru zakupowego organizacji
Sprawnie funkcjonujący obszar zakupowy każdej organizacji z funkcji wspierającej – reaktywnej, dzięki działaniom o charakterze strategicznym (w tym odpowiednim zarządzaniu ryzykiem zakupowym, zaangażowaniu i wykorzystaniu odpowiednich narzędzi i technik), ma dziś szansę stać się źródłem zmian i w znaczący sposób wpłynąć na sukces całej firmy. Czas pandemii paradoksalnie może przyczynić się do umocnienia jego pozycji w zakresie kreowania wartości dodanej oraz tworzenia przewagi konkurencyjnej.
AUTOR: Paweł Pokora, ekspert w zarządzaniu strategicznym oraz operacyjnym obszarem zakupowym przedsiębiorstw