Spis treści
- 1. KSeF coraz bliżej – czy Twoja firma jest gotowa na obowiązkowe e-fakturowanie?
- JPK CIT – na co zwrócić uwagę w 2026?
- Zmiany w składce zdrowotnej w 2026 r.
- Globalny podatek wyrównawczy w praktyce - co polskie spółki powinny zrobić przed zamknięciem 2025 r.?
- Podatek od nieruchomości – nowa interpretacja ogólna
- Ceny Transferowe na 2026 – dokumentowanie i raportowanie
- Zmiany limitów podatkowych dla samochodów od 1 stycznia 2026 r.
- Zmiany w zakresie EUDR w 2026 - wciąż trwa etap prac legislacyjnych
- Kontrole w cenach transferowych w 2026 roku
- Podatek u źródła (WHT) w 2016 r.
- Ulgi podatkowe w 2026 r. – z których już nie skorzystasz?
- Nowa era transparentności podatkowej od 2026 r. KSeF i JPK_CIT wymuszą większą staranność podatników
- Estoński CIT w 2026 r. - wdrożyć, przedłużyć czy zakończyć?
- Podatki w fundacjach rodzinnych w 2026 r.
- Zapowiadane zmiany PIT – czy zaczną obowiązywać w 2026?
KSeF coraz bliżej – czy Twoja firma jest gotowa na obowiązkowe e-fakturowanie?
Nadchodzące zmiany w zakresie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zbliżają się wielkimi krokami, a obowiązek jego stosowania obejmie przedsiębiorców szybciej, niż wielu z nich zakłada. Już od 1 lutego 2026 r. system stanie się obligatoryjny dla największych firm, a dwa miesiące później – dla większości pozostałych podmiotów. Co istotne, odbiór faktur w KSeF będzie obowiązywał wszystkich podatników od samego początku, niezależnie od wielkości biznesu.
Najnowsze badania Grant Thornton pokazują jednak, że poziom przygotowania organizacji wciąż pozostawia wiele do życzenia. Tylko nieliczni deklarują pełną gotowość, podczas gdy duża część firm wciąż działa w trybie „częściowym” albo… jeszcze nie zaczęła. To niepokojący sygnał, biorąc pod uwagę skalę nadchodzących zmian oraz ich wpływ na procesy finansowo-księgowe.
Dlatego samo wdrożenie techniczne to za mało. Kluczowe staje się opracowanie rzetelnej, praktycznej procedury KSeF, która ujednolici procesy wewnętrzne — od wystawiania i odbioru faktur, przez nadawanie uprawnień, aż po działania w razie awarii. Dobrze przygotowana procedura minimalizuje ryzyka, usprawnia pracę zespołów i daje przedsiębiorcom realne poczucie kontroli nad nowym systemem.
Więcej:
- Kto jest gotowy na wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)? [RAPORT]
- Procedura KSeF – dlaczego warto ją mieć?
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Elżbieta Ślusarczyk: elzbieta.slusarczyk@pl.gt.com, +48 661 538 561
JPK CIT – na co zwrócić uwagę w 2026?
JPK CIT to kolejny etap komunikacji pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, a zarazem jeden z kluczowych etapów cyfryzacji polskiego systemu podatkowego. Nowe obowiązki wymagają od firm przygotowania systemów księgowych, analizy planu kont, walidacji danych czy zapewnienia spójności przekazywanych informacji.
Choć Ministerstwo Finansów stara się rozwiewać wątpliwości, w praktyce wciąż pojawia się szereg nowych pytań, które mogą mieć istotne znaczenie dla podatników. W artykule przedstawiamy obszary, na które warto zwrócić uwagę w 2026 r.
Więcej: JPK CIT – rewolucja w raportowaniu. Co może Cię zaskoczyć w 2026 r.?
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Elżbieta Ślusarczyk: elzbieta.slusarczyk@pl.gt.com, +48 661 538 561
Zmiany w składce zdrowotnej w 2026 r.
W 2025 r. przedsiębiorcy korzystali z obniżonej podstawy wymiaru minimalnej składki zdrowotnej, ustalonej na poziomie 75% minimalnego wynagrodzenia. Ustawodawca planował jej trwałe utrzymanie oraz wdrożenie szerokiej reformy przewidującej dalsze obniżenie obciążeń dla większości firm, niezależnie od wysokości dochodów, jednak w maju ówczesny prezydenta Andrzeja Dudy zawetował ustawę.
W efekcie obowiązywać będą przepisy znane z Polskiego Ładu, co oznacza wzrost obciążeń dla najmniej zarabiających przedsiębiorców, również tych wykazujących stratę – minimalna składka będzie bowiem należna niezależnie od dochodu. Wzrośnie zarówno podstawa naliczania składki – do 100% minimalnego wynagrodzenia – jak i samo minimalne wynagrodzenie, od którego składka jest liczona.
Więcej: Składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 2026 r. – co się zmieni? [TABELA]
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Małgorzata Samborska: malgorzata.samborska@pl.gt.com, +48 661 538 580
Globalny podatek wyrównawczy w praktyce – co polskie spółki powinny zrobić przed zamknięciem 2025 r.?
Upływający rok 2025 jest pierwszym rokiem, za który polskie spółki należące do grup kapitałowych (o skonsolidowanych przychodach przekraczających 750 mln euro) z mocy prawa podlegają przepisom o globalnym podatku wyrównawczym (Pillar II). Warto przypomnieć, że regulacje te nakładają obowiązek zapłaty podatku wyrównawczego w przypadku, gdy efektywna stawka podatku w danej jurysdykcji jest niższa niż 15%. W Polsce taka sytuacja może dotyczyć w szczególności podmiotów korzystających z preferencji podatkowych, takich jak ulga na działalność B+R lub zwolnienie z podatku dochodowego dla działalności strefowej. Pomimo, że w Ministerstwie trwają prace nad modyfikacją przepisów o ulgach, by spółki nie odczuły negatywnych skutków wejścia w reżim Pillar II, to na chwilę obecną nie przedstawiono wiążących zmian.
Warto wykorzystać zbliżające się zamknięcie roku oraz gromadzone w związku z tym dane finansowe do przeprowadzenia wstępnej analizy podlegania nowym obowiązkom. Takie badanie pozwoli zweryfikować, czy spółka będzie objęta nowymi regulacjami oraz czy będzie mogła skorzystać z wyłączeń przewidzianych przepisami Pillar II.
Choć na złożenie deklaracji i zapłatę podatku zostało jeszcze sporo czasu, to wskazujemy, że terminy na dokonanie pierwszych czynności przewidzianych w nowych przepisach upływają znacznie wcześniej, przykładowo termin na poinformowanie organu podatkowego o dokonaniu wyboru o wcześniejszym stosowaniu przepisów Pillar II (na co decydują się niektóre grupy) przypada na okres od 1 marca 2026 r. do 30 maja 2026 r.
Odpowiednio wczesne rozpoczęcie prac pozwoli przygotować się do spełnienia szeregu obowiązków organizacyjnych i proceduralnych nałożonych nowymi przepisami.
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Paweł Kwiecień: pawel.kwiecien@pl.gt.com, +48 667 773 769
Podatek od nieruchomości – nowa interpretacja ogólna
1 grudnia 2025 r. opublikowana została interpretacja ogólna nr DPL2.8401.3.2025 Ministra Finansów i Gospodarki z dnia 27 listopada 2025 r. w sprawie definicji pojęcia „grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej” wskazanego w art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. O zakwalifikowaniu składnika majątku do tej kategorii nie zawsze będzie decydował wyłącznie fakt jego posiadania przez przedsiębiorcę. Istotne będzie również faktyczne lub potencjalne wykorzystywanie go w działalności gospodarczej.
Interpretacja ogólna wskazuje, że samo posiadanie gruntów, budynków i budowli przez przedsiębiorcę, bez jakiegokolwiek funkcjonalnego związku z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, nie powinno skutkować opodatkowaniem budowli, a w przypadku gruntów i budynków nie powinno prowadzić do zastosowania najwyższych stawek podatku od nieruchomości.
Interpretacja ma znaczenie zwłaszcza dla osób fizycznych, gdyż podkreśla konieczność rozdziału ich majątku osobistego od majątku ich przedsiębiorstwa. Jednocześnie jednak osoby te powinny pamiętać, że oddanie nieruchomości w posiadanie podmiotowi gospodarczemu może skutkować wyższym opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości, nawet jeśli same nie są przedsiębiorcami.
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Karol Witkowski: karol.witkowski@pl.gt.com, +48 885 887 144
Ceny Transferowe na 2026 – dokumentowanie i raportowanie
W 2026 r., w kontekście dokumentowania i raportowania transakcji za rok 2025, podatnicy nadal będą stosować przepisy analogiczne jak w roku poprzednim.
Na ten moment nie są znane żadne przełomowe zmiany w przepisach:
- Podstawowe definicje w zakresie cen transferowych, np. definicja podmiotów powiązanych, nie ulegają zmianie.
- Dokumentacja – co do zasady, nie zmienia się sposób identyfikowania transakcji z podmiotami powiązanymi, dla których powstaje obowiązek dokumentacyjny. Transakcje podlegają dokumentacji po spełnieniu progów, które wynoszą: 10 mln zł (dla transakcji towarowych i finansowych) oraz 2 mln zł dla transakcji usługowych i pozostałych.
- Transakcje rajowe – obowiązki dokumentacyjne pozostaną aktualne dla bezpośrednich transakcji rajowych, zarówno przychodowych, jak i kosztowych. Progi dokumentacyjne dla transakcji realizowanych bezpośrednio z podmiotami z rajów podatkowych wynoszą aktualnie 2,5 mln zł dla transakcji finansowych i 0,5 mln zł dla transakcji innych niż finansowe.
- Terminy – podatnicy na przygotowanie dokumentacji cen transferowych mają 10 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego, zaś informacja o cenach transferowych (TPR) jest składana do urzędu skarbowego do końca 11 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego. Czas na opracowanie dokumentacji grupowej to koniec 12 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
- Informacja TPR za rok 2025 niezmiennie będzie zawierać oświadczenie podmiotu o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych zgodnie ze stanem rzeczywistym i stosowaniu cen rynkowych oraz powinna zostać złożona do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika. Choć zapowiadane są pewne zmiany mające na celu ułatwienie składania formularza, na ten moment oficjalnie nie są jeszcze prezentowane żadne nowe rozwiązania.
- Aktualny pozostaje dotychczasowy katalog zwolnień z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych (w przypadku tzw. “safe harbour” i refaktur) oraz analiz cen transferowych (dla mikro i małych przedsiębiorców oraz transakcji niekontrolowanych z podmiotami z rajów podatkowych). W kontekście „safe harbour” dla transakcji finansowych należy mieć na uwadze konieczność monitorowania ewentualnych zmian rozporządzenia w zakresie rodzaju stopy bazowej i wysokości marży. Zazwyczaj, w poprzednich latach nowe rozporządzenie było publikowane tuż przed końcem roku.
Więcej: Dokumentacja cen transferowych za 2024 r. – podsumowanie obowiązków
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Katarzyna Szepe: katarzyna.szepe@pl.gt.com, +48 693 140 575
Zmiany limitów podatkowych dla samochodów od 1 stycznia 2026 r.
Z początkiem 2026 r. wchodzą w życie nowe limity wartości samochodów osobowych, od których odpisy amortyzacyjne, raty leasingowe oraz koszty najmu będą mogły być zaliczane do kosztów podatkowych. Zmiany – uchwalone już w 2021 r. w ramach nowelizacji ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych – obejmą również pojazdy użytkowane na podstawie umów leasingu operacyjnego zawartych przed tą datą. Z przepisów przejściowych odwołujących się do ochrony praw nabytych (a więc z prawa do dalszego korzystania ze “starych” limitów) będą mogły korzystać jedynie samochody, które przed 1 stycznia 2026 r. zostały wpisane do ewidencji środków trwałych podatnika, a więc co do zasady samochody będące własnością podatników oraz samochody w leasingu finansowym, w stosunku do których to podatnik dokonuje odpisów amortyzacyjnych.
Od 1 stycznia 2026 r. do kosztów podatkowych nie będą kwalifikowały się wydatki (amortyzacja, leasing, najem) od wartości pojazdu przekraczającej:
225 000 zł – dla samochodów elektrycznych i wodorowych,
150 000 zł – dla pojazdów o emisji CO₂ poniżej 50 g/km (część niskoemisyjnych hybryd plug-in),
100 000 zł – dla samochodów emitujących 50 g/km CO₂ lub więcej (pojazdy spalinowe i większość hybryd).
W praktyce oznacza to obniżenie limitu dla zdecydowanej większości pojazdów – dla aut spalinowych i większości hybryd próg kosztowy spadnie z obecnych 150 tys. zł do 100 tys. zł.
Więcej: Nowe limity amortyzacyjne dla samochodów osobowych od 2026 r.
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Małgorzata Samborska: malgorzata.samborska@pl.gt.com, +48 661 538 580
Zmiany w zakresie EUDR w 2026 – wciąż trwa etap prac legislacyjnych
W dniu 21 października 2025 r. Komisja Europejska zaprezentowała propozycję zmian w Rozporządzeniu EUDR. Dla części podmiotów oznacza ona bardzo istotne uproszczenie obowiązków oraz odroczenie ich stosowania, jednak dla niektórych – paradoksalnie – nowelizacja może oznaczać wcześniejsze objęcie przepisami EUDR.
W dniu 2 października 2024 r. Komisja Europejska wyszła z propozycją przesunięcia terminu wejścia w życie rozporządzenia EUDR o 12 miesięcy, co ostatecznie nastąpiło dnia 23 grudnia 2024 r. Na podobny scenariusz zapowiadało się również w tym roku. Ostateczna propozycja Komisji z dnia 21 października 2025 r. jest jednak bardziej zniuansowana. Zmierzają one w szczególności do ograniczenia ich obowiązków w zakresie składania oświadczeń o należytej staranności (DDS).
Konieczność zmian wynika z potrzeby odciążenia systemu TRACES. Ostatnie analizy wskazały bowiem, że liczba składanych DDS znacznie przekroczy wcześniejsze prognozy. Jak wskazuje Komisja Europejska, mimo potencjalnej możliwości ograniczenia składanych DDS, podmioty objęte EUDR, w szczególności duże przedsiębiorstwa handlowe lub realizujące wiele transakcji wewnątrzgrupowych, często decydują się składać DDS dla każdej partii lub przesyłki towaru. Takie podejście, często będące konsekwencją wprowadzonych wewnętrznych systemów zapewniających identyfikowalność towarów, nie zostało natomiast przewidziane w pierwotnych założeniach.
Uproszczenia wynikają ze sprecyzowania dwóch nowych kategorii przedsiębiorców na gruncie EUDR i objęcia ich złagodzonym reżimem odpowiedzialności.
Pierwsza z nich stanowi kategorię „mikro i małych podmiotów pierwotnych”, która obejmuje osoby fizyczne lub mikro albo małe przedsiębiorstwa, niezależnie od ich formy prawnej, z siedzibą w krajach niskiego ryzyka wylesiania, które samodzielnie uprawiają, pozyskują lub hodują odnośne produkty i wprowadzają je na rynek lub eksportują w ramach działalności gospodarczej.
Mikro i mali operatorzy pierwotni nie będą podlegać obowiązkowi składania DDS. Zamiast tego złożą jednorazową uproszczoną deklarację w systemie TRACES, która obejmie informacje wskazane w nowym załączniku III do EUDR. Dla każdej deklaracji system wygeneruje identyfikator, który powinien towarzyszyć odnośnym produktom wprowadzanym przez te podmioty na rynek UE lub przez nie eksportowanym. W przypadku tych podmiotów będziemy mieć więc do czynienia z jednorazową deklaracją podmiotową, a nie każdorazowymi oświadczeniami przedmiotowymi. Ponadto, obowiązek jej składania będzie wyłączony w przypadku, gdy krajowe bazy danych państw członkowskich zawierają już dane objęte deklaracją. Obszarem, gdzie takie sytuacje mogą wystąpić jest produkcja bydła mająca miejsce w UE, gdzie wymogi w zakresie identyfikowalności i sprawozdawczości są – zgodnie z wyjaśnieniami Komisji – równoważne z wymogami ustanowionymi przez EUDR.
Drugą kategorię będą stanowić „podmioty działające na dalszym etapie łańcucha dostaw”. Uwzględni ona każdą osobę fizyczną lub prawną, która w ramach działalności gospodarczej wprowadza do obrotu lub eksportuje odnośne produkty wytworzone z wykorzystaniem odpowiednich produktów (surowców) objętych DDS lub uproszczoną deklaracją.
Obowiązki tych podmiotów zostaną zrównane z obowiązkami Podmiotów handlowych, które uzyskują dodatkowe uproszczenie. Największe ułatwienia dotkną Podmioty handlowe będące dużymi przedsiębiorstwami, np. sieci handlowe, których nie będzie już dotyczył obowiązek każdorazowego składania DDS, a wcześniej „upewnienia się”, że zachowano należytą staranność na poprzednich etapach obrotu.
Więcej: Oświadczenie należytej staranności – kluczowy obowiązek w EUDR
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Sebastian Kopacz sebastian.kopacz@pl.gt.com, +48 723 334 372
Kontrole w cenach transferowych w 2026 roku
W ostatnich latach kontrole cen transferowych stały się jednym z najintensywniej rozwijanych obszarów nadzoru podatkowego w Polsce. Działania w powyższym zakresie wpisują się w ramy szeroko zakrojonych, także na poziomie międzynarodowym, inicjatyw mających na celu przeciwdziałanie erozji opodatkowania i dążeniu poszczególnych państw do opodatkowania zysków wypracowanych w ich jurysdykcjach podatkowych.
O istotnym znaczeniu obszaru cen transferowych w krajowej polityce fiskalnej mogą świadczyć zapowiedzi Ministerstwa Finansów, zgodnie z którymi w Małopolskim Urzędzie Celno-Skarbowym w Krakowie zostanie utworzone Centrum Kompetencyjne ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w podatku dochodowym od osób prawnych. Działania centrum będą ukierunkowane na wzmocnienie efektywności Krajowej Administracji Skarbowej w zwalczaniu niezgodnych z prawem mechanizmów, w szczególności w obszarze cen transferowych.
O wysokim priorytecie cen transferowych w polityce fiskalnej świadczą również zapisy w projekcie ustawy wniesionej do Sejmu przez Prezydenta Karola Nawrockiego, przewidujące zwolnienie z podatku dochodowego dla rodzin posiadających co najmniej dwójkę dzieci, który zakłada, że podatnicy podatku CIT osiągający roczne przychody na poziomie co najmniej 5 mld PLN podlegaliby cyklicznym kontrolom celno-skarbowym w obszarze cen transferowych nie rzadziej niż raz na trzy lata – z założenia więc, ta grupa podatników, zgodnie z założeniami ustawy, miałaby sfinansować zmiany wynikające z projektu ustawy prezydenckiej.
W ostatnich miesiąca oddaliśmy w Państwa ręce raport, którego celem jest przybliżenie tematyki kontroli cen transferowych w Polsce. Został on opracowany na kanwie wieloletnich doświadczeń ekspertów Grant Thornton związanych z obsługą kontroli podatkowych i kontroli celno-skarbowych w zakresie prawidłowości rozliczeń pomiędzy jednostkami powiązanymi.
Więcej: Kontrole cen transferowych w Polsce – wszystko co musisz wiedzieć [RAPORT]
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Marcin Żmuda: +48 607 665 734, marcin.zmuda@pl.gt.com
Podatek u źródła (WHT) w 2016 r.
Podatek u źródła (WHT) pozostaje jednym z najbardziej wymagających obszarów dla firm, a rok 2026 będzie pierwszym pełnym okresem rozliczeniowym, w którym zarówno organy podatkowe, jak i podatnicy będą w praktyce szeroko sięgać po finalne objaśnienia dotyczące klauzuli rzeczywistego właściciela (beneficial owner). Opublikowany w lipcu 2025 r. dokument systematyzuje zasady stosowania preferencji – zwolnień, obniżonych stawek oraz odstąpienia od poboru WHT – dla tzw. płatności biernych (odsetek, należności licencyjnych i dywidend) oraz akcentuje, że samo formalne prawo do dochodu nie wystarcza bez realnego, ekonomicznego władztwa nad należnością. Objaśnienia rozwijają również koncepcję „look-through approach” i zapewniają podatnikom ochronę na gruncie Ordynacji podatkowej, dlatego już na początku 2026 r. warto zaplanować przegląd procedur należytej staranności oraz mapy płatności transgranicznych, opierając się na audycie transakcji i dostosowaniu wewnętrznych procedur WHT do nowych objaśnień podatkowych. Finalna wersja objaśnień podatkowych dotyczących podatku u źródła (WHT) opublikowana
Równolegle w 2025 r. kształtowała się korzystna dla podatników linia orzecznicza w zakresie zwolnienia dywidendowego: w wyroku z 13 sierpnia 2025 r. NSA wskazał, że przy wypłacie dywidendy płatnik nie ma obowiązku weryfikować, czy odbiorca jest jej rzeczywistym właścicielem, ponieważ art. 22 ust. 4-4d ustawy o CIT takiego warunku nie przewiduje. Jednocześnie inne orzeczenia z 2025 r. nadal akcentują konieczność badania statusu rzeczywistego właściciela (beneficial owner), więc w 2026 r. kluczowe będzie śledzenie dalszych rozstrzygnięć NSA oraz ewentualnych korekt objaśnień MF, a decyzje o zastosowaniu zwolnienia dywidendowego powinny być elementem świadomie zaplanowanej strategii WHT na poziomie grupy. Wypłata dywidendy bez ustalania rzeczywistego właściciela? Najnowsze orzeczenie NSA
Dodatkowym polem sporu pozostaje mechanizm pay&refund – organy podatkowe konsekwentnie odmawiają zwrotu odsetek od zaległości podatkowych, argumentując, że przepisy o zwrocie podatku u źródła nie przewidują zwrotu odsetek, podczas gdy WSA w Lublinie oraz NSA podkreślają, że podatek zwrócony jako nienależny nie tworzy zaległości, więc powiązane z nim odsetki powinny być traktowane jak nadpłata i również podlegać zwrotowi. Spór z organami trwa, a kolejne wyroki sądów mogą tę korzystną dla podatników linię utrwalić. Zwrot odsetek od zaległości podatkowych zapłaconych w systemie pay&refund
Rok 2026 to także dalsze wyzwania w prawidłowym rozpoznawaniu transakcji podlegających WHT – w szczególności należności licencyjnych (w tym licencji typu end-user) oraz szeroko rozumianych usług niematerialnych, gdzie kluczowe będzie zarówno właściwe zakwalifikowanie danej płatności jako objętej podatkiem u źródła, jak i odpowiednie udokumentowanie jej na potrzeby ewentualnych kontroli. Komercyjne wykorzystywanie licencji a podatek u źródła (WHT)
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Patryk Kanigowski: patryk.kanigowski@pl.gt.com, +48 885 887 282
Ulgi podatkowe w 2026 r. – z których już nie skorzystasz?
W nadchodzącym roku podatnicy powinni zwrócić uwagę na poniższe aspekty, dotyczące ulg podatkowych:
- Ulga B+R – pozwala odliczyć od dochodu część kosztów ponoszonych na badania i rozwój, w szczególności wynagrodzenia pracowników technicznych oraz materiały i usługi bezpośrednio związane z projektami B+R. Przez projekty B+R należy rozumieć prace związane z opracowywaniem nowych produktów lub procesów, jak również prace nad ich ulepszeniem. Dodatkową korzyścią jest możliwość rozliczenia ulgi także wstecz.
- Ulga na robotyzację – umożliwia dodatkowe odliczenie 50% kosztów nabycia i wdrożenia robotów przemysłowych, urządzeń peryferyjnych, oprogramowania oraz szkoleń związanych z ich obsługą. Ulga obejmuje zarówno inwestycje w nowe linie produkcyjne, jak i modernizację istniejących stanowisk pracy, jeżeli ich celem jest automatyzacja procesów.
- Ulga na prototyp – daje możliwość odliczenia części kosztów wytworzenia prototypu (w tym zakupu środków trwałych) oraz kosztów testów, zanim produkt trafi do produkcji seryjnej.
- IP Box – pozwala opodatkować dochód z kwalifikowanych praw własności intelektualnej stawką 5%, pod warunkiem prowadzenia odpowiedniej ewidencji oraz wykazania, że prace nad IP spełniają kryteria B+R. Preferencja może obejmować m.in. oprogramowanie, patenty czy wzory użytkowe, o ile podatnik wykaże, że samodzielnie rozwija lub ulepsza dane prawo.
- Ulga na ekspansję – umożliwia dodatkowe odliczenie kosztów zwiększenia sprzedaży, w tym udziału w targach, działań marketingowych, przygotowania dokumentacji przetargowej czy przystosowania produktów do nowych rynków. Kluczowe jest wykazanie, że poniesione wydatki mają realny związek ze wzrostem przychodów lub z wejściem na nowe rynki.
- 2026 będzie ostatnim rokiem obowiązywania ulgi na robotyzację. Na dziś brak jest sygnałów o jej przedłużeniu choć we wrześniu 2025 r. przedstawiono poselski projekt nowelizacji przepisów dotyczących tej ulgi.
- 2026 to również ostatni moment, aby skorzystać z ulgi B+R lub IP Box za 2020 rok. Po upływie tego roku zobowiązania za 2020 rok ulegną przedawnieniu, a podatnik utraci możliwość złożenia korekty i odzyskania podatku. Warto zweryfikować dokumentację oraz ewidencje za ten okres, aby nie przegapić ostatniego możliwego terminu.
Czytaj więcej: 2026 rok to ostatnia szansa na skorzystanie z ulg podatkowych
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Michał Rodak: michal.rodak@pl.gt.com, +48 661 538 594
Nowa era transparentności podatkowej od 2026 r. KSeF i JPK_CIT wymuszą większą staranność podatników
Rok 2026 przyniesie podatnikom znaczące zmiany w zakresie raportowania i dokumentowania rozliczeń podatkowych. Wejście w życie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) oraz nowego obowiązku raportowania JPK_CIT oznacza daleko posuniętą cyfryzację procesów podatkowych. W efekcie organy skarbowe uzyskają bezprecedensowy wgląd w dane dotyczące transakcji oraz kluczowych decyzji podatkowych podejmowanych przez firmy.
Automatyzacja i ujednolicenie raportowania sprawią, że błędy, niespójności czy zaniechania staną się łatwiejsze do wychwycenia. Tym samym znacząco wzrośnie rola należytej staranności po stronie osób odpowiedzialnych za rozliczenia podatkowe. Każda decyzja dotycząca kosztów, przychodów, fakturowania czy kwalifikacji podatkowej będzie szybciej widoczna i bardziej przejrzysta dla administracji.
Dlatego już teraz kluczowe staje się budowanie efektywnych i spójnych procesów podatkowych, obejmujących zarówno obieg dokumentów, jak i wewnętrzną politykę podatkową, kontrolę ryzyk oraz dokumentowanie podejmowanych decyzji. Firmy, które odpowiednio wcześnie przygotują procedury, narzędzia oraz kompetencje zespołów, zyskają większe bezpieczeństwo podatkowe i ograniczą ryzyko nieprawidłowości.
Nadchodzące zmiany nie są więc wyłącznie techniczne – stanowią fundament nowego podejścia do zgodności podatkowej, w którym profesjonalizm, staranność i dobrze zaprojektowane procesy staną się niezbędnym elementem działalności każdego podatnika.
Więcej: Przełom w transparentności podatkowej w 2026 r. KSeF i JPK_CIT wymuszą większą staranność podatników
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Łukasz Michnik: lukasz.michnik@pl.gt.com, +48 693 141 089
Estoński CIT w 2026 r. – wdrożyć, przedłużyć czy zakończyć?
Decyzja o kontynuacji Estońskiego CIT po zakończeniu pierwszego, czteroletniego okresu rozliczeń z końcem 2025 r., wymaga indywidualnej analizy sytuacji spółki. Estoński CIT pozostaje korzystny przede wszystkim dla podmiotów, które zatrzymują zyski, by je reinwestować i rozwijać swoją działalność. Warto przy nim pozostać, jeśli spółka spełnia warunki stosowania ryczałtu, nie planuje zmian właścicielskich ani inwestycji kapitałowych oraz nie generuje wysokiego poziomu ukrytych zysków.
Rezygnacja z Estońskiego CIT może być natomiast opłacalna, gdy spółka ponosi straty operacyjne, zamierza uzyskiwać dochody pasywne, planuje reorganizację wykluczającą dalsze korzystanie z ryczałtu lub chce korzystać z ulg dostępnych wyłącznie na zasadach ogólnych CIT. Powrót do klasycznych zasad wymaga złożenia odpowiedniej informacji w zeznaniu rocznym CIT-8E oraz wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, takimi jak m.in. korekta „na wyjście” czy powrót do ustalania podatku odroczonego. Co istotne, po rezygnacji ponowny wybór Estońskiego CIT jest możliwy dopiero po trzech latach.
Na proces decyzyjny wpływają również planowane zmiany legislacyjne, które mają uszczelnić ryczałt i potencjalnie ograniczyć jego atrakcyjność. Dlatego końcówka roku to właściwy moment, aby zweryfikować opłacalność tej formy opodatkowania i określić najlepszy model rozliczeń na kolejne lata.
Więcej: Estoński CIT w 2026 r. – nowe rozdanie
Kontakt: Grzegorz Szysz, Doradca Podatkowy, Radca Prawny, Partner, Zespół Podatkowe Doradztwa Transakcyjnego, tel. +48 661 530 233, Grzegorz.Szysz@pl.gt.com
Podatki w fundacjach rodzinnych w 2026 r.
Planowane zmiany w ustawie o fundacjach rodzinnych miały wejść w życie od 1 stycznia 2026 r., obejmując m.in. okres lock’up przy sprzedaży aktywów. Prezydenckie veto wstrzymało nowelizację – co oznacza, że od początku 2026 r. obowiązywać będą dotychczasowe regulacje. W praktyce fundacja rodzinna pozostaje atrakcyjnym narzędziem sukcesji i ochrony majątku, zapewniając stabilność struktury właścicielskiej i korzystne zasady podatkowe (m.in. brak CIT od zysków reinwestowanych w ramach fundacji). Dla przedsiębiorców oznacza to, że w 2026 roku nadal będzie można korzystać z fundacji rodzinnej przy zachowaniu najszerszych benefitów podatkowych.
Więcej: Fundacja rodzinna – skutki podatkowe
Kontakt: Maja Jabłońska, Radca Prawny, Partner maja.jablonska@pl.gt.com, tel. +48 661 530 073
Zapowiadane zmiany PIT – czy zaczną obowiązywać w 2026?
1. 17% stawka ryczałtu dla podmiotów powiązanych
Projekt ustawy „uszczelniającej” przewiduje stosowanie wyższej, 17% stawki zryczałtowanego podatku dla transakcji pomiędzy podmiotami powiązanymi. Powiązanie dla potrzeb tych zmian określane jest jako posiadanie więcej niż 5% wielkości udziałów i praw w rozumieniu art. 23 ust. 2 pkt 1 lit. a-c. W praktyce jest to więc zmiana wpływające na osoby, które są udziałowcami w podmiocie na który wystawiają dodatkowo fakturę w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dotychczas takie osoby mogły korzystać ze wszystkich stawek ryczałtu, np. 8,5% lub 12%. Po zmianach każda transakcja, bez względu na charakter świadczonych usług, opodatkowana będzie najwyższą, 17% stawką podatku.
2, B2B: reforma PIP
Reforma PIP zakłada możliwość stwierdzania istnienia stosunku pracy decyzją administracyjną z rygorem natychmiastowej wykonalności. Przekwalifikowanie umowy cywilnoprawnej (B2B) w umowę o pracę oznaczać będzie rozliczenie takiej osoby jak pracownika etatowego, z obowiązek odprowadzenia przez płatnika podatku PIT oraz składek ZUS. Generować to będzie również inne negatywne skutki takie jak korekty w CIT oraz VAT. Aktualnie konsultowany jest projekt z 4 listopada 2025 r. 4 grudnia 2025 był on przedmiotem obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów. Niektóre zmiany wynikające z tego projektu dotyczą ustaleń, do których Polska zobowiązała się w ramach KPO
3. Zmiana w programach motywacyjnych
Projekt ustawy zakłada istotną zmianę kwalifikacji źródła przychodu wynagrodzenia uzyskiwanego w ramach tzw. programów motywacyjnych. Obecnie przychody uzyskiwane przez osoby biorące udział w programach motywacyjnych co do zasady kwalifikowane są jako przychód z kapitałów pieniężnych (19% stawka PIT bez ZUS). Po zmianie odsprzedaż lub realizacja praw poza rynkiem regulowanym z m.in. warrantów subskrypcyjnych, prawa poboru, papierów wartościowych, instrumentów pochodnych i innych praw majątkowych będzie przypisana do źródła, w ramach którego osoba nabyła pierwotnie prawo do tych świadczeń. Przykładowo więc, jeżeli osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę w danym podmiocie uzyska prawa do partycypacji w programie motywacyjnym, a następnie uzyskane w ten sposób instrumenty finansowe (np. akcje) odsprzeda na rzecz swojego pracodawcy, wówczas taka transakcja będzie zakwalifikowana do przychodu ze stosunku pracy, a nie jak dotychczas przychodu z zysków kapitałowych.
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Łukasz Boszko: lukasz.boszko@pl.gt.com, +48 601 720 873
