GrantThornton - regiony

Grant Thornton, wspólnie z bankiem HSBC, uruchamia nowych cykl publikacji analitycznych: „Globalne inspiracje”. Będziemy w nich raz na kwartał pokazywać różne rynki geograficzne, które są – zdaniem obu instytucji – szczególnie atrakcyjnym kierunkiem ekspansji zagranicznej dla polskich firm. Na początek wybraliśmy Turcję. Zapraszamy do lektury raportu „Biznes w blasku półksiężyca”.

Młodszym Polakom Turcja kojarzy się głównie z wakacjami i kebabami. Nieco starsi z nich z rozrzewnieniem wspominają gumę Turbo, hit przełomu lat 80. i 90, jednak niewielu z nich wie, że produkowała ją turecka firma Kent (która istnieje do dziś, jednak gumy Turbo już nie produkuje). Jeszcze starszym Polakom Turcja może kojarzyć się z przywożonymi z tego kraju przed laty kożuchami, swetrami i dżinsami.

Tymczasem Turcja to znacznie więcej niż ciepły klimat, śródziemnomorska kuchnia czy prężnie działający przemysł tekstylny i spożywczy. Eksperci są zgodni, że największą zaletą Turcji są korzystne warunki demograficzne. Ponad połowę prawie 80-milionowej populacji tego kraju stanowią młodzi ludzie, a liczba mieszkańców cały czas rośnie. To pozytywna odmiana w porównaniu z krajami Unii Europejskiej o starzejących się społeczeństwach i niewielkim lub wręcz ujemnym przyroście naturalnym. Tendencja ta powinna utrzymać się w długiej perspektywie. Z prognoz ekonomistów HSBC wynika, że do 2050 roku populacja Turcji zwiększy się o ok. 20 milionów osób, czyli mniej więcej tyle, ile obecnie liczy populacja Rumunii czy Australii. W tym samym okresie liczba mieszkańców Niemiec, głównego rynku zbytu polskich eksporterów, spadnie o prawie 10 milionów, do 71 milionów.

Krzysztof Woźniak

Dyrektor Departamentu Bankowości Międzynarodowej, HSBC Bank Polska S.A.

"Rozwojowi demograficznemu Turcji będzie towarzyszył szybki postęp gospodarczy. Po bardzo dynamicznym wzroście PKB odnotowanym w pierwszej dekadzie XXI wieku  tamtejsza gospodarka nieco wyhamowała, nadal jednak rozwija się szybciej niż gospodarki krajów będących obecnie głównymi partnerami handlowymi Polski. W perspektywie 3-4 dziesięcioleci Turcja ma szansę znacząco awansować w rankingu największych gospodarek świata."

Przemysław Polaczek

Partner Zarządzający w Grant Thornton

"W ostatnich latach Turcja w znacznym stopniu rozwinęła swoje relacje z dynamicznie rozwijającymi się rynkami Afryki. Z uwagi na bliskość kulturową i geograficzną, ma też dobre relacje z krajami Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej. Dzięki temu może stanowić dla polskich firm bramę na inne rynki, zamieszkiwane przez ok. 1 miliard konsumentów. Tureckie firmy są otwarte na realizację wspólnych projektów z polskimi firmami zainteresowanymi rozwijaniem działalności w tych częściach świata."

 

Jakie polskie firmy mają największe szanse na powodzenie na tureckim rynku? Jakie są różnice kulturowe w prowadzeniu biznesu? Jak tureckie państwo traktuje zagranicznych inwestorów? O tym wszystkim czytaj w pełnej wersji raportu.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Globalne inspiracje: Turcja. Biznes w blasku półksiężyca

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.