GrantThornton - regiony
Ostatni okres w wielu przedsiębiorstwach przyniósł gospodarczą zadyszkę, spadek zamówień i wyczekiwanie na nowe impulsy rozwojowe nie tylko w Polsce, ale też na rynkach światowych. Na klasycznej sinusoidzie rozwoju każdej firmy przydarzają się takie momenty, gdy spadająca skala sprzedaży i obniżka rentowności zmuszają do zadania pytań o koszty stałe i możliwości ich optymalizacji. Outsourcing księgowości oraz kadr i płac może być jedną z rozważanych opcji.

Obniżka kosztów stałych

Jedną z dróg wyjścia z przejściowo trudnych sytuacji, będących wynikiem spadku skali działania bądź rentowności jest konsolidacja struktur organizacyjnych i obniżka kosztów. Łączenie rozproszonych struktur terenowych, centralizacja funkcji zarządczo-administracyjnych czy też wydzielanie niektórych procesów na zewnątrz, są często głównymi kierunkami obniżania kosztów oraz podniesienia skuteczności wdrażanych działań oszczędnościowych.

Obniżka kosztów stałych nie jest wyzwaniem łatwym i szybkim do wdrożenia. Kształtująca się latami struktura organizacja firmy znajdującej się na ścieżce rozwojowej zbudowała przy okazji całe zaplecze kosztowe zapewniające jej odpowiednią sprawność działania i zdolność do podtrzymywania dynamiki rozwoju. Procesu odchudzania takiej struktury oraz obniżki kosztów jej utrzymania nie da się przeprowadzić z dnia na dzień.

Sposobów i miejsc obniżana kosztów stałych jest wiele, jednym z nich może być outsourcing wybranych procesów, w tym księgowych i kadrowo-płacowych.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Usprawnienie procesów księgowo-płacowych

Outsourcing jest rozwiązaniem dedykowanym nie tylko optymalizacji kosztów, ale także usprawnieniu procesów, które na co dzień nie działają najlepiej i generują okresowe problemy. Outsourcing w obszarach księgowym i kadrowo-płacowym pokazuje szczególnie swoje korzyści w firmach, które borykają się z problemami dotyczącymi np.:

  • wysokich kosztów utrzymania zespołu i infrastruktury,
  • rotacji oraz zastępstwa w razie nagłej lub przedłużającej się nieobecności pracowników,
  • wielości spółek celowych w grupie i zakładania nowych,
  • przeciążenia i potrzeby okresowego wsparcia lub nadzoru wybranych obszarów,
  • wdrażania nowych obowiązków sprawozdawczo-konsolidacyjnych,
  • przygotowania do KSeF,
  • trudności w nadążaniu za ciągle zmieniającymi się przepisami prawa pracy i podatkowymi,
  • niepewności, co do prawidłowości realizacji zadań księgowych lub kadrowo-płacowych, prowadzącej do obaw przed konsekwencjami ewentualnych kontroli.

Jednym z dylematów towarzyszących podejmowaniu takich decyzji są kwestie społeczne (pracownicze). Decydując się na outsourcing nie zawsze jednak doprowadzamy do zwolnień pracowników. Outsourcerzy są niejednokrotnie zainteresowani przejęciem zadań razem z pracownikami, którzy je realizowali (czy poprzez przejęcie czy zaproponowanie zatrudnienia). Takie rozwiązanie jest korzystne dla wszystkich zainteresowanych stron. Firma nie musi zwalniać ludzi i nie traci na wizerunku, pracownicy zachowują miejsca pracy i mają możliwość rozwijania własnych kompetencji, natomiast dostawca usługi outsourcingowej zyskuje pracowników posiadających wiedzę o organizacji procesów u klienta, co ułatwia wdrożenie usługi.

Czy outsourcing rzeczywiście może spowodować obniżkę kosztów?

Analizując stronę kosztową podjęcia decyzji o outsourcingu należy pamiętać o uwzględnieniu w całym rachunku nie tylko samych wynagrodzeń z narzutami pracowników zatrudnionych w księgowości czy kadrach i płacach, ale także szeregu innych kosztów własnych związanych z utrzymaniem tych pracowników. Są to koszty obejmujące m.in.:

  • rekrutację i selekcję,
  • szkolenia bhp, badania lekarskie, szkolenia merytoryczne,
  • prowadzenie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych i opłaty na PFRON,
  • zapewnienie zastępstw w wyniku absencji (koszty zatrudnienia okresowo dodatkowej osoby, koszty nadgodzin pozostałych pracowników, urlopów wypoczynkowych, chorobowego, urlopów macierzyńskich),
  • wyposażenie stanowiska pracy (komputer, drukarka, telefon, materiały biurowe i eksploatacyjne),
  • wynajmowanie powierzchni biurowej (czynsz, opłaty eksploatacyjne),
  • opłaty za usługi telefoniczne, sprzątanie, przechowywanie dokumentacji etc.,
  • koszty związane z oprogramowaniem specjalistycznym (zakup, wdrożenie, licencja, koszty aktualizacji),
  • zarządzanie pracownikiem.

Biorąc wszystkie powyższe elementy pod uwagę okazuje się, że dodatkowe koszty to często niemal dwukrotność wynagrodzenia zasadniczego pracownika zatrudnionego na umowę o pracę. Zatem rozważając wydzielenie jakiś funkcji na zewnątrz firmy, przedsiębiorcy powinni w ten właśnie sposób analizować i porównać opłaty proponowane przez outsourcerów.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Outsourcing finansowo-księgowy
Dowiedz się więcej

Nie wszystko można przeliczyć na złotówki

Pojawia się dodatkowo wiele korzyści niewymiernych wnikających z outsourcingu funkcji księgowej i kadrowo-płacowej w porównaniu do ich realizacji w formule in-house. Analizując zatem cały kontekst decyzji o outsourcingu należałoby wziąć także pod uwagę m.in.:

  • Mitygację ryzyka – eliminowane są skutki nieznajomości przepisów podatkowych i ich niewłaściwej interpretacji. Zadania realizowane są w sposób bezpieczny z perspektywy regulacyjnej, w tym podatkowej, opartej na najnowszych narzędziach technologicznych oraz na bieżąco aktualizowanej wiedzy.
  • Gwarancję ciągłości – outsourcing uwalnia od wyzwań związanych z ciągłością zatrudnienia i utrzymania wykwalifikowanych specjalistów. Klient nie ponosi konsekwencji ewentualnych błędów związanych z niezrozumieniem przepisów czy niedopełnieniem obowiązków. Nie musi szczegółowo śledzić zmian w przepisach o rachunkowości, prawie pracy, podatkach i wielu innych obszarach, które dotyczą obowiązków przedsiębiorcy.
  • Uwolnienie zasobów – odciążenie zarządu i służb administracyjnych, umożliwiające koncentrację zasobów na działaniach w kwestiach strategicznych związanych z działalnością podstawową.
  • Elastyczność rozwiązania – umożliwiające skalowanie usług dostosowane do rosnących lub malejących potrzeb biznesowych wraz z rozwojem działalności oraz pozwalające na optymalizację ponoszonych kosztów.

Ochronę poufności wynagrodzeń – gwarancja zachowania pełnej poufności wynagrodzeń pracowników oraz pewność, że dane dotyczące wynagrodzeń są bezpieczne i dostępne tylko dla upoważnionych osób, a wypłata wynagrodzeń będzie prawidłowa i terminowa.

Outsourcing księgowości oraz outsourcing kadr i płac najczęściej wykazują oszczędności nad właściwie policzonymi kosztami własnymi przedsiębiorstwa. Jeżeli uwzględnimy także pozostałe korzyści, outsourcing procesów księgowo-płacowych okazuje się nie tylko dobrym sposobem na obniżkę kosztów stałych, ale także rozwiązaniem dla wielu problemów i niesprawności występujących w tym obszarze.

Dowiedz się więcej: Jak zabezpieczyć firmę na wypadek nagłej nieobecności głównego księgowego?

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Outsourcing finansowo-księgowy

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Mariusz Maik

Business Development Executive

Skontaktuj się

Mariusz Maik

Business Development Executive

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Artykuły z kategorii:

Zobacz wszystkie
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.