Outsourcing – to uzależnia. Wyniki badań Grant Thornton

Treść artykułu

Choć w ostatnich latach polski rynek outsourcingu usług biznesowych mocno się rozwinął, to nadal daleko mu do pełnej dojrzałości. Polskie firmy znacznie rzadziej zlecają procesy na zewnątrz niż w firmy z innych krajów – wynika z raportu Grant Thornton.

Kluczowe wnioski:

  • Polskie firmy nadal z dużą ostrożnością podchodzą do usług firm outsourcingowych. Zlecają usługi na zewnątrz wielokrotnie rzadziej, niż firmy z rynków rozwiniętych
  • Przedsiębiorcy przyznają, że uzależniają się od outsourcingu. Kiedy raz spróbują, nie wracają do dawnych rozwiązań
  • Firmy – zwłaszcza w Polsce – postrzegają zwykle outsourcing jedynie jako narzędzie do obniżania kosztów. Nie dostrzegają innych korzyści, takich jak transfer ryzyka, wzrost jakości usług, uporządkowanie procesów i uproszczenie działalności firmy.

Choć przez ostatnie lata rynek outsourcingu w Polsce wyraźnie się rozwinął, to na tle innych krajów nadal jest relatywnie niewielki. Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Grant Thornton wśród 2571 średnich i dużych firm z 35 gospodarek świata, w Polsce jedynie 8 proc. średnich i dużych firm kiedykolwiek zlecało obsługę rachunkowości na zewnątrz. To jeden z dwóch najniższych odsetków ze wszystkich państw objętych badaniem (za nami jest tylko Malezja – 6 proc.). Dla porównania, średnio w globalnym badaniu odsetek ten wyniósł 20 proc., a w trzech krajach z outsourcingu rachunkowości korzystało więcej niż co drugie badane przedsiębiorstwo. Rekordzistą jest Brazylia, gdzie procesy księgowe zleca na zewnątrz aż 64 proc. średnich i dużych przedsiębiorstw. W Unii Europejskiej liderem jest Finlandia – 52 proc.

Odsetek średnich i dużych firm, które kiedykolwiek korzystały z usług outsourcingu rachunkowości (w proc.) – wyniki globalne:

Z czego wynika tak niski odsetek firm korzystających w Polsce z outsourcingu?

Edward Nieboj

Partner Zarządzający Grant Thornton:

Po pierwsze, przedsiębiorcy często obawiają się, że delegując zadania na zewnątrz, stracą kontrolę nad częścią firmy, np. nad pracownikami czy bazami danych, albo że nastąpi wyciek wrażliwych danych. Po drugie, przedsiębiorcy często uważają, że zewnętrzna firma nie wykona pewnych zadań tak dobrze, jak wewnętrzne służby. I wreszcie po trzecie, przedsiębiorcy żyją w przekonaniu, że jak coś zrobią sami, to zrobią to taniej.

Wszystkie te obawy są, moim zdaniem, zupełnie nieuzasadnione. Dobrze przemyślany outsourcing ułatwia zarządzanie firmą, obniża jej koszty i podnosi efektywność. Przykłady krajów takich jak Finlandia, Włochy czy Wielka Brytania, gdzie outsourcing jest bardzo popularny, to potwierdzają. Z drugiej strony, jestem przekonany, że polskie firmy również coraz częściej będą przekonywać się do narzędzia, jakim jest outsourcing, w tym outsourcing księgowy, kadrowy i płacowy, co oznacza, że rynek tych usług będzie w Polsce rósł.

Zapraszamy do zapoznania się z całym raportem:

Pobierz cały raport TUTAJ.

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Inne artykuły z kategorii: Raporty Zobacz wszystkie

Najczęściej czytane