Burza zmian w przepisach gospodarczych minęła. W pierwszych 12 miesiącach Sejm X kadencji uchwalił tylko 30 ustaw regulujących działalność firm. Spadła też liczba stron nowego prawa. Niestety, większość zmian albo nie miała większego znaczenia dla biznesu, albo raczej utrudniała niż ułatwiała mu życie.

Według raportu „Legislacyjny styl gry”, w pierwszym roku obecnej kadencji parlamentarnej Sejm uchwalił 125 ustaw, z czego 30 dotyczyło prowadzenia działalności gospodarczej. Tylko w pandemii wyniki te były niższe. Dla porównania, w pierwszych latach niektórych wcześniejszych kadencji Sejmu w życie wchodziło nawet 65, 51 czy 49 ustaw gospodarczych. 

O uspokojeniu w otoczeniu prawnym firm świadczy też fakt, że zmiany wchodzą w życie w mniej zaskakujący sposób, tzn. mija więcej czasu od uchwalenia przepisów a wejścia ich w życie. Średni okres tzw. vacatio legis dla ustaw gospodarczych wydłużył się przez rok z 30,9 do 42,4 dni. Co więcej w pierwszych 3 kwartałach 2024 roku, liczba stron uchwalanych aktów prawnych wyniosła 9074 strony, czyli o 65% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. 

Niestety, są też złe wiadomości. Używając metaforyki piłkarskiej, „styl gry” legislatora pozostawia nadal wiele do życzenia. Na 30 ustaw gospodarczych, 15 po piłkarsku można by nazwać „podaniami do boku”, czyli były to zmiany techniczne, mało istotne dla firm. Kolejne 9 to „podania do tyłu”, a więc utrudniające firmom działalność, a tylko 6 to „podania do przodu”, czyli ustawy, które ułatwiają prowadzenie biznesu. 

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Raport: Legislacyjny styl gry

Pierwszy rok X kadencji Sejmu w ustawodawstwie gospodarczym

Pobierz raport

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Doradztwo podatkowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Artykuły z kategorii:

Zobacz wszystkie