Zgodnie z Dyrektywą UE 2021/2101, przepisy o publicznym raportowaniu CbC weszły w życie w czerwcu 2024 r. Implementacja tych regulacji rozszerza dotychczasowe obowiązki międzynarodowych grup kapitałowych w obszarze cen transferowych w zakresie CbCR, nakładając wymóg publicznego ujawniania danych finansowych i podatkowych. Sprawdź, czy Twoja Spółka podlega nowym obowiązkom w zakresie raportowania Country-by-Country.

Wprowadzenie do publicznego raportowania CbC

Kwestie dotyczące raportowania podatkowego międzynarodowych grup kapitałowych wciąż ewoluują, a nowe przepisy rozszerzają obowiązki informacyjne. Do tej pory, międzynarodowe grupy kapitałowe podlegały już obowiązkom sprawozdawczym w zakresie Country-by-Country Reporting. Nic się w tym zakresie nie zmienia, nadal, grupy o przychodach przekraczających 750 mln EUR (lub 3,25 mld PLN) muszą składać raport CbC-R do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (dalej: KAS) w ciągu 12 miesięcy od zakończenia roku obrotowego. Również nie ulega zmianie to, że spółki z tych grup są zobowiązane do złożenia powiadomienia CbC-P w ciągu 3 miesięcy od zakończenia roku obrotowego. Zakres informacji wymaganych w dotychczasowych raportach CbC-R i powiadomieniach CbC-P pozostał bez zmian.

Ważny fragment

Nowe regulacje o publicznym raportowaniu CbC nie zastępują, lecz uzupełniają dotychczasowe obowiązki sprawozdawcze przekazywane do Szefa KAS.

Motywacją do ich wprowadzenia jest dalsze zwiększanie przejrzystości podatkowej dla międzynarodowych przedsiębiorstw operujących w Unii Europejskiej, a w konsekwencji skuteczniejsze przeciwdziałanie agresywnemu planowaniu podatkowemu, które przyczynia się do transferu zysków między krajami o różnych systemach podatkowych.

Wprowadzone przepisy oznaczają, że spółki będą musiały przygotowywać dwa różne rodzaje raportów – jeden raport CbC do Szefa KAS, a drugi publiczny, który będzie dostępny w KRS i publikowany na stronach internetowych spółek.

W Polsce nowe przepisy dotyczące publicznego raportowania CbC zostały wdrożone w Ustawie o Rachunkowości w ramach Art. 63l.-o.

Kogo dotyczą nowe przepisy CbCR? Kryteria kwalifikacji

Nowe przepisy dotyczące raportowania CbC-R nakładają obowiązek publicznego ujawniania informacji o zapłaconym podatku dochodowym oraz innych szczegółach podatkowych na:

  1. jednostki dominujące najwyższego szczebla lub jednostki samodzielne z siedzibą w Polsce, jeśli:
  • przychody, ujęte w rocznym skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym, przekraczają 3,5 miliarda złotych przez dwa kolejne lata obrotowe,
  • pod warunkiem, że chociaż jedna jednostka zależna (lub oddział) takiej grupy kapitałowej ma siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności poza Polską. Grupy kapitałowe, które prowadzą działalność wyłącznie na terytorium Polski, bez obecności za granicą, są zwolnione z obowiązku publicznego raportowania CbC-R.
  1. jednostki zależne z siedzibą w Polsce, jeśli:
  • nie posiadają statusu mikro lub małego przedsiębiorcy w rozumieniu Ustawy o Rachunkowości,
  • są kontrolowane przez jednostkę dominującą z siedzibą poza Europejskim Obszarem Gospodarczym (EOG) a jej skonsolidowane przychody przekraczają 750 milionów euro przez dwa kolejne lata obrotowe.
  1. oddział, prowadzący w działalność w Polsce, jeśli;
  • przychody oddziału przekraczają 51 milionów złotych przez dwa kolejne lata obrotowe,
  • jednostka nadrzędna (samodzielna lub w grupie kapitałowej) ma siedzibę poza EOG i jej skonsolidowane przychody przekraczają 750 milionów euro przez dwa kolejne lata obrotowe

Obowiązek publicznego raportowania CbC dotyczy wszystkich wymienionych podmiotów, jeżeli spełnione są wszystkie warunki określone w danej kategorii łącznie. Spółki objęte obowiązkiem publicznego raportowania CbC muszą składać sprawozdania w publicznie dostępnym rejestrze handlowym (KRS) oraz publikować raporty na swoich stronach internetowych.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Ceny transferowe
Dowiedz się więcej

Co i jak raportować? Kluczowe elementy sprawozdania CbC

Wprowadzenie publicznego raportowania CbC wprowadza nowe obowiązki, które są zbliżone do tych już istniejących w ramach raportów składanych do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej (KAS). Zakres informacji wymaganych w obu raportach jest w dużej mierze podobny – obejmuje między innymi dane finansowe, operacyjne oraz te dotyczące podatków. Różnica polega przede wszystkim na celu raportów: raport składany do Szefa KAS pozostaje dokumentem wewnętrznym, natomiast raport publiczny musi być dostępny w rejestrze KRS oraz na stronach internetowych spółek, co oznacza, że może być analizowany przez szeroką publiczność.

Poniższa tabela przedstawia kluczowe elementy raportu CbC składanego do KAS oraz publicznego raportu CbC, w tym zakres wymaganych informacji oraz charakter danych.

Zakres informacji CbC-R (do Szefa KAS) Zakres informacji publicznego CbC-R
dane identyfikacyjne jednostek wchodzących w skład grupy podmiotów nazwę jednostki dominującej albo jednostki samodzielnej oraz wykaz wszystkich jednostek zależnych, które zostały ujęte w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym jednostki dominującej
rodzaj działalności jednostek wchodzących w skład grupy podmiotów - z podziałem na państwa lub terytoria krótki opis charakteru działalności jednostki dominującej (samodzielnej) oraz wszystkich jednostek zależnych
kwota zysku lub straty przed opodatkowaniem kwota zysku lub straty przed opodatkowaniem
zapłacony i należny podatek dochodowy zapłacony i należny podatek dochodowy
wielkość osiągniętych przychodów przychody, w tym z transakcji ze stronami powiązanymi
niepodzielony zysk z lat ubiegłych niepodzielony zysk z lat ubiegłych
liczba pracowników rok obrotowy
kapitał podstawowy waluta prezentacji sprawozdania o podatku dochodowym
aktywa rzeczowe (trwałe i obrotowe), inne niż środki pieniężne i ich ekwiwalenty informacja, że sprawozdanie CbC zostało sporządzone zgodnie z przepisami

Terminy i sposób publikacji raportów CbC

Nowe przepisy dotyczące publicznego raportowania CbC weszły w życie zgodnie z unijną dyrektywą 22 czerwca 2024 roku. Oznacza to, że obowiązki te będą miały zastosowanie do roku obrotowego rozpoczynającego się po tej dacie.

Ważny fragment

Jednostki objęte obowiązkiem publicznego raportowania CbC będą musiały publikować raporty w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego. Dla przedsiębiorstw, których rok obrotowy jest zgodny z rokiem kalendarzowym (rozpoczyna się 1 stycznia), pierwsze publiczne sprawozdanie CbC będzie dotyczyło roku obrotowego 2025, a jego publikacja będzie musiała nastąpić do 31 grudnia 2026 roku. Publikacja obejmuje zarówno złożenie raportu w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS), jak i opublikowanie go na stronie internetowej spółki. Raport musi być dostępny publicznie przez co najmniej 5 lat.

Publiczny raport CbC musi być sporządzony w języku polskim, w polskiej walucie, w formie elektronicznej, oraz opatrzony odpowiednim podpisem elektronicznym.

Pułapki i wyzwania w implementacji publicznego CbCR

Jednym z najważniejszych wyzwań związanych z publicznym raportowaniem CbC dla polskich jednostek zależnych jest konieczność monitorowania, czy ich jednostki dominujące – niezależnie od tego, czy mają siedzibę w EOG, czy poza nim – wypełniają obowiązki raportowe. W sytuacji, gdy jednostka dominująca nie opublikuje raportu CbC w wymaganym rejestrze handlowym ani na swojej stronie internetowej, odpowiedzialność za publikację raportu spoczywa wówczas na jednostkach zależnych.

W przypadku, gdy jednostka dominująca nie opublikuje raportu CbC, polska jednostka zależna ma obowiązek podjąć konkretne działania:

Zgłoszenie do jednostki dominującej

Polska jednostka zależna powinna skontaktować się z jednostką dominującą, aby uzyskać brakujące informacje oraz poprosić o opublikowanie raportu CbC. Jest to kluczowy krok, ponieważ jednostka zależna musi wykazać, że podjęła próbę uzyskania wymaganych danych.

Sporządzenie własnego raportu

Jeśli jednostka dominująca nie dostarczy raportu, polska jednostka zależna ma obowiązek samodzielnie sporządzić i opublikować raport CbC. Powinien on zawierać informacje, które jednostka zależna posiada oraz te, które udało jej się zdobyć z innych źródeł.

Oświadczenie o braku raportu

W raporcie powinno być zawarte oświadczenie stwierdzające, że jednostka dominująca nie opublikowała wymaganego raportu CbC ani nie dostarczyła informacji niezbędnych do jego sporządzenia.

Warto zauważyć, że brak wywiązania się jednostek dominujących z obowiązku raportowania może prowadzić do nałożenia sankcji karno-skarbowych na jednostki zależne. Naruszenie przepisów dotyczących publicznego raportowania CbC wiąże się z sankcjami. Zgodnie z przepisami Ustawy o Rachunkowości grozi za nie grzywna kara pozbawienia wolności lub obie kary łącznie.

Nowe przepisy o publicznym raportowaniu CbC wprowadzają istotną zmianę w krajobrazie sprawozdawczości podatkowej dla międzynarodowych grup kapitałowych działających w Polsce. Kluczową nowością jest wymóg upublicznienia danych, które dotychczas były dostępne jedynie dla Szefa KAS.

Choć pierwszy termin raportowania przypada dopiero na 2026, firmy powinny już teraz rozpocząć przygotowania do spełnienia tych wymogów. Istotne jest, aby przedsiębiorstwa z wyprzedzeniem zapoznały się z zakresem wymaganych informacji i metodami ich gromadzenia. Szczególnie, że polskie jednostki zależne powinny aktywnie monitorować wypełnianie obowiązków raportowych w całej grupie kapitałowej, będąc przygotowanymi na ewentualną konieczność samodzielnego sporządzenia i opublikowania raportu CbC.

AUTORZY: Anatol Skitek, Partner oraz Arkadiusz Raducki, Konsultant z Zespołu Cen Transferowych

Czytaj więcej: Ceny transferowe: bieżące regulacje w pigułce [KOMPENDIUM]

 

 

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Ceny transferowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.