Dyrektywa NIS2 ma wzmocnić cyberbezpieczeństwo Unii Europejskiej i w tym celu nakłada na szerokie grono podmiotów nowe obowiązki. Nowe regulacje wejdą w życie w Polsce prawdopodobnie w 2025 roku. Na zmiany powinni przygotować się między innymi producenci pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, a także producenci pozostałego sprzętu transportowego, np. rowerów czy wózków inwalidzkich.

Implementacja NIS2 w Polsce

Postanowienia NIS2 (a właściwie: Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii, zmieniająca rozporządzenie (UE) nr 910/2014 i dyrektywę (UE) 2018/1972 oraz uchylająca dyrektywę (UE) 2016/1148 (dyrektywa NIS 2) (Dz. U. UE. L. z 2022 r. Nr 333, str. 80) nie wiążą bezpośrednio przedsiębiorców, a jedynie nakładają na kraje członkowskie obowiązek dostosowania przepisów krajowych do wytycznych wskazanych w dyrektywie. Implementacja NIS2 do polskiego porządku prawnego nastąpi poprzez nowelizację Ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa (dalej: Ustawy o KSC) i to zapisy tej ustawy będą wiązać polskich przedsiębiorców.

Zgodnie z projektem nowelizacji Ustawy o KSC podmioty objęte zakresem jej zastosowania będą miały – co do zasady –  6 miesięcy na wdrożenie nowych obowiązków w zakresie cyberbezpieczeństwa. Natomiast już w ciągu 3 miesięcy konieczne będzie zgłoszenie podmiotu do wykazu podmiotów kluczowych i podmiotów ważnych.

Ważny fragment

Co ważne – ustawa zakłada zasadę samoidentyfikacji, co oznacza, że każdy podmiot samodzielnie ocenia, czy jest objęty zakresem zastosowania ustawy czy nie.

Planowany termin implementacji NIS2 do polskiego porządku prawnego przypada na 2025 rok. Dokładna data wejścia w życie nowych przepisów nie jest jeszcze znana.

Produkcja pojazdów, produkcja przyczep i naczep, produkcja pozostałego sprzętu transportowego jako sektor ważny

Nowym regulacjom podlegają konkretnie określone podmioty. Można je podzielić na dwie kategorie:

  • podmioty podlegające przepisom bez względu na wielkość (np. dostawca usług DNS, dostawca usług zaufania czy rejestr nazw domen najwyższego poziomu TLD),
  • podmioty, podlegające przepisom tylko wówczas, gdy jednocześnie spełniają 2 warunki:
    • są podmiotami określonej wielkości,
    • działają we wskazanym w ustawie sektorze ważnym albo kluczowym.

Ważny fragment

Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, a także produkcja pozostałego sprzętu transportowego zostały uznane za sektor ważny w rozumieniu NIS2 i projektu nowelizacji Ustawy o KSC.

Podmioty działające w powyższym sektorze podlegają nowym regulacjom jeśli są co najmniej przedsiębiorstwem średnim w rozumieniu art. 2 ust. 1 załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.7.

Przedsiębiorca jest przedsiębiorcą średnim, jeśli

  • zatrudnia więcej niż 50 osób (przez zatrudnionych należy rozumieć osoby na umowach o pracę, ale również osoby zatrudnione na podstawie umów cywilnoprawnych) lub
  • ma obrót lub całkowity bilans roczny nieprzekraczający 10 mln EUR,

Przy czym wystarczy spełnianie jednej z powyższych przesłanek. Wynika to z tego, że przedsiębiorca mały musi jednocześnie spełnić dwa warunki: zatrudniać mniej niż 50 osób i nie przekraczać rocznego obrotu lub bilansu rocznego na poziomie 10 mln EUR. Jeśli przedsiębiorca nie spełnia choć jednego z powyższych warunków, jest podmiotem co najmniej średnim.

Ważny fragment

Przedsiębiorcy średni i duzi działający w sektorze  ważnym, jakim jest produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep, a także produkcja pozostałego sprzętu transportowego są podmiotami ważnymi w rozumieniu NIS2 i projektu nowelizacji Ustawy o KSC.

NIS-2 – czy moja firma podlega? [ANKIETA]

Przygotowaliśmy dla Państwa krótki kwestionariusz, który pozwoli zidentyfikować, czy i w jakim stopniu Państwa firma podlegać będzie pod wymagania Dyrektywy w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej (dyrektywa NIS2). NIS-2 zostanie implementowana do polskiego porządku prawnego poprzez nowelizację Ustawy o Krajowym Systemie Bezpieczeństwa, która ma wejść w życie na przełomie 2023 i 2024. Nowe regulacje wprowadzą znaczące zmiany dla polskich podmiotów: odpowiedzialność organów zarządzających oraz kary dochodzące do 10 000 000 euro lub aż 2% rocznego obrotu przedsiębiorstwa. Z przyjemnością pomożemy Państwu przygotować się do tych nowych wymagań. Aby wstępnie zbadać swoje nowe obowiązki w tym zakresie przygotowaliśmy kilka pytań. Po odpowiedzi na pytania otrzymają Państwo wynik, który odzwierciedli prawdopodobieństwo polegania pod nowe obowiązki nałożone przez Dyrektywę i projektowaną nowelizację Ustawy o Krajowym Systemie Bezpieczeństwa.

1

Informacje o Twoim biznesie

2

Kwestionariusz

3

Wynik

Czy Twoja firma operuje w jednym z poniższych sektorów?

  • Energia
  • Transport
  • Bankowość i infrastruktura rynków finansowych
  • Ochrona zdrowia
  • Zaopatrzenie w wodę pitną i jej dystrybucja
  • Infrastruktura cyfrowa
  • Zarządzanie usługami ICT
  • Przestrzeń kosmiczna
  • Produkcja, wytwarzanie i dystrybucja chemikaliów
  • Produkcja, przetwarzanie i dystrybucja żywności
  • Inna produkcja
  • Usługi pocztowe
  • Gospodarowanie odpadami
  • Dostawcy usług cyfrowych
  • Badania naukowe
  • dostawca usług DNS
  • kwalifikowany albo niekwalifikowany dostawca usług zaufania
  • Podmiot krytyczny
  • Podmiot publiczny
  • Rejestr nazw domen najwyższego poziomu (TLD)
  • przedsiębiorca komunikacji elektronicznej
  • INNE

    W szczególności:

  • Wydobywanie kopalin
  • Energia elektryczna - jako operator systemów dystrybucyjnych, przesyłowych, wytwórca lub uczestnik rynku magazynowania, agregacji, a także jako operator punktów ładowania odpowiedzialni za zarządzanie punktem ładowania i jego obsługę, świadczący usługę ładowania użytkownikom końcowym, w tym w imieniu i na rzecz dostawcy usług w zakresie mobilności
  • System ciepłowniczy lub chłodniczy - operator systemu ciepłowniczego lub chłodniczego
  • Ropa naftowa - jako operator ropociągu, operator instalacji służącej do produkcji, rafinacji, przetwarzania lub magazynowania i przesyłu ropy naftowej, jak również stanowiący krajową centralę zapasów ropy naftowej
  • Gaz - Jako przedsiębiorca dostarczający gaz lub operator systemu dystrybucyjnego, przesyłowego, magazynowania, LNG, jak również przedsiębiorstwo gazowe lub operator instalacji służących do rafinacji i przetwarzania gazu ziemnego; podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wydobywania gazu ziemnego na podstawie koncesji
  • Energetyka jądrowa - podmiot będący operatorem obiektu energetyki jądrowej, podmiot będący inwestorem obiektu energetyki jądrowej
  • Wodór - jako operator instalacji służących do produkcji, magazynowania i przesyłu wodoru
  • Transport lotniczy - jako przewoźnik lotniczy, Zarządzający portem lotniczym lub jako obsługujący urządzenia pomocnicze w porcie lotniczym; operator zarządzający ruchem lotniczym, który zapewnia służbę kontroli ruchu lotniczego (ATC)
  • Transport kolejowy - zarządcy infrastruktury kolejowej lub przedsiębiorstwa kolejowe, w tym operatorzy infrastruktury kolejowej
  • Transport wodny - armatorzy śródlądowego, morskiego i przybrzeżnego wodnego transportu pasażerów i towarów, a także organy zarządzające portami, oraz jednostki wykonujące prace i operujące sprzętem znajdującym się w tych portach, a także operatorzy systemów ruchu statków
  • Transport drogowy - organy administracji drogowej odpowiedzialne za zarządzanie ruchem drogowym, z wyłączeniem podmiotów publicznych, dla których zarządzanie ruchem lub obsługa inteligentnych systemów transportowych jest inną niż istotna częścią ich ogólnej działalności
  • W szczególności:

  • Instytucja kredytowa
  • operatorzy systemów obrotu
  • kontrahenci centralni (CCP)
  • SKOK
  • Biura maklerskie
  • W szczególności:

  • Podmiot leczniczy
  • Laboratoria referencyjne UE
  • podmioty prowadzące działalność badawczo-rozwojową w zakresie produktów leczniczych
  • podmioty udzielające świadczeń opieki zdrowotnej będące podwykonawcą dla podmiotów kluczowych lub ważnych w sektorze ochrona zdrowi
  • podmioty produkujące/importujące podstawowe substancje farmaceutyczne oraz leki
  • podmioty produkujące/importujące podstawowe substancje farmaceutyczne oraz leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne
  • Apteka ogólnodostępna
  • Hurtownia farmaceutyczna
  • dostawcy i dystrybutorzy wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi
  • Zbiorowe odprowadzanie ścieków Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
  • W szczególności:

  • Dostawca punktu wymiany ruchu internetowego
  • Dostawca chmury obliczeniowej
  • Dostawca usług centrum przetwarzania danych
  • Dostawca sieci dostarczania treści
  • Podmiot świadczący usługę rejestracji nazw domen
  • Dostawca usług zarządzanych
  • Dostawca usług zarządzanych w zakresie cyberbezpieczeństwa
  • operatorzy infrastruktury naziemnej należącej do, zarządzanej i obsługiwanej przez państwa członkowskie lub podmioty prywatne, które wspierają świadczenie usług kosmicznych, z wyjątkiem dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej
  • W szczególności przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją substancji oraz wytwarzaniem i dystrybucją substancji lub mieszanin, a także przedsiębiorstwa zajmujące się wytwarzaniem z substancji lub mieszanin wyrobów
  • Przedsiębiorstwa spożywcze zajmujące się dystrybucją hurtową oraz przemysłowymi produkcją i przetwarzaniem
  • produkcja wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro
  • produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych
  • produkcja urządzeń elektrycznych
  • produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep
  • produkcja pozostałego sprzętu transportowego
  • operatorzy świadczący usługi pocztowe
  • Zbieranie odpadów
  • Transport odpadów
  • Przetwarzanie odpadów, w tym sortowanie, wraz z nadzorem nad wymienionymi działaniami, a także późniejsze postępowanie z miejscami unieszkodliwiania odpadów
  • Działania wykonywane w charakterze sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami
  • Dostawy i usługi dla sektora gospodarowania odpadami
  • Zbieranie odpadów
  • dostawcy internetowych platform handlowych
  • dostawcy wyszukiwarek internetowych
  • dostawcy platform usług sieci społecznościowych
  • organizacje badawcze
  • uczelnie
  • federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki
  • instytuty naukowe PAN
  • międzynarodowe instytuty naukowe
  • Centrum Łukasiewicz
  • instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz
  • Polska Akademia Umiejętności
  • W szczególności:

  • organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa
  • sądy i trybunały
  • jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki
  • związki metropolitalne
  • jednostki budżetowe
  • samorządowe zakłady budżetowe
  • agencje wykonawcze
  • instytucje gospodarki budżetowej
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
  • uczelnie publiczne
  • Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury
  • Instytuty badawcze
  • Narodowy Bank Polski
  • Bank Gospodarstwa Krajowego
  • Urząd Dozoru Technicznego
  • Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
  • Polskie Centrum Akredytacji
  • Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
  • Narodowy Fundusz Zdrowia
  • Polska Agencja Prasowa
  • Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1087 i 1089)
  • Polski Fundusz Rozwoju i inne instytucje rozwoju, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 3-6 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju
  • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
  • Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej
  • Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
  • Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych z siedzibą w Otwocku-Świerku
  • Spółki prawa handlowego wykonujące zadania o charakterze użyteczności publicznej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679)

Opowiedz nam o swoim biznesie

  • Mniej niż 50
  • Pomiędzy 50 a 250
  • Więcej niż 250
  • Mniej niż 10 mln Euro
  • Pomiędzy 10 a 50 mln Euro
  • Powyżej 50 mln Euro

Twój wynik:

Twoje odpowiedzi
Wielkość firmy 0 - 10 pracowników Zmień

Adam Woźniak

Executive Director

Skontaktuj się z Adam Woźniak, by skonsultować swój wynik.

*Zgoda obowiązkowa
Informacje o sposobach przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i Klauzuli informacyjnej.

Produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep – czyli co?

W opisie powyższego sektora w projekcie nowelizacji Ustawy o KSC znajduje się wyjaśnienie:

Przedsiębiorca prowadzący którykolwiek z rodzajów działalności gospodarczej, o których mowa w sekcji C dział 29 klasyfikacji NACE Rev. 2.

Są to zatem podmioty prowadzące następującą działalność:

  • Produkcja pojazdów silnikowych z wyłączeniem motocykli
  • Produkcja nadwozi do pojazdów silnikowych z wyłączeniem motocykli; produkcja przyczep i naczep
  • Produkcja wyposażenia elektrycznego i elektronicznego do pojazdów silnikowych
  • Produkcja pozostałych części i akcesoriów do pojazdów silnikowych z wyłączeniem motocykli
Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Kancelaria Prawna
Dowiedz się więcej

Produkcja pozostałego sprzętu transportowego – czyli co?

W opisie powyższego sektora w projekcie nowelizacji Ustawy o KSC znajduje się wyjaśnienie:

Przedsiębiorca prowadzący którykolwiek z rodzajów działalności gospodarczej, o których mowa w sekcji C dział 30 klasyfikacji NACE Rev. 2.

Są to zatem podmioty prowadzące następującą działalność:

  • Produkcja cywilnych statków i konstrukcji pływających
  • Produkcja łodzi wypoczynkowych i sportowych
  • Produkcja wojskowych okrętów i jednostek pływających
  • Produkcja lokomotyw kolejowych oraz taboru szynowego
  • Produkcja cywilnych statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn
  • Produkcja wojskowych statków powietrznych, statków kosmicznych i podobnych maszyn
  • Produkcja wojskowych pojazdów bojowych
  • Produkcja sprzętu transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowana, w tym produkcja motocykli
  • Produkcja rowerów i wózków inwalidzkich
  • Produkcja pozostałego sprzętu transportowego, gdzie indziej niesklasyfikowana (Klasa ta obejmuje produkcję pojazdów napędzanych ręcznie: wózków bagażowych, wózków ręcznych, sań, wózków sklepowych , produkcję pojazdów ciągniętych przez zwierzęta: sulki, wozy zaprzężone w osły, karawany itp.)

google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

NIS2 – obowiązki i sankcje

Zgodnie z projektem nowelizacji Ustawy o KSC, podmioty objęte regulacjami będą zobowiązane między innymi:

  • zapewnić ciągłość działania, na przykład zarządzania kopiami zapasowymi i przywracania normalnego działania po wystąpieniu sytuacji nadzwyczajnej, i zarządzania kryzysowego,
  • zapewnić bezpieczeństwo łańcucha dostaw, w tym aspektów związanych z bezpieczeństwem dotyczącym stosunków między każdym podmiotem a jego bezpośrednimi dostawcami lub usługodawcami,
  • zapewnić bezpieczeństwo w procesie nabywania, rozwoju i utrzymania sieci i systemów informatycznych, w tym postępowania w przypadku podatności i ich ujawniania,
  • zapewnić polityki i procedury służące ocenie skuteczności środków zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie,
  • zapewnić podstawowe praktyki cyberhigieny i szkolenia w zakresie cyberbezpieczeństwa,
  • zapewnić polityki i procedury stosowania kryptografii i, w stosownych przypadkach, szyfrowania,
  • zapewnić bezpieczeństwo zasobów ludzkich, polityki kontroli dostępu i zarządzania aktywami,
  • w stosownych przypadkach – zapewnić stosowanie uwierzytelniania wieloskładnikowego lub ciągłego, zabezpieczonych połączeń głosowych, tekstowych i wideo oraz zabezpieczonych systemów łączności wewnątrz podmiotu w sytuacjach nadzwyczajnych,
  • zgłaszać osoby lub organy zarządzające w firmie, które zatwierdzają środki zarządzania ryzykiem w cyberbezpieczeństwie,
  • zapewnić regularny audyt bezpieczeństwa na własny koszt.

Ważny fragment

W przypadku podmiotów ważnych, wysokość kary pieniężnej za niestosowanie nowych przepisów wynosi nie mniej niż 15 tys. zł i nie może przekroczyć 7 mln EUR. Karą pieniężną może zostać obciążony także kierownik jednostki (członek zarządu czy wspólnik).

Implementacja dyrektywy NIS2 wymaga od przedsiębiorców dostosowania się do nowych, bardziej rygorystycznych przepisów, co ma na celu ochronę kluczowych sektorów gospodarki przed zagrożeniami cybernetycznymi. Ustalenie, że dany przedsiębiorca podlega nowym regulacjom nie zawsze jest intuicyjne, zwłaszcza w przypadku tak nieoczywistych branż jak produkcja rowerów czy produkcja wózków inwalidzkich.

Czytaj więcej:

AUTORZY: Witold Chruszcz, stażysta w Kancelarii Prawnej Grant Thornton, Magdalena Bilicka, counsel w Kancelarii Prawnej Grant Thornton

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Kancelaria prawna

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Magdalena Bilicka

Counsel, Radca Prawny

Specjalizacje

Skontaktuj się

Magdalena Bilicka

Counsel, Radca Prawny

Specjalizacje

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.