Z końcem września 2020 r. w związku z wydaniem nowego obwieszczenia GUS o poziomie bezrobocia w wielu lokalizacjach uległ zmianie minimalny poziom wydatków wymagany, aby uzyskać decyzję o wsparciu. Może okazać się, że wartość inwestycji dotychczas kwalifikująca się do korzystanie ze zwolnienia z podatku przestała do tego uprawniać i odwrotnie – że inwestycje o zbyt małej według wcześniejszych kryteriów wartości zaczęły kwalifikować się do zwolnienia z podatku. Warto dokonać analizy w tym względzie.

Warunki „wejścia” do Polskiej Strefy Inwestycji

Na mocy Obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 28 września 2020 r. w sprawie przeciętnej stopy bezrobocia w kraju, od początku października 2020 r. obowiązują „nowe” wartości minimalnych dochodów, których poniesienie jest niezbędne do skorzystania z pomocy publicznej w ramach Polskiej Strefy Inwestycji.

Ważny fragment

Ze względu na zmianę przeciętnej stopy bezrobocia na 6,1% (z 5,3%), na terenie niektórych obszarów (powiatów) zmianie uległy warunki ubiegania się o pomoc publiczną- w niektórych powiatach na korzyść, w niektórych na niekorzyść potencjalnych inwestorów.

Próg wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji określany jest jako stosunek stopy bezrobocia w danej lokalizacji (powiecie), do przeciętnej stopy bezrobocia w skali całego kraju. Tym samym, może mieć miejsce sytuacja, że mimo utrzymania dotychczasowej stopy bezrobocia (jak w roku ubiegłym), ze względu na zmianę poziomu bezrobocia w skali kraju, zmianie uległy warunki wejścia do PSI w niektórych lokalizacjach. W naszym artykule z 28 września 2020 r. pt. „Wpływ przeciętnej stopy bezrobocia na Polską Strefę Inwestycji” zaprezentowaliśmy minimalne progi wydatków kwalifikowanych w zależności od poziomu bezrobocia w danej lokalizacji.

Masz pytanie lub wątpliwość?

Nasz ekspert Małgorzata Samborska jest do Twojej dyspozycji.

W jakich lokalizacjach zmieniły się „progi wejścia” do PSI?

Poniższa tabela przedstawia lokalizacje, w których w związku ze zmianami poziomów bezrobocia zmieniły się warunki uzyskania decyzji w Polskiej Strefie Inwestycji- są na niej lokalizacje, gdzie jest to znacznie łatwiejsze oraz takie, gdzie wydatki są wyższe niż dotychczas.

Zmiana wysokości minimalnej wartości kosztów kwalifikowanych wynosi nawet do 40 mln PLN w odniesieniu do progów obowiązujących na podstawie przeciętnej stopy bezrobocia obowiązującej w zeszłym roku, tj. 5,3%.

Największe zmiany pod kątem progów inwestycyjnych nastąpiły w województwach Dolnośląskim i Śląskim, natomiast najmniej w porównaniu z zeszłym rokiem zmieniło się w województwach Świętokrzyskim, Łódzkim i Podkarpackim. W skali całego kraju natomiast warunki zmieniły się aż w 91 powiatach (w 45 na korzyść oraz w 46 na  niekorzyść inwestorów)

Tabela nr 1. 

* z wyjątkiem miast Bielawa, Ciechanów, Chrzanów, Działdowo, Dzierżoniów, Giżycki, Gryfice, Hajnówka, Jarosław, Jawor, Jędrzejów, Kamienna Góra, Kędzierzyn- Koźle, Krapkowice, Krasnystaw, Lubań, Malbork, Międzyrzecki, Mrągowo, Nakło nad Notecią, Nowa Sól, Nowy Targ, Nysa, Ostrów Mazowiecki, Przeworsk, Rydułtowy, Sierpc, Szczytno, Wałcz, Zgorzelec, Złotoryja, Złotów, Żagań, Żary oraz gmin z nimi graniczących, które stanowią lokalizacje preferowane, dla których maksymalny próg został obniżony i pozostaje na poziomie 10 mln PLN (dla dużych przedsiębiorców).

Skorzystaj z naszych usług w zakresie: Polska Strefa Inwestycji
Dowiedz się więcej

Wnioskowanie o decyzję o wsparciu

Ważny fragment

W związku ze zmianą progów inwestycyjnych do Polskiej Strefy Inwestycji (zarówno na korzyść, jak i niekorzyść) warto przeprowadzić dokładną analizę wysokości wydatków jakie należy ponieść by uzyskać decyzję o wsparciu.

Z naszego doświadczenia wynika, że przeciętny okres przygotowania dokumentacji niezbędnej do jej uzyskania wynosi do 1 miesiąca, zaś czas potrzebny na rozpatrzenie dobrze przygotowanego wniosku przez właściwą Specjalną Strefę Ekonomiczną– 2 do 3 tygodni.

Zaktualizowana pod koniec września przeciętna stopa bezrobocia w Polsce spowodowała, że dla niektórych lokalizacji uległy zmianie kryteria ilościowe uzyskania decyzji o wsparciu (6,1% zamiast 5,3%), dlatego też potencjalni inwestorzy chcący uzyskać decyzję o wsparciu, powinni dokonać szczegółowej analizy wartości nakładów jakie powinni ponieść, by móc korzystać z pomocy publicznej w ramach.

Zachęcamy do kontaktu ze specjalistami Grant Thornton w tym zakresie.

AUTOR: Karolina Milan, Senior Konsultant, Bieżące doradztwo podatkowe

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Polska Strefa Inwestycji

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.