W dniu 3 lipca (środa) Trybunał Konstytucyjny wydał orzeczenie, w którym uznał za niezgodny z Konstytucją przepis art. 64 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.
Przepis ten wprowadzał podwyższoną do 1800 zł za tonę sankcyjną stawkę akcyzy na ciężkie oleje opałowe sprzedawane za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych. Miało to być narzędzie walki z procederem używania olejów opałowych do celów napędowych. Nowelizacja ta została uchwalona 28 lipca 2005 r. a ogłoszona w Dzienniku Ustaw w dniu 24 sierpnia 2005 r., przy czym zgodnie z przepisem przejściowym, wchodziła w życie już z dniem ogłoszenia. Pośpiech jednak fiskusa we wprowadzaniu tej nowelizacji został napiętnowany przez TK, który zgodził się ze stanowiskiem skarżącej, że brak vacatio legis uniemożliwiał jej uzyskanie wiedzy o zmianie stawek, a przede wszystkim o konieczności przygotowania się do zmiany dotychczasowej metody sprzedaży.
Orzeczenie to stanowi kolejny przykład, że „pośpiech nie jest dobrym doradcą”, a już na pewno w stanowieniu prawa. Wyrok ten stanowić może podstawę do wznowienia postępowań, w których wydano niekorzystne dla podatników decyzje w sprawie podatku akcyzowego.
Sprawdź Akcyza, cło, klasyfikacja CN i PKWiU Grant Thornton