GrantThornton - regiony

Wyroby tytoniowe zgodnie z dyrektywami unijnymi objęte są akcyzą. Zalicza się do nich papierosy, cygara i cygaretki oraz tytoń do palenia. Stosowany jest do nich system zawieszenia poboru akcyzy, a ich produkcja, przetwarzanie i przechowywanie musi się odbywać w składzie podatkowym, na którego prowadzenie konieczne jest uzyskanie zezwolenia organu podatkowego. Ponadto przed ich wprowadzeniem do konsumpcji, muszą być na nie nałożone znaki akcyzy. Wyroby te więc podlegają ścisłej kontroli tak długo, jak długo nie zostanie od nich zapłacona akcyza.

Uszczelnianie rynku tytoniu

Powyższym rygorom długo nie podlegał surowiec tytoniowy, czyli tzw. susz tytoniowy, wykorzystywany do produkcji wyrobów tytoniowych. Brak regulacji pozwalających na monitorowanie obrotu suszem tytoniowym, przyczynił się do rozwoju nielegalnej produkcji wyrobów tytoniowych, wprowadzanych na rynek z pominięciem należnych podatków. W celu ograniczenia tych nieprawidłowości z początkiem 2013 r. zmieniono ustawę o podatku akcyzowym i rozciągnięto pojęcie wyrobów akcyzowych na susz tytoniowy, obciążając go jednocześnie stawką akcyzy. Ponadto wprowadzono zasadę, że jego sprzedaż podmiotowi innemu niż prowadzący skład podatkowy lub tzw. pośredniczący podmiot tytoniowy (PPT), skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego. Uzyskanie statusu PPT uzależniono od pisemnego powiadomienia organu podatkowego o zamiarze prowadzenia działalności w tym charakterze.

Pomimo wprowadzenia powyższych obostrzeń nie udało się wyeliminować nielegalnego rynku obrotu suszem tytoniowym. Ustawodawca starał się reagować odpowiednio do zidentyfikowanych nieprawidłowości. W związku z tym w latach 2014 – 2016 wprowadzono szereg zmian ustawowych polegających na skorygowaniu pojęcia suszu tytoniowego, uznaniu wytwarzania papierosów w punktach sprzedaży detalicznej za pomocą specjalnych maszyn za czynność opodatkowaną, nałożeniu obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego na PPT oraz zaostrzeniu procedury rejestracji PPT.

Ponadto w tym roku przewóz suszu tytoniowego objęty został, podobnie jak wiele innych wyrobów akcyzowych, obowiązkami wynikającymi z ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Ministerstwo Finansów nadal jednak widzi potrzebę uszczelnienia rynku obrotu suszem tytoniowym. Z projektu z dnia 29 maja 2017 r. wynika, że planowana nowelizacja dotyczyć ma głównie dwóch aktów prawnych: ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych.

Sprawdź Akcyza, cło, klasyfikacja CN i PKWiU Grant Thornton

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Pakiet tytoniowy

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Usługi Grant Thornton z obszaru: Akcyza, cło, klasyfikacja CN i PKWiU

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.