Aż 98 proc. inwestorów, którzy swój kapitał ulokowali w Polsce, zainwestowałoby „nad Wisłą” ponownie – wynika z 8. edycji badania przeprowadzonego przez Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych we współpracy z firmą doradczą Grant Thornton i globalnym bankiem HSBC.
Autorzy badania zdefiniowali 26 czynników, które w największym stopniu wpływają na atrakcyjność inwestycyjną kraju. W opinii inwestorów największym atutem Polski, jako miejsca prowadzenia biznesu jest stabilność ekonomiczna i polityczna. Istotne jest, że polska gospodarka ma niezbędne zasoby do prowadzenia działalności, jak choćby duży, chłonny rynek wewnętrzny, czyli jest w dużym stopniu „samowystarczalna”.
Z kolei Michał H. Mrożek, prezes Zarządu, HSBC Bank Polska S.A. zwrócił uwagę, że pomimo relatywnie dobrych wyników (3,7 pkt w badaniu w 5 stopniowej skali) Polska nadal jest mało znana, szczególnie poza Europą. – Trzeba zadbać o to, by inwestorzy z różnych części globu znali Polskę z jak najlepszej strony i uwzględniali nasz kraj w swoich planach inwestycyjnych – powiedział prezes Mrożek. – Brak wiedzy o naszym kraju wśród inwestorów zagranicznych może sprawiać, że racjonalne przesłanki schodzą na drugi plan, a górę biorą stereotypy – dodał.
Inwestorzy wysoko ocenili również kompetencje polskich pracowników. – Zakorzeniony w Polakach duch biznesu, kompetencje pracowników i stabilny rozwój państwa, to magnes, który przyciągnął do Polski wiele międzynarodowych koncernów – mówi Sławomir Majman, prezes PAIiIZ.
***
Badanie oceny klimatu inwestycyjnego w Polsce zostało przeprowadzone w dniach 28 września – 16 października 2015 r. metodą ankietową wśród 100 inwestorów zagranicznych reprezentujących 21 krajów z różnych części świata. Najlepszą ocenę wystawili Polsce Szwajcarzy. Tuż za Szwajcarią, znalazły się Dania, Francja i Holandia. Spośród wszystkich respondentów najsłabszą notę wystawili nam Czesi.