Spis treści
- Podatek minimalny w 2025 r.
- Raportowanie JPK_CIT – nowy obowiązek od 2025 r.
- JPK_CIT a obowiązki w obszarze cen transferowych
- Składka zdrowotna w 2025 i 2026 r.
- Globalny podatek minimalny w 2025 r.
- Podatek od nieruchomości - zmiany w 2025 r.
- Ceny Transferowe na 2025 r. – dokumentowanie i raportowanie
- CBAM – nowe zasady raportowania w 2024 i 2025 r.
- Unijne rozporządzenie o deforestacji EUDR w 2025 i 2026 r. – zmiana terminów
- System kaucyjny w 2025 r. – zmiana terminów
- Krajowy System e-Faktur (KSeF) – przygotuj się do nowych obowiązków
- Podatek u źródła (WHT) w 2025 roku: zmiany, kontrole i wyzwania
- Publiczne raportowanie CbC – przygotuj się na nowe obowiązki dla dużych grup kapitałowych i ich podmiotów zależnych
- Wzmożone kontrole w cenach transferowych w 2025 r.
- Mały podatnik w 2025 r.
- Wakacje od ZUS w 2024 i 2025 r.
- Kasowy PIT – nowe rozwiązanie od 1 stycznia 2025 r.
Podatek minimalny w 2025 r.
W przyszłym roku spółki po raz pierwszy uiszczą podatek minimalny za 2024 r. Opodatkowanie podatkiem minimalnym obejmie spółki, które poniosą stratę z działalności operacyjnej albo osiągną rentowność poniżej 2%. Przy czym dla potrzeb podatku minimalnego wynik podatkowy będzie obliczany na odrębnych zasadach od „klasycznego CIT”. Z takiej kalkulacji można wyłączyć szereg pozycji kosztowych, z których najistotniejsze to koszty amortyzacji środków trwałych, koszty leasingu, koszty wzrostu energii i 20% kosztów wynagrodzeń pracowników. W uproszczeniu można powiedzieć, że im więcej pracowników posiada firmy oraz im większą pozycję w kosztach stanowią koszty amortyzacji – tym spada ryzyko zapłaty podatku minimalnego. W rezultacie nie każda strata wykazana w zeznaniu CIT-8 spowoduje konieczność zapłaty tego podatku.
Tym bardziej, że ustawodawca przewidział również szeroki katalog wyłączeń z opodatkowania. Systemowo nie zapłacą go m.in. mali podatnicy CIT, start-upy w pierwszych 3 latach działalności, firmy odnotowujące spadek przychodów o co najmniej 30%, firmy, których właścicielami są wyłącznie osoby fizyczne, banki, szpitale, spółki komunalne itp.
Termin zapłaty podatku pokrywa się z terminem zapłaty klasycznego podatku CIT. Podatek minimalny będzie można pomniejszyć o zapłacony w danym roku należny podatek CIT. Nieodliczony podatek będzie można rozliczyć w kolejnych 3 latach.
Więcej: Kto zapłaci podatek minimalny za 2024 r.?
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Dominika Kłopotowska: dominika.klopotowska@pl.gt.com, +48 885 887 861
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Raportowanie JPK_CIT – nowy obowiązek od 2025 r.
Od 1 stycznia 2025 r. zaczną obowiązywać przepisy Ustawy CIT, które nakładają na firmy obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych przy użyciu programów komputerowych oraz cyklicznego przekazywania tych ksiąg bez wezwania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego. Obowiązek będzie rozłożony w czasie. Począwszy od roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2024 r. dotknie największe podmioty – firmy o rocznych przychodach powyżej 50 mln euro oraz podatkowe grupy kapitałowe (PGK). Od roku podatkowego rozpoczynającego się po 31 grudnia 2025 r. regulacje obejmą także podatników CIT zobowiązanych do przesyłania JPK VAT, a rok później – pozostałych podatników CIT.
Potocznie raportowanie w powyższym zakresie określane jest jako JPK_CIT, w praktyce jednak obejmuje ono dwa rodzaje raportów: JPK_KR_PD, który zawiera dane z ksiąg rachunkowych uzupełnione o komponent podatkowy oraz JPK_ST_KR, który zawiera szczegółową ewidencję środków trwałych i WNiP.
Pomimo, że po raz pierwszy JPK_CIT będzie trzeba przekazać organom podatkowym dopiero w 2026 r., systemy finansowo-księgowe powinny być dostosowane do wymogów JPK_CIT już od początku 2025 r. Wynika to z faktu, że – jak sygnalizują podatnicy – dostosowanie systemu w trakcie roku, czy po jego zakończeniu, może w wielu przypadkach nie być możliwe bądź wiązać się z istotnymi trudnościami (np. koniecznością uzupełnienia określonych danych, które nie były zbierane przez cały rok). Przygotowanie do wdrożenia JPK_CIT wymaga zatem przemyślanej analizy i reorganizacji istniejących procesów księgowych.
W listopadzie 2024 na stronach Rządowego centrum Legislacji został opublikowany projekt rozporządzenia, przesuwającego wejście w życie regulacji dot. JPK_ST_KR, co z pewnością ucieszyło wielu podatników. Na dzisiaj nie zapowiada się, aby Ministerstw Finansów zdecydowało się przesunąć wejście w życie JPK_KR_PD, dlatego przed podatnikami ciągle jeszcze wiele wyzwań i pracy.
Więcej: JPK_CIT – czy firmy są przygotowane na nowe obowiązki od 2025 r.?
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Elżbieta Ślusarczyk: elzbieta.slusarczyk@pl.gt.com, +48 661 538 561
JPK_CIT a obowiązki w obszarze cen transferowych
Podatnicy zaczynają być postrzegani z perspektywy Ministerstwa Finansów jako źródło ogromnego zestawu danych, które mogą być analizowane i porównywane na różnych płaszczyznach. Wszystkie obowiązki raportowe, w tym również TPR-C i nowy JPK_CIT, stanowią doskonałe narzędzie do typowania podmiotów do kontroli podatkowych.
Czy nowe raportowanie JPK_CIT może w jakikolwiek sposób wpłynąć na obszar cen transferowych, zarówno z perspektywy podatników jak i organów podatkowych? Raportowanie JPK_CIT w znaczący sposób zwiększy możliwości analityczne organów podatkowych, co może uczynić ceny transferowe jednym z głównych obszarów potencjalnych kontroli. Dla podatników oznacza to konieczność dostosowania procesów wewnętrznych oraz szansę na dokonanie przeglądu dotychczasowej polityki cen transferowych czy szczegółowej analizy transakcji z podmiotami powiązanymi. Jednocześnie wdrożenie nowych wymogów daje przedsiębiorstwom okazję do poprawy efektywności operacyjnej i lepszego zarządzania ryzykiem podatkowym, także w zakresie cen transferowych.
Zapraszamy do lektury artykułu, w którym szerzej omówiliśmy wpływ nowego raportowania JPK_CIT na ceny transferowe: Jak JPK_CIT wpłynie na obowiązki w cenach transferowych?
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Dominika Trela: dominika.trela@pl.gt.com, +48 885 557 539
Składka zdrowotna w 2025 i 2026 r.
W zakresie składki zdrowotnej procedowane zmiany dotyczą wyłącznie przedsiębiorców. Aktualnie w Sejmie znajdują się dwa projekty ustaw. Pierwszy dotyczy zmian jakie wejdą w życie od 2025. Zostanie obniżona minimalna składka zdrowotna, która wynosić będzie 314,96 zł (9% od 75% minimalnego wynagrodzenia). Zapłacą ją przedsiębiorcy z dochodami nie wyższymi niż minimalne wynagrodzenie. Oznacza to dla nich oszczędność około 105 zł miesięcznie. Drugą procedowaną na 2025 r. zmianą jest wyłączenie dochodów ze sprzedaży środków trwałych z podstawy oskładkowania.
Większe zmiany szykowane są na 2026 r. Zmiany mają dotyczyć będą wszystkich przedsiębiorców, a ich zakres będzie zależny od formy opodatkowania. Zgodnie z wyliczeniami Ministerstwa Finansów 94% przedsiębiorców skorzysta na zmianach. Zwiększona składka zdrowotna dotyczyć będzie jedynie osób, rozliczających się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z przychodami miesięcznymi przekraczającymi 50 tys. zł.
Składka zdrowotna dla przedsiębiorców rozliczających się według skali i podatku liniowego ma składać się z dwóch elementów, ryczałtowego w wysokości 9% x 75% minimalnego wynagrodzenia, oraz dodatkowo osoby o dochodach przekraczających 1,5% przeciętnego wynagrodzenia zapłacą jeszcze 4,9% od nadwyżki dochodu powyżej te 1,5 x przeciętnego wynagrodzenia.
Osoby na ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych zapłacą składkę ryczałtową w wysokości 9% x 75% minimalnego wynagrodzenia, oraz dodatkowo osoby o przychodach przekraczających 3x przeciętnego wynagrodzenia zapłacą jeszcze 3,5% od nadwyżki przychodu powyżej tę 3 krotność przeciętnego wynagrodzenia.
Zniesiona zostanie natomiast możliwości zaliczenia zapłaconych składek zdrowotnych do kosztów uzyskania przychodów (u przedsiębiorców rozliczających się metodą liniową) oraz od przychodu (dla ryczałtowców).
Więcej: Składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 2026 r. – nowa propozycja (WYLICZENIA)
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Małgorzata Samborska: malgorzata.samborska@pl.gt.com, +48 661 538 580
Globalny podatek minimalny w 2025 r.
19 listopada 2024 r. została opublikowana ustawa z dnia 6 listopada 2024 r. o opodatkowaniu wyrównawczym jednostek składowych grup międzynarodowych i krajowych. Chodzi o tzw. globalny podatek minimalny (Pillar II), którego obowiązek implementacji wynikał z dyrektywy unijnej 2022/2523.
Przepisy będą dotyczyły podmiotów należących do dużych grupy kapitałowych, osiągających roczne skonsolidowane obroty powyżej 750 mln euro. Podatek wyrównawczy zapłacą ci, których efektywne opodatkowanie w skali kraju będzie niższe niż 15%. Celem wdrażanego rozwiązania jest bowiem przeciwdziałanie erozji opodatkowania.
Nowe regulacje mogą w szczególności dotknąć podmioty należące do dużych grup kapitałowych, korzystających z ulg podatkowych takich jak SSE i PSI a także ulga B+R i IP Box.
Mimo, iż ustawa zacznie obowiązywać od 2025 r., to z uwagi na fakt, że Dyrektywa Pillar II ma zastosowanie do dochodów od 2024 r. skutki jej obowiązywania niektóre podmioty mogą odczuć już w tym roku.
Przepisy o globalnym podatku minimalnym będą dotyczyć ok. 8 tys. polskich spółek.
Więcej: Globalny podatek minimalny w Polsce od 2025 r. – projekt ustawy
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Małgorzata Samborska: malgorzata.samborska@pl.gt.com, +48 661 538 580
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Podatek od nieruchomości – zmiany w 2025 r.
Od 1 stycznia 2025 r. w życie wejdą długo wyczekiwane zmiany w przepisach dotyczących podatku od nieruchomości, które mogą istotnie wpłynąć na jego wymiar u przedsiębiorców. Nowelizacja wprowadza w szczególności nowe, autonomiczne definicje „budynku” i „budowli” oraz precyzuje znaczenie charakterystycznych dla tego podatku pojęć takich jak: trwałe związanie z gruntem, obiekt budowlany, roboty budowlane.
Przyjęta już przez Sejm nowelizacja wprowadzi zatem znaczne zmiany w systemie kwalifikacji nieruchomości dla celów podatkowych, co wymagać będzie dostosowania dokumentacji i kalkulacji podatkowych przez podatników. Choć nowelizacja uwzględniła część postulatów zgłaszanych podczas konsultacji publicznych, które wskazały na potrzebę uproszczenia przepisów i zmniejszenia niejednoznaczności, to nie udało się usunąć wszystkich wątpliwości – zarówno tych „starych”, jak i wynikających z projektowanej treści przepisów.
Więcej: Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 r. – nowa definicja budynku i budowli
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Elżbieta Ślusarczyk: elzbieta.slusarczyk@pl.gt.com, +48 661 538 561
Ceny Transferowe na 2025 r. – dokumentowanie i raportowanie
W 2025 r., w kontekście dokumentowania i raportowania transakcji za rok 2024, podatnicy nadal będą stosować przepisy obowiązujące dla roku podatkowego rozpoczętego po 1 stycznia 2022 r. Na ten moment nie są znane żadne przełomowe zmiany w przepisach:
- Podstawowe definicje w zakresie cen transferowych, np. definicja podmiotów powiązanych, nie ulegają zmianie.
- Dokumentacja – co do zasady, nie zmienia się sposób identyfikowania transakcji z podmiotami powiązanymi, dla których powstaje obowiązek dokumentacyjny. Transakcje podlegają dokumentacji po spełnieniu progów, które wynoszą: 10 mln zł (dla transakcji towarowych i finansowych) oraz 2 mln zł dla transakcji usługowych i pozostałych.
- Transakcje rajowe – obowiązki dokumentacyjne pozostaną aktualne dla bezpośrednich transakcji rajowych, zarówno przychodowych, jak i kosztowych. Progi dokumentacyjne dla transakcji realizowanych bezpośrednio z podmiotami z rajów podatkowych wynoszą aktualnie 2,5 mln zł dla transakcji finansowych i 0,5 mln zł dla transakcji innych niż finansowe.
- Terminy – podatnicy na przygotowanie dokumentacji cen transferowych mają 10 miesięcy po zakończeniu roku podatkowego, zaś informacja o cenach transferowych (TPR) jest składana do urzędu skarbowego do końca 11 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego. Czas na opracowanie dokumentacji grupowej to koniec 12 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
- Informacja TPR za rok 2024 niezmiennie będzie zawierać oświadczenie podmiotu o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych zgodnie ze stanem rzeczywistym i stosowaniu cen rynkowych oraz powinna zostać złożona do urzędu skarbowego właściwego dla podatnika.
- Aktualny pozostaje dotychczasowy katalog zwolnień z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych (w przypadku tzw. “safe harbour” i refaktur) oraz analiz cen transferowych (dla mikro i małych przedsiębiorców oraz transakcji niekontrolowanych z podmiotami z rajów podatkowych). W kontekście „safe harbour” dla transakcji finansowych należy mieć na uwadze konieczność monitorowania ewentualnych zmian rozporządzenia w zakresie rodzaju stopy bazowej i wysokości marży.
W spełnieniu wymogów w obszarze cen transferowych pomaga przygotowanie polityki cen transferowych dostosowanej do firmy. Więcej: Polityka cen transferowych – czym jest i dlaczego warto ją przygotować?
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Katarzyna Szepe: katarzyna.szepe@pl.gt.com, +48 693 140 575
CBAM – nowe zasady raportowania w 2024 i 2025 r.
Mechanizm granicznego podatku węglowego (CBAM) obejmuje produkty takie jak cement, stal, aluminium, nawozy, wodór czy energia elektryczna, importowane do UE z krajów trzecich. CBAM ma na celu wyrównanie konkurencji oraz zapobieganie tzw. ucieczce emisji, czyli przenoszeniu wysokoemisyjnej produkcji poza UE.
W okresie przejściowym, trwającym od 1 października 2023 r. do 31 grudnia 2025 r., przedsiębiorcy zobowiązani są do składania kwartalnych raportów dotyczących tzw. emisji wbudowanych w te produkty. Począwszy od sprawozdania za III kwartał 2024 r. konieczne jest jednak wykazanie rzeczywistych danych o emisji, a nie wartości domyślnych dla danych towarów tak jak dotychczas. Nieprawidłowości w raportowaniu mogą skutkować karą finansową w wysokości do 50 euro za tonę niezgłoszonych emisji.
Pełne wdrożenie mechanizmu CBAM nastąpi natomiast od 1 stycznia 2026 r. – będzie on wówczas wymagał od importerów zakupu i umarzania certyfikatów odpowiadających emisjom wbudowanym w produkty. Warto już teraz przeanalizować swoje procesy i dostosować się do nowych wymagań, aby uniknąć ryzyka.
Więcej: CBAM – nowe zasady raportowania na 2024 i 2025
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Paweł Kaczmarek: pawel.kaczmarek@pl.gt.com, +48 693 140 584
Unijne rozporządzenie o deforestacji EUDR w 2025 i 2026 r. – zmiana terminów
Rozporządzenie EUDR, którego celem jest ograniczenie wylesiania i degradację lasów na całym świecie, zacznie obowiązywać od 30 grudnia 2025 roku (od 30 czerwca 2026 r. dla mikro i małych przedsiębiorców), czyli rok później niż pierwotnie planowano. Dotyczy to przedsiębiorstw handlujących produktami takimi jak bydło, kakao, kawa, palma olejowa, kauczuk, soja i drewno.
Przedsiębiorcy będą musieli prowadzić szczegółowe analizy łańcucha dostaw, poczynając od uzyskania szczegółowych informacji o produktach (w tym danych geolokalizacyjnych dla upraw lub terenów eksploatacji), a kończąc na ocenie ich wiarygodności w oparciu o kryteria związane np. z miejscem ich produkcji, złożonością łańcucha dostaw, czy istotą samego towaru.
Przedsiębiorcy objęci EUDR powinni w tej sytuacji rozważyć wdrożenie mechanizmów kontroli dostaw, aby zminimalizować ryzyko sankcji, które mogą obejmować kary finansowe lub ograniczenia działalności na rynku UE. Już teraz mogą się oni zapoznać z niedawno udostępnionym systemem informacyjnym służącym raportowaniu w zakresie EUDR.
Więcej: Kogo i od kiedy dotyczy unijne rozporządzenie o deforestacji (EUDR)?
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Paweł Kaczmarek: pawel.kaczmarek@pl.gt.com, +48 693 140 584
System kaucyjny w 2025 r. – zmiana terminów
W efekcie trwających obecnie prac legislacyjnych pierwotny termin wejścia w życie systemu kaucyjnego (1 stycznia 2025 r.) ma zostać przesunięty na 1 października 2025 r. System obejmie trzy kategorie opakowań na napoje, tj. butelki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje o pojemności do 3 l; puszki metalowe o pojemności do 1 l; butelki szklane wielokrotnego użytku o pojemności do 1,5 l. Nie można przy tym wykluczyć dalszych ingerencji w obecny kształt systemu, w tym w zakresie szczególnych przepisów dotyczących VAT.
Od strony podmiotowej system ma zasadniczo objąć przedsiębiorców wprowadzających do obrotu napoje w ww. opakowaniach, jak również jednostki handlu hurtowego i detalicznego (przy czym zakres uczestnictwa takiej jednostki w systemie będzie zależał od jej powierzchni sprzedaży). Uczestnictwo w systemie będzie wymagać prowadzenia dodatkowych ewidencji, zaś niewywiązanie się z tego obowiązku (lub np. niepobieranie kaucji przez jednostkę handlu) obwarowane będzie wysokimi karami.
Dla przedsiębiorców istotne będzie zaplanowanie dostosowań logistycznych oraz odpowiedzialne przygotowanie do obowiązków ewidencyjnych. Zmiany wprowadzają nowe wymagania, ale także szansę na efektywniejsze zarządzanie gospodarką odpadową w Polsce.
Więcej: System kaucyjny – nowe obowiązki dla przedsiębiorców od 2025 r.
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Dominika Kłopotowska: dominika.klopotowska@pl.gt.com, +48 885 887 861
Krajowy System e-Faktur (KSeF) – przygotuj się do nowych obowiązków
5 listopada br. Ministerstwo Finansów opublikowało nowy projekt ustawy dotyczący obowiązkowego wystawiania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Ma on zostać przyjęty przez Rząd do końca 2024 roku. Właśnie zakończyły się konsultacje społeczne. Resort zaproponował rozwiązania, które mają uprościć wdrożenie i używanie KSeF w pierwszym okresie obowiązywania systemu.
KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich podatników (dla podatników czynnych i podatników zwolnionych z VAT), z uwzględnieniem etapowania:
- od 1 lutego 2026 r. dla przedsiębiorców ze sprzedażą za 2025 r. powyżej 200 mln zł,
- od 1 kwietnia 2026 r. dla pozostałych przedsiębiorców.
Przy czym do końca 2026 r. będzie możliwość stosowania tzw. trybu offline przez wszystkich podatników a kary za nieprzestrzeganie obowiązków KSeF zaczną obowiązywać dopiero od sierpnia 2026 r.
Z najistotniejszych zmian, jakie zostały przedstawione w projekcie należy wymienić możliwość dobrowolnego umieszczania w KSeF faktur konsumenckich oraz dodawania załączników.
Więcej: Nowy projekt KSeF skierowany do konsultacji publicznych
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Łukasz Kacprzyk: lukasz.kacprzyk@pl.gt.com, +48 661 538 550
Podatek u źródła (WHT) w 2025 roku: zmiany, kontrole i wyzwania
Rok 2025 to czas istotnych zmian i wyzwań w zakresie podatku u źródła (WHT), szczególnie po trzech latach funkcjonowania mechanizmu „pay & refund”. Płatnicy, którzy już w 2021/2022 roku pozyskiwali opinie o stosowaniu preferencji muszą rozważyć jak najszybsze złożenie ponownych wniosków, z uwagi na wygaśnięcie starych opinii po trzech latach ich stosowania. Spółki muszą zmierzyć się ze wzmożonymi kontrolami podatkowymi oraz przygotować się na nowe objaśnienia przepisów, zapowiadane na grudzień b.r. Wiele firm wciąż pomija ryzyka związane z prawidłowym rozliczeniem WHT, szczególnie w zakresie stosowania mechanizmu „pay & refund”, zgodnie z którym w przypadku gdy płatności na rzecz podmiotu powiązanego łącznie z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych w danym roku przekroczą 2 mln zł, należy pobrać podatek według stawki podstawowej, a więc z pominięciem zwolnień i preferencyjnych stawek wynikających z ustawy CIT lub umów o unikaniu opodatkowania. Uniknięcie podatku możliwe jest wyłącznie w przypadku posiadania opinii o stosowaniu preferencji lub złożeniu w odpowiednim terminie oświadczenia WH-OSC.
Kontrole organów skarbowych coraz częściej koncentrują się na weryfikacji rzeczywistego właściciela płatności oraz dochowaniu należytej staranności. Warto zadbać o ten ostatni element poprzez przeprowadzenie audytów wewnętrznych i aktualizację procedur, które pozwolą zminimalizować ryzyko podatkowe i dostosować się do nadchodzących regulacji.
Więcej: Podatek u źródła w 2025 roku: wyzwania i zmiany
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Patryk Kanigowski: patryk.kanigowski@pl.gt.com
Publiczne raportowanie CbC – przygotuj się na nowe obowiązki dla dużych grup kapitałowych i ich podmiotów zależnych
Wprowadzenie nowych przepisów o publicznym raportowaniu CbC to istotna zmiana zarówno dla polskich i zagranicznych grup kapitałowych. Zgodnie z Dyrektywą UE 2021/2101, przepisy o publicznym raportowaniu CbC weszły w życie w czerwcu 2024 r. W Polsce nowe przepisy dotyczące publicznego raportowania CbC zostały wdrożone w Ustawie o Rachunkowości w ramach Art. 63l.-o.
Implementacja tych regulacji rozszerza dotychczasowe obowiązki międzynarodowych grup kapitałowych w obszarze cen transferowych w zakresie CbCR, nakładając wymóg publicznego ujawniania danych finansowych i podatkowych.
To co szczególnie istotne to fakt, że:
- obowiązki dotyczą zarówno grup kapitałowych mających siedzibę w Polsce jak i polskich jednostek zależnych grup międzynarodowych, mających siedzibę poza naszym krajem;
- nowe regulacje o publicznym raportowaniu CbC nie zastępują, lecz uzupełniają dotychczasowe obowiązki sprawozdawcze przekazywane do Szefa KAS;
- w sytuacji, gdy jednostka dominująca nie opublikuje raportu CbC, odpowiedzialność za publikację raportu spoczywa wówczas na jednostkach zależnych, które muszą podjąć konkretne działania.
Brak wywiązania się z tych obowiązków może prowadzić do nałożenia sankcji karno-skarbowych.
Nowe przepisy wprowadzają również wymóg upublicznienia danych, co zwiększa transparentność podatkową międzynarodowych i rodzimych korporacji.
Pomimo że pierwszy termin raportowania to 2026 rok, zachęcamy już teraz do podjęcia odpowiednich przygotowań. Ważne jest, aby zapoznać się z wymaganymi informacjami i metodami ich gromadzenia. Warto zwrócić uwagę, że polskie jednostki zależne powinny aktywnie monitorować wypełnianie obowiązków raportowych w całej grupie kapitałowej, aby być przygotowanymi na ewentualną konieczność samodzielnego sporządzenia i opublikowania raportu CbC. Wczesne przygotowania mogą pomóc w uniknięciu niepotrzebnych nerwów w momencie zbliżania się ostatecznego terminu.
Zachęcamy do przeczytania artykułu, w którym szczegółowo omówiono wszystkie aspekty nowych regulacji. Publiczne raportowanie CbC – nowe wyzwania w cenach transferowych dla międzynarodowych firm
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Anatol Skitek: anatol.skitek@pl.gt.com, +48 661 538 546
Wzmożone kontrole w cenach transferowych w 2025 r.
Od pewnego już czasu, wśród organów kontrolujących obserwujemy coraz większe zainteresowanie transakcjami realizowanymi pomiędzy podmiotami powiązanymi. Organy podatkowe – przede wszystkim urzędy celno-skarbowe, ale także urzędy skarbowe – coraz lepiej odnajdują się w tej niełatwej tematyce i nabywają umiejętności i narzędzia do skutecznej weryfikacji rynkowości poziomu cen stosowanych między jednostkami powiązanymi. Mając na uwadze wartość transakcji, pewną ocenność sytuacji występujących u podatników, jak również potencjalną niepewność co do rozstrzygnięcia ewentualnego sporu przez sąd administracyjny, obszar ten jest łakomym kąskiem dla organów. Podatnicy niejednokrotnie, chcąc uniknąć wieloletniego sporu z organem, godzą się na pewne ustępstwa, co motywowane jest także chęcią uniknięcia odpowiedzialności karnej skarbowej.
Jeżeli kontrola już się rozpocznie warto skorzystać ze wsparcia profesjonalnego doradcy podatkowego i tak pokierować kontrolą, aby nie przekształciła się w postępowanie podatkowe. Organy podatkowe są skłonne rozmawiać z podatnikami na etapie kontroli, przyjmują wyjaśnienia i argumenty przedstawiane przez podatników, bo zakończenie sprawy na etapie kontroli podatkowej jest zarówno dla podatnika, jak i organu efektywne pod wieloma względami. Końcowo warto również pamiętać, że polskie i międzynarodowe przepisy podatkowe przewidują pewne narzędzia, których celem jest zniesienie podwójnego opodatkowania tego samego dochodu, opodatkowane właśnie wskutek różnej oceny tej samej transakcji przez różne administracje podatkowe.
Niewątpliwie kwestia cen transferowych także w przyszłości będzie leżała w obszarze szczególnego zainteresowania organów podatkowych, dlatego zapraszamy do śledzenia naszych kolejnych publikacji, w których szczegółowo omówimy najistotniejsze kwestie poruszane w trakcie kontroli cen transferowych.
Więcej: Kontrole cen transferowych – co każdy podatnik powinien wiedzieć? – Grant Thornton
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Dominika Trela: dominika.trela@pl.gt.com, +48 885 557 539
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Mały podatnik w 2025 r.
Status małego podatnika w 2025 roku związany jest z kilkoma istotnymi progami i stawkami podatkowymi. Podstawowym warunkiem jest nieprzekroczenie w 2024 roku przychodu brutto w wysokości 8 569 000 zł (2 mln EUR według kursu 4,2846 zł/euro). Mali podatnicy mogą korzystać z preferencyjnej stawki 9% CIT w modelu klasycznym (z wyłączeniem zysków kapitałowych) lub 10% w przypadku ryczałtu estońskiego.
Obecna sytuacja gospodarcza, charakteryzująca się niższymi kursami euro oraz wysoką inflacją, powoduje, że coraz więcej firm może utracić status małego podatnika, co wiąże się ze wzrostem stawki do 19% (lub 20% w ryczałcie). W tej konfiguracji czynników kursowych i w związku z trudną sytuacją gospodarczą pojawiają się postulaty o konieczności podwyższenia limitu dla małego podatnika.
Więcej: Stawki CIT (9% lub 10%) dla małych podatników od stycznia 2025
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Natalia Kamińska-Kubiak: natalia.kaminska@pl.gt.com,+48 661 538 553
Wakacje od ZUS w 2024 i 2025 r.
Od 1 listopada br. przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą lub będący wspólnikami spółki cywilnej mogą wnioskować o wakacje składkowe,
Wniosek o wakacje składkowe należy złożyć w miesiącu poprzedzającym miesiąc, w którym przedsiębiorca chce skorzystać z wakacji ZUS.
Powyższe oznacza, że żeby skorzystać z wakacji ZUS w 2024 r., wniosek musi zostać złożony do końca listopada, z wakacji ZUS można skorzystać tylko raz w roku, niewykorzystane wakacje ZUS nie przechodzą na kolejny rok. Wniosek złożony do końca grudnia skutkować będzie skorzystaniem z wakacji ZUS już w 2025 r.
Kto może skorzystać z tego rozwiązania:
- Przedsiębiorca, który zgłasza do ubezpieczenia społecznego nie więcej 10 pracowników.
- Przedsiębiorca, który w poprzednim roku oraz w roku, w którym składa wniosek nie prowadził działalności na rzecz byłego pracodawcy, dla którego w roku rozpoczęcia działalności lub rok wcześniej wykonywał w ramach stosunku pracy czynności, które wchodzą w zakres jego działalności.
- Brak zaległości w opłatach składek społecznych.
- Osiągany przychód nie przekracza 2 mln euro w co najmniej jednym z dwóch lat poprzedzających rok.
W okresie korzystania z wakacji ZUS, składki za przedsiębiorcę opłacane są z budżetu państwa.
Wakacje ZUS stanowią pomoc publiczną de minimis.
Więcej: Zwolnienie dla przedsiębiorców z opłacania składek ZUS w 2024 roku
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Łukasz Boszko: lukasz.boszko@pl.gt.com, +48 601 720 873
Kasowy PIT – nowe rozwiązanie od 1 stycznia 2025 r.
Od stycznia 2025 roku przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą z przychodami do 1 mln zł rocznie, prowadzący księgi rachunkowe w transakcjach z innymi przedsiębiorcami będą mieli do dyspozycji nowe rozwiązanie – kasowy PIT. Jest to rozwiązanie dobrowolne.
Koncepcja kasowego PIT zakłada prawo do rozpoznania przychodu, a co za tym idzie również zapłaty podatku dochodowy dopiero po faktycznym otrzymaniu zapłaty za fakturę w całości, części, w tym także w przypadku otrzymania zaliczki, przedpłaty czy raty.
Podatek zapłaci też przedsiębiorca, który nie otrzymał zapłaty, ale zlikwiduje działalność gospodarczą albo od wystawienia faktury minie 2 lata. Jednakże wówczas będzie mógł zastosować ulgę na złe długi.
W tej metodzie również koszty rozpoznaje się na zasadzie kasowej, co oznacza, że koszty należy fizycznie ponieść, aby móc je uwzględnić w ewidencjach księgowych za dany okres. Wyjątkiem są jednak wydatki na środki trwałe, których Kasowy PIT nie obejmie, również w zakresie dochodów z ich sprzedaży.
Wybór Kasowego PIT jest uwarunkowany od dokonania zgłoszenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego.
Przedsiębiorca będzie musiał prowadzić ewidencję, która zawiera datę wystawienia faktury, jej numer, kwotę oraz datę uregulowania należności. To nakłada na przedsiębiorcę obowiązek weryfikacji konta bankowego i dokładnego sprawdzania, kiedy kontrahent dokona płatności.
Masz pytanie? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Małgorzata Samborska: malgorzata.samborska@pl.gt.com, +48 661 538 580