fbpx

Treść artykułu

W zarządzaniu mówimy o kryzysie wtedy, gdy nastąpiła nagła sytuacja mająca duży wpływ na projekt i nie jesteśmy już w stanie rozwiązać tej sytuacji w sposób zaplanowany. Niestety musimy się również mierzyć z tym, że inni ludzie wokół nas zajmują stanowiska i wzmacniają występujące sprzeczności. Emocje narastają w sposób niekontrolowany i uruchamia się nasz gadzi umysł, który nastawia się tylko albo na atak albo na ucieczkę.

Co zrobić, gdy sytuacja jest kryzysowa? Jakich umiejętności potrzebujemy i powinniśmy u siebie poszukać, aby skutecznie zarządzić sytuacją kryzysową w naszych organizacjach?

Po pierwsze i zawsze najważniejsze – Lider jako wzór do naśladowania

Sytuacja kryzysowa, taka jak pandemia koronawirusa, wywołująca groźną dla życia ludzi chorobę COVID-19, wzbudza w naszych pracownikach wielkie negatywne emocje – strach nie tylko o swoje zdrowie, ale również o zatrudnienie, wynagrodzenie i przyszłość zawodową. To wielki test dla liderów. Mogą przenieść góry, mając wielkie wsparcie w swoim zespole, albo stracić wiarygodność i siłę wpływu na wiele miesięcy lub lat, a być może już nigdy jej nie odzyskać.

To czasy dla tych, którzy wiedzą, że nie można bagatelizować sytuacji, ale nie można również wzmacniać poczucia strachu i paniki. Lider powinien umieć opanować swoje emocje, ale przede wszystkim powinien umieć budować komunikat oparty o dobrze sprawdzone fakty, najlepiej konkretne dane, pokazywać ich konsekwencje i jednocześnie zapewniać o swojej determinacji w dążeniu do rozwiązania kryzysu.

Teraz szczególnie sprawdzi się zasada „walk the talk” i „talk the walk”. Nie oczekuj od swoich ludzi, że będą wydajnie pracować on-line, jeśli sam nie umiesz podłączyć się do komunikatora. Nie oczekuj, że będą kreować nowe pomysły na „trudne czasy”, jeśli sam nie proponujesz żadnych rozwiązań. Jeśli chcesz, aby „dowieźli projekty na czas” – zapytaj, jak możesz im pomóc i włącz się aktywnie w pracę – nawet jako członek zespołu projektowego. Wszystkie ręce przydają się do gaszenia pożaru i ratowania dobytku.

Sprawdź Krótkoterminowy plan finansowy Grant Thornton

Myśl i postępuj racjonalnie, ale rycersko

Już wiemy, że światowa pandemia koronawirusa wpłynie dramatycznie na kondycję finansową naszych firm. Jeszcze nie wiemy jak bardzo, ale wiemy, że bardzo. W dobie społecznej solidarności, którą ciągle, jak się okazuje, mamy we krwi jako naród, jesteśmy bardzo uważni na swoje potrzeby. Może to jest ten czas, kiedy, nawet jeśli my sami mamy lub możemy mieć za chwilę kłopoty, powinniśmy znaleźć w sobie duże pokłady bezinteresownej pomocy i zadać sobie pytanie – jak możemy pomagać naszym dostawcom, klientom, kontrahentom. To przecież razem z nimi tworzymy jeden system, a bez nich nasza organizacja nie byłaby w tym samym miejscu. Taka postawa może nie przyniesie nam szybkich profitów, ale na pewno zapewni nam wiernych przyjaciół i niezwykłe relacje biznesowe.

Użyj swoich umiejętności project managera – zarządzaj ryzykiem i zmianą

Nawet jeśli dotąd w organizacji nie zostały opracowane scenariusze wydarzeń i plany postępowania związane z koronawirusem, nic nie powinno powstrzymać Cię od tego, aby teraz usiąść, koniecznie wraz ze swoim zespołem, i zaplanować następne kroki. I nie chodzi tu tylko o wskazanie bieżących działań w harmonogramie, ale o pełną identyfikacje ryzyk wraz z analizą przyszłych skutków i prawdopodobieństwa ich wystąpienia. Spokój, rozwaga i mądrość zbiorowa, ale przede wszystkim właściwe, systemowe podejście pozwoli oszczędzić nie tylko przykrych konsekwencji, ale także przyszłych namnażających się zmian. Zapraszając do tego zespół (o czym zresztą każdy project manager dobrze wie) zwiększa się szanse na dostęp do szerokich danych, skonfrontowania ich ze sobą, ale też na zaangażowanie innych do wspólnych działań na rzecz rozwiązywania problemów.

Podczas wprowadzania zmian nie daj się ponieść emocjom– trzymaj się procesu, dobrze przemyśl wszystkie konsekwencje, zastanów się jak to, co robisz wpłynie na rezultaty, na budżet i czas w projekcie. Nawet jeśli już wiesz, że czas będzie przekroczony, koszty zbyt duże, a zakres dramatycznie wzrośnie, i na dodatek może nie uda się zachować wymaganej jakości – pamiętaj, że dzięki temu możesz te skutki zminimalizować i takie jest teraz Twoje zadanie. Wybrać mniejsze zło.

Zachowaj humor i optymizm. Daj otuchę

To co jednak najważniejsze – zadbaj o swoich ludzi. Bez nich na pewno nie wyjdziesz z kryzysu. Zarządzaj swoim zespołem dając mu otuchę, ale też otwarcie omawiając problemy i wyzwania. Daj im jasne wskazówki, czego oczekujesz oraz czas do przemyślenia i wypracowania propozycji. Unikaj za wszelką cenę chaosu i rozkojarzenia. Spraw, aby zespól miał jasność co do priorytetów i poczucie bezpieczeństwa, że wiedzą co robić. Że Ty wiesz co robić! Nie przenoś swoich obaw, wątpliwości i rozterek na innych – Tobie to w niczym nie pomoże, a im może tylko zdezorganizować pracę i doprowadzić do nieznośnego poziomu stresu, który uniemożliwi klarowne myślenie. Poświęć czas, aby wytłumaczyć dlaczego coś robisz i pozwól zadać sobie pytania. Bądź cierpliwy, a jak już rozwiejesz wątpliwości, możesz pozwolić sobie nawet na głupi żarcik o „koronaświrusie”.

Sytuacja, w której się znaleźliśmy jest nietypowa. W łeb biorą wszystkie przewidywania i plany. Trzeba zredefiniować swoją sytuację i trzeba to zrobić z dystansu, o który tak trudno, gdy ziemia ucieka spod nóg. Rysują się jednak nowe, nieznane możliwości – instytucje rządowe pracują nad instrumentami wspomagającymi, banki rozważają zmiany w polityce kredytowania. Sztuka rozwiązywania sytuacji kryzysowych jest sztuką oceny przyczyn i skutków oraz uzyskiwania dodatkowych informacji w celu wykorzystania ich w procesie podejmowania decyzji!. Trudnych decyzji.

Koronawirus: wskazówki dla pracowników i pracodawców

KADRY I PŁACE

  1. Wydatki pracodawcy na profilaktykę w walce z koronawirusem to KUP
  2. Koronawirus. Zamknięcie szkół i przedszkoli – uprawnienia pracowników/rodziców
  3. Od kiedy przysługuje zasiłek opiekuńczy – stanowisko ZUS
  4. Koronawirus – prawa pracodawców i pracowników
  5. Przetwarzanie danych osobowych w obliczu pandemii koronawirusa
  6. Rząd ogłasza Tarczę Antykryzysową, czyli pakiet osłonowy dla biznesu
  7. Zawieszenie badań okresowych pracowników na czas epidemii
  8. Jakie rozwiązania dla rynku pracy znajdziemy w przyjętej przez Sejm Tarczy Antykryzysowej?
  9. RODO a praca zdalna: 10 zasad bezpieczeństwa
  10. Rozwiązania Tarczy Antykryzysowej ratujące miejsca pracy
  11. Aplikacje do monitorowania osób na kwarantannie a RODO

PODATKI

  1. 10 podatkowych szczepionek przeciw koronawirusowi
  2. Tarcza Antykryzysowa. Postulaty podatkowe nieuwzględnione
  3. Jak „podatkowo” poprawić płynność, gdy Tarcza Antykryzysowa nie wystarczy
  4. Tarcza Antykryzysowa. Interpretacja indywidualna dopiero po 6-ciu, a nawet 9-ciu miesiącach
  5. TOP 10 propozycji Rządu na sezonowe wsparcie dla podatników w kryzysie koronawirusowym
  6. Decyzja o wsparciu w obliczu pandemii koronawirusa
  7. Zmiana warunków wsparcia w PSI/SSE
  8. Tarcza 2.0 – poświąteczne ostatki dla podatników
  9. Ceny transferowe – wyzwania w dobie COVID-19 i kryzysu gospodarczego
  10. Koronawirus powodem kolejnego odroczenia przepisów o WHT
  11. Łatwiejszy dostęp do Tarczy Finansowej PFR

PRAWO

  1. Pakiet osłonowy, czyli remedium na koronawirusa dla przedsiębiorców?
  2. Niewykonanie umów w czasach pandemii a odpowiedzialność w obliczu siły wyższej
  3. Jak zachować ciągłość działania spółek w czasie pandemii? Praca zdalna organów spółek
  4. Prokurent – nieocenione wsparcie w prowadzeniu biznesu (nie tylko) w obliczu pandemii koronawirusa
  5. Jak uniknąć odpowiedzialności za naruszenie umowy handlowej z kontrahentem zagranicznym w związku z pandemią?
  6. Sądy rejestrowe w dobie koronawirusa
  7. Czy obowiązki spółek zostaną odroczone w związku z epidemią koronawirusa?
  8. TOP 10 propozycji Tarczy Antykryzysowej dla dużych przedsiębiorców
  9. Niezłożenie wniosku o ogłoszenie upadłości drogą do utraty majątku prywatnego i wolności
  10. Zawiadomienie kontrahenta o problemach z wykonaniem umowy
  11. Handel w obliczu koronawirusa, czyli umowy z konsumentami zawierane na odległość
  12. Najem powierzchni w galeriach handlowych w świetle tarczy antykryzysowej, czyli więcej pytań niż odpowiedzi

FINANSE

  1. Ryzyko walutowe dla importerów znacznie wzrosło
  2. Konsekwencje pandemii z punktu widzenia kredytobiorcy
  3. Konsekwencje pandemii koronawirusa dla sprawozdań finansowych
  4. Tarcza Antykryzysowa – czy proponowane działania wystarczą by utrzymać płynność przedsiębiorstw?
  5. Wartość przedsiębiorstwa w czasach zarazy. Silne fundamenty ratunkiem na koronawirusa
  6. Importerzy z Chin nie są skazani na obecne poziomy USD/PLN
  7. Terminy raportowania w czasie pandemii
  8. Tarcza dla przedsiębiorców, czy ciągle jednak tylko listek figowy?
  9. Wydłużanie okresu spłaty kredytów w kontekście powiązanych transakcji zabezpieczających
  10. Regiony kierują unijne fundusze na walkę z epidemią
  11. Dofinansowanie pomoże w walce z COVID-19
  12. Sprawozdanie biegłego rewidenta z badania a epidemia. Istotna niepewność dotyczącej kontynuacji działalności

ZARZĄDZANIE 

  1. Koronawirus. Czy polscy pracodawcy są gotowi na pracę zdalną?
  2. Jak zarządzać projektem w kryzysie światowej pandemii?
  3. 10 przykazań antykryzysowych dla przedsiębiorców
  4. Łatwiej o dotację w obliczu pandemii koronawirusa

NARZĘDZIA CYFROWE I BEZPIECZEŃSTWO 

  1. Badania jakościowe – dlaczego i jak badamy produkty cyfrowe w czasie kwarantanny
  2. Badania w e-commerce – lekarstwo na problemy ze sprzedażą w e-sklepie
  3. eBOK – jak zaprojektować skuteczne Biuro Obsługi Klienta
  4. Biznes na video. Jak bezpiecznie prowadzić wideokonferencje

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Inne artykuły z kategorii: Konsulting biznesowy Zobacz wszystkie

Kobiety napędzają polski biznes

Jesteśmy jednym z krajów, który najmocniej promuje kobiety na kierowniczych stanowiskach. Aż 38 proc. wyższej kadry kierowniczej w Polsce stanowi płeć piękna. Kobiety nadal relatywnie rzadko jednak cytowane są w mediach i występują na konferencjach.

Najczęściej czytane