O schemat podatkowy jest prościej niż można by się spodziewać. Poniżej wskazujemy na wybrane uzgodnienia, które łatwo mogą doprowadzić do raportowania MDR.
Rozliczenie CIT 2023 i schematy podatkowe
Wielkimi krokami zbliża się termin na rozliczenie 2023 roku. Wraz ze złożeniem zeznań rocznych musimy pamiętać o wielu innych obowiązkach z tym związanych.
Jednym z nich jest zaraportowanie wdrożenia schematu bądź osiągnięcia korzyści podatkowej wygenerowanej w podatkach dochodowych. Jest to obowiązek, o którym ze względu na funkcjonujące w ostatnich latach zawieszenie, łatwo zapomnieć.
Jednakże, żeby przejść do raportowania korzyści bądź wdrożenia schematu, tenże schemat musiał najpierw zostać zaraportowany.
Kiedy powstaje schemat podatkowy?
Aby można było mówić o wystąpieniu schematu podatkowego niezbędne jest, aby dane uzgodnienie (czyli w zasadzie dowolna czynność wpływająca na skutki podatkowe) spełniało:
- kryterium głównej korzyści i co najmniej jedną z ogólnych cech rozpoznawczych lub,
- szczególną cechę rozpoznawczą, lub,
- inną szczególną cechę rozpoznawczą.
W naszym artykule skupimy na wybranych szczególnych i innych szczególnych cechach rozpoznawczych. W naszej ocenie przy tych cechach łatwiej o schemat, ponieważ nie zależą one od spełnienia kryterium głównej korzyści, które jest często dość ocennym i płynnym wskaźnikiem.
Szczególne cechy rozpoznawcze odnoszą się do transakcji transgranicznych lub zdarzeń o charakterystycznych cechach. Przykładem spełnienia tej cechy rozpoznawczej są m.in. płatności do odbiorców z tzw. rajów podatkowych, uproszczenia w stosowaniu przepisów w zakresie cen transferowych, przeniesienia pomiędzy podmiotami powiązanymi funkcji, ryzyka lub aktywów istotnie wpływających na EBIT.
Inne szczególne cechy rozpoznawcze odnoszą się z kolei do transakcji lub zdarzeń o określonej wartości, co do zasady powyżej 25 mln PLN rocznie lub poboru podatku przekraczającego 5 mln PLN rocznie.
Safe harbour – czyli MDR w umowach pożyczek
Uproszczenie safe harbour może być stosowane, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:
- oprocentowanie pożyczki w ujęciu rocznym na dzień zawarcia umowy jest ustalane w oparciu o rodzaj bazowej stopy procentowej i marżę, określone w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw finansów publicznych aktualnym na dzień zawarcia tej umowy.
- nie przewidziano wypłaty innych niż odsetki opłat związanych z udzieleniem lub obsługą pożyczki, w tym prowizji lub premii;
- pożyczka została udzielona na okres nie dłuższy niż 5 lat;
- w trakcie roku podatkowego łączny poziom zobowiązań albo należności podmiotu powiązanego z tytułu kapitału pożyczek z podmiotami powiązanymi liczony odrębnie dla udzielonych oraz zaciągniętych pożyczek wynosi nie więcej niż 20 000 000 zł lub równowartość tej kwoty;
- pożyczkodawca nie jest podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową.
Jak wskazano w Objaśnieniach Ministra Finansów:
Spełnienie wszystkich warunków powoduje, że spełniona została szczególna cecha rozpoznawcza i powstał schemat podatkowy dla którego konieczne jest złożenie informacji MDR-1 (informacji o schemacie podatkowym) w stosunku do umowy pożyczki.
Niemniej jednak, transakcje objęte uproszczeniem safe harbour są zwolnione z obowiązku opracowania lokalnej dokumentacji cen transferowych. Czyli jak widać mniej obowiązków w zakresie cen transferowych przekłada się na dodatkowe obowiązki w zakresie raportowania MDR.
Płatności do rajów podatkowych a MDR
Raportowaniu podlegają również uzgodnienia podlegające na zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów transgranicznych płatności pomiędzy podmiotami powiązanymi oraz:
- odbiorca płatności nie ma miejsca zamieszkania, siedziby ani zarządu w żadnym z państw,
- odbiorca płatności posiada miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową, wskazanych w aktach wykonawczych wydanych na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych oraz w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przyjmowanym przez Radę Unii Europejskiej.
Ważny fragment
Wobec tego, zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów płatności do odbiorców z krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową lub odbiorców bez rezydencji dokonywanych pomiędzy podmiotami powiązanymi powoduje spełnienie szczególnej cechy rozpoznawczej i obowiązek złożenia informacji o schemacie podatkowym.
Pod uwagę należy wziąć nie tylko kontrahentów z krajów wymienionych w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2019 r. w sprawie określenia krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, ale także te kraje, które zostały wymienione w unijnym wykazie jurysdykcji niechętnych do współpracy do celów podatkowych (np. Rosja). Wykazy krajów będących tzw. „rajami podatkowymi” ulegają zmianie, dlatego ważne jest trzymanie ręki na pulsie.
Istotna zmiana EBIT a MDR
Gdy pomiędzy podmiotami powiązanymi dochodzi do przeniesienia funkcji, ryzyka lub aktywów, jeżeli przewidywany roczny wynik finansowy podmiotu przenoszącego lub podmiotów przenoszących przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT) w trzyletnim okresie po tym przeniesieniu wyniósłby mniej niż 50% przewidywanego rocznego EBIT, gdyby nie dokonano przeniesienia mamy do czynienia ze schematem podatkowym. Należy zatem przeanalizować, czy występowały przeniesienia wartości innych niż środki trwałe/WNiP, np. funkcji, albo ZCP a przy tym, przeanalizować, czy zmiana EBIT jest na tyle istotna, że powoduje wystąpienie obowiązków w zakresie raportowania.
Pobór podatku u źródła oraz płatności na rzecz nierezydentów a MDR
Poza wskazanymi powyżej transakcjami warto zwrócić również uwagę na płatności przekraczające 25 mln zł oraz pobór podatku przekraczający 5 mln zł w roku kalendarzowym.
Inną szczególną cechą rozpoznawczą jest uzgodnienie polegające na tym, że dochody (przychody) podatnika będącego rezydentem innego państwa, wynikające lub oczekiwane w związku z wykonaniem uzgodnienia, przekraczają łącznie w trakcie roku kalendarzowego kwotę 25 mln zł.
Inna szczególna cecha rozpoznawcza jest również spełniona, gdy płatnik podatku dochodowego byłby zobowiązany do pobrania podatku przekraczającego w trakcie roku kalendarzowego kwotę 5 mln zł, jeżeli w odniesieniu do wypłat należności wynikających lub oczekiwanych w związku z wykonaniem uzgodnienia nie miałyby zastosowania właściwe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub zwolnienia podatkowe.
Przykładami uzgodnień podlegających raportowaniu MDR, spełniających inną szczególną cechę rozpoznawczą będą zatem np. dokonywanie płatności z tytułu odsetek od pożyczki, czy wypłata dywidendy na rzecz podmiotu zagranicznego, które co do zasady podlegają opodatkowaniu podatkiem u źródła. Może to być również zwykła płatność za usługę na rzecz nierezydenta, jeśli sumaryczne w ciągu roku przekracza 25 mln zł.
Zawieszenie terminów raportowania schematów podatkowych w trakcie pandemii spowodowało, że temat schematów podatkowych u części podatników został odłożony „na potem”. Obecnie terminy te już nie za zawieszone, warto więc dołożyć starań, aby nadrobić zaległości i na bieżąco identyfikować schematy podatkowe podlegające raportowaniu do Szefa KAS. Szczególną uwagę należy zwrócić w związku z nadchodzącym rozliczeniem podatków dochodowych i powiązanego terminu na zaraportowanie korzyści podatkowej w formie MDR-3. Wysokie sankcje za niestosowanie się do przepisów MDR powodują, że obok tej materii podatnicy nie mogą przejść obojętnie.
AUTORKA: Paulina Mielcarz-Pawlak; Konsultant; Bieżące doradztwo podatkowe, Maciej Kordalewski
- Raportowanie schematów podatkowych w 2024 r.- kogo dotyczy obowiązek i jak się z niego wywiązać?
- Co oznaczają pytania audytorów o schematy podatkowe MDR?
- Schematy podatkowe – jak przygotować procedurę MDR?
- Jakie jeszcze zmiany w MDR szykują się w 2023?
- Czym są schematy podatkowe – definicja
- Schematy podatkowe – obowiązki Promotora, Korzystającego i Wspomagającego