fbpx

Treść artykułu

W ubiegły piątek Ministerstwo Finansów opublikowało informację o skierowaniu do konsultacji projektu rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania. Dzięki nowemu rozwiązaniu już od stycznia 2020 roku zyskać mają zarówno podatnicy, jak i budżet Państwa.

Przemysław Koch, pełnomocnik Ministra Finansów ds. informatyzacji, komentując projektowane zmiany w sprawie tzw. kas wirtualnych podkreślił, że rząd chce dzięki nim „uprościć rozliczenia i wyjść naprzeciw oczekiwaniom mobilnych przedsiębiorców”. Naturalnie każda kasa rejestrująca w postaci aplikacji będzie musiała przejść proces fiskalizacji i zostać wpisana do Centralnej Ewidencji Kas Rejestrujących, zanim zostanie dopuszczona do obrotu, jednak proces ten nie ma być uciążliwy. Aplikacji takiej zostanie także przydzielony specjalny certyfikat, przypisujący ją do korzystającego z niej podatnika/przedsiębiorstwa. Każdego dnia wirtualna kasa będzie pobierała token upoważniający ją do rejestrowania sprzedaży.

Sprawdź Outsourcing finansowo-księgowy Grant Thornton

Cena aplikacji zamiast sprzętowej kasy

Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania mają być alternatywą dla sprzętowych kas online, jednak raczej nie należy się spodziewać, że będą bezpłatne. Przedsiębiorcy nie dostaną bowiem gotowego narzędzia od resortu finansów, takiego, jak np. aplikacja e-mikrofirma, która umożliwia sporządzenie i wysłanie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Ministerstwo Finansów zakłada, że dedykowane oprogramowanie przygotują i dostarczą firmy informatyczne. Aplikacja pod względem technicznym ma być zbliżona do rozwiązania stosowanego obecnie w Czechach, Austrii i Chorwacji. Szacując cenę aplikacji dla docelowych odbiorców resort zakłada, że będzie niższa od sprzętowych kas online, których ceny oscylują średnio w granicach 1-2 tys. PLN.

Paragon online, wydruk dla klienta papierowy

Podobnie jak w przypadku sprzętowych kas online, również paragony z wirtualnych kas zainstalowanych w smartfonie czy tablecie będą przesyłane na bieżąco w ciągu dnia do centralnej bazy danych resortu finansów – tzw. fundamentu danych. Obecnie trafiają tam już informacje z JPK o fakturach VAT, a także o przelewach bankowych z systemu STIR. Niestety zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem nie ma na razie możliwości zastąpienia papierowego paragonu dla klienta elektronicznym dokumentem, np. SMS-em czy e-mailem. Resort co prawda deklaruje, że ma świadomość aktualnych trendów w zakresie cyfryzacji gospodarki, w tym dot. elektronicznego obiegu dokumentów fiskalnych, jednak rozważa możliwość elektronicznego dostarczenia paragonu klientowi dopiero w kolejnych etapach rozwoju usługi. Póki co aktualne koncepcje zakładają m.in. opatrzenie paragonu unikalnym kodem QR, a w kolejnych fazach udostępnienie aplikacji pozwalającej na trwałe gromadzenie paragonów w wersji elektronicznej, w oparciu o taki kod.

Aplikacja zamiast sprzętowej kasy online to nie nowość

Sam pomysł wprowadzenia wirtualnych kas fiskalnych nie jest nowy. Pierwsza wersja projektu nowelizacji przepisów (w tym ustawy o VAT zakładającej wdrożenie kas online) została opublikowana już we wrześniu 2017 roku. Jednak rozwiązanie obejmujące zastąpienie sprzętowej kasy online aplikacją na smartfon lub tablet pojawiło się dopiero w projekcie przedłożonym 29 marca 2018 roku.

Polska koncepcja nie jest również nowa w skali światowej. Takie rozwiązanie funkcjonuje już od lat w wielu krajach – m.in. na południu czy zachodzie Europy.

Komentarze i uwagi do najnowszego projektu rządu w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania, dostępnego na stronie Rządowego Centrum Legislacji, można zgłaszać do 28 sierpnia 2019 r.

AUTOR: Honorata Zakrzewska-Krzyś, Specjalista ds. marketingu produktowego, Outsourcing finansowo-księgowy

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Inne artykuły z kategorii: Outsourcing finansowo-księgowy Zobacz wszystkie

Usługi Grant Thornton z obszaru: Outsourcing finansowo-księgowy

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów

Najczęściej czytane