Globalne inspiracje: Turcja. Biznes w blasku półksiężyca

Treść artykułu

Grant Thornton, wspólnie z bankiem HSBC, uruchamia nowych cykl publikacji analitycznych: „Globalne inspiracje”. Będziemy w nich raz na kwartał pokazywać różne rynki geograficzne, które są – zdaniem obu instytucji – szczególnie atrakcyjnym kierunkiem ekspansji zagranicznej dla polskich firm. Na początek wybraliśmy Turcję. Zapraszamy do lektury raportu „Biznes w blasku półksiężyca”.

Młodszym Polakom Turcja kojarzy się głównie z wakacjami i kebabami. Nieco starsi z nich z rozrzewnieniem wspominają gumę Turbo, hit przełomu lat 80. i 90, jednak niewielu z nich wie, że produkowała ją turecka firma Kent (która istnieje do dziś, jednak gumy Turbo już nie produkuje). Jeszcze starszym Polakom Turcja może kojarzyć się z przywożonymi z tego kraju przed laty kożuchami, swetrami i dżinsami.

Tymczasem Turcja to znacznie więcej niż ciepły klimat, śródziemnomorska kuchnia czy prężnie działający przemysł tekstylny i spożywczy. Eksperci są zgodni, że największą zaletą Turcji są korzystne warunki demograficzne. Ponad połowę prawie 80-milionowej populacji tego kraju stanowią młodzi ludzie, a liczba mieszkańców cały czas rośnie. To pozytywna odmiana w porównaniu z krajami Unii Europejskiej o starzejących się społeczeństwach i niewielkim lub wręcz ujemnym przyroście naturalnym. Tendencja ta powinna utrzymać się w długiej perspektywie. Z prognoz ekonomistów HSBC wynika, że do 2050 roku populacja Turcji zwiększy się o ok. 20 milionów osób, czyli mniej więcej tyle, ile obecnie liczy populacja Rumunii czy Australii. W tym samym okresie liczba mieszkańców Niemiec, głównego rynku zbytu polskich eksporterów, spadnie o prawie 10 milionów, do 71 milionów.

Krzysztof Woźniak

Dyrektor Departamentu Bankowości Międzynarodowej, HSBC Bank Polska S.A.

"Rozwojowi demograficznemu Turcji będzie towarzyszył szybki postęp gospodarczy. Po bardzo dynamicznym wzroście PKB odnotowanym w pierwszej dekadzie XXI wieku  tamtejsza gospodarka nieco wyhamowała, nadal jednak rozwija się szybciej niż gospodarki krajów będących obecnie głównymi partnerami handlowymi Polski. W perspektywie 3-4 dziesięcioleci Turcja ma szansę znacząco awansować w rankingu największych gospodarek świata."

Zgodnie z założeniami przyjętymi przez turecki rząd, do 2023 roku, w którym przypada 100-lecie utworzenia Republiki Turcji, kraj ten awansuje do pierwszej dziesiątki w rankingu największych gospodarek na świecie. Ekonomiści HSBC są nieco ostrożniejsi. Prognozują, że ojczyzna Świętego Mikołaja (był biskupem Miry, starożytnego miasta położonego we współczesnej Anatolii) może zająć 12. miejsce wśród krajów o największym PKB. Obecnie zajmuje 17. miejsce, jak podają Bank Światowy i Międzynarodowy Fundusz Walutowy. Wraz z rozwojem gospodarczym będą rosły dochody tamtejszej ludności. Zdaniem ekonomistów HSBC w 2050 roku PKB na mieszkańca tego kraju może być nawet 4-krotnie wyższe niż obecnie.

Zalety tureckiego rynku coraz wyraźniej dostrzegają polskie firmy i władze. Wartość eksportu z Polski do Turcji wzrosła przez ostatnie pięć lat o 70 proc. (z niespełna 1,25 mld EUR w 2009 r. do około 2,14 mld EUR w 2014 r.). Turcja została uznana przez Ministerstwo Gospodarki za jeden z pięciu priorytetowych rynków zagranicznych Polski (obok Algierii, Brazylii, Kanady i Kazachstanu).

Istnieją również inne potencjalne obszary współpracy między Polską a Turcją. Jednym z nich jest dotarcie na tzw. „rynki trzecie”.

Przemysław Polaczek

Partner Zarządzający w Grant Thornton

"W ostatnich latach Turcja w znacznym stopniu rozwinęła swoje relacje z dynamicznie rozwijającymi się rynkami Afryki. Z uwagi na bliskość kulturową i geograficzną, ma też dobre relacje z krajami Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej. Dzięki temu może stanowić dla polskich firm bramę na inne rynki, zamieszkiwane przez ok. 1 miliard konsumentów. Tureckie firmy są otwarte na realizację wspólnych projektów z polskimi firmami zainteresowanymi rozwijaniem działalności w tych częściach świata."

 

Jakie polskie firmy mają największe szanse na powodzenie na tureckim rynku? Jakie są różnice kulturowe w prowadzeniu biznesu? Jak tureckie państwo traktuje zagranicznych inwestorów? O tym wszystkim czytaj w pełnej wersji raportu.

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Najczęściej czytane