Wyroby tytoniowe zgodnie z dyrektywami unijnymi objęte są akcyzą. Zalicza się do nich papierosy, cygara i cygaretki oraz tytoń do palenia. Stosowany jest do nich system zawieszenia poboru akcyzy, a ich produkcja, przetwarzanie i przechowywanie musi się odbywać w składzie podatkowym, na którego prowadzenie konieczne jest uzyskanie zezwolenia organu podatkowego. Ponadto przed ich wprowadzeniem do konsumpcji, muszą być na nie nałożone znaki akcyzy. Wyroby te więc podlegają ścisłej kontroli tak długo, jak długo nie zostanie od nich zapłacona akcyza.
Uszczelnianie rynku tytoniu
Powyższym rygorom długo nie podlegał surowiec tytoniowy, czyli tzw. susz tytoniowy, wykorzystywany do produkcji wyrobów tytoniowych. Brak regulacji pozwalających na monitorowanie obrotu suszem tytoniowym, przyczynił się do rozwoju nielegalnej produkcji wyrobów tytoniowych, wprowadzanych na rynek z pominięciem należnych podatków. W celu ograniczenia tych nieprawidłowości z początkiem 2013 r. zmieniono ustawę o podatku akcyzowym i rozciągnięto pojęcie wyrobów akcyzowych na susz tytoniowy, obciążając go jednocześnie stawką akcyzy. Ponadto wprowadzono zasadę, że jego sprzedaż podmiotowi innemu niż prowadzący skład podatkowy lub tzw. pośredniczący podmiot tytoniowy (PPT), skutkuje obowiązkiem zapłaty podatku akcyzowego. Uzyskanie statusu PPT uzależniono od pisemnego powiadomienia organu podatkowego o zamiarze prowadzenia działalności w tym charakterze.
Pomimo wprowadzenia powyższych obostrzeń nie udało się wyeliminować nielegalnego rynku obrotu suszem tytoniowym. Ustawodawca starał się reagować odpowiednio do zidentyfikowanych nieprawidłowości. W związku z tym w latach 2014 – 2016 wprowadzono szereg zmian ustawowych polegających na skorygowaniu pojęcia suszu tytoniowego, uznaniu wytwarzania papierosów w punktach sprzedaży detalicznej za pomocą specjalnych maszyn za czynność opodatkowaną, nałożeniu obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego na PPT oraz zaostrzeniu procedury rejestracji PPT.
Ponadto w tym roku przewóz suszu tytoniowego objęty został, podobnie jak wiele innych wyrobów akcyzowych, obowiązkami wynikającymi z ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. Ministerstwo Finansów nadal jednak widzi potrzebę uszczelnienia rynku obrotu suszem tytoniowym. Z projektu z dnia 29 maja 2017 r. wynika, że planowana nowelizacja dotyczyć ma głównie dwóch aktów prawnych: ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych.
Sprawdź Akcyza, cło, klasyfikacja CN i PKWiU Grant Thornton