Projekt ustawy nowelizującej m. in. CIT w ramach pakietu ustaw wprowadzających tzw. Polski Ład, nad którym od 8 września trwają prace w Sejmie, zawiera szereg zmian dotyczących Specjalnych Stref Ekonomicznych i Polskiej Strefy Inwestycji. W nowelizacji przewidziane są zmiany Ustaw CIT, PIT oraz Ustawy o wspieraniu nowych inwestycji (WNI), które dotkną przedsiębiorców korzystających ze zwolnienia podatkowego od dochodu na podstawie decyzji o wsparciu. W niniejszym artykule opisujemy te zmiany w brzmieniu na dzień 27 września 2021 r. (przed procesowaniem projektu w komisjach).
Podsumowanie:
- Od 1 stycznia 2021 r. nastąpi „uszczelnienie” co do dochodu zwolnionego na podstawie decyzji o wsparciu; zwolnione mają być tylko dochody „z nowej inwestycji”.
- Polski Ład ograniczy możliwość zaliczania składników majątku wykorzystywanych na cele prywatne do kosztów kwalifikowanych.
Zmiany uszczelniające mające wpływ na zakres zwolnienia podatkowego
Działając na postawie przepisów aktualnie obowiązujących, podatnicy obejmują zwolnieniem podatkowym również dochody niezwiązane z realizacją nowej inwestycji. Prowadzi to do sporów z organami podatkowymi (które uważają to za niedopuszczalne), o których pisaliśmy już wcześniej – stanowisko organów podatkowych przedstawiając tutaj: Zmiana podejścia organów w zakresie Polskie Strefy Inwestycji. Część 1, zaś podatników i stających po ich stronie sądów administracyjnych – w tym miejscu: Zmiana podejścia organów w zakresie Polskie Strefy Inwestycji. Część 2
Jak podnosi projektodawca, takie działanie prowadzi do uszczerbku w budżecie państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
Ważny fragment
W konsekwencji planuje się zmianę wzoru wniosku o wydanie decyzji o wsparciu poprzez rozszerzenie go o dokładne wskazanie przedmiotu działalności gospodarczej prowadzonej w ramach nowej inwestycji poprzez wskazanie kodów PKWiU związanych wyłącznie z realizacją nowej inwestycji.
W uzasadnieniu projektodawca zarzuca Zarządzającym Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi (którzy to wydają decyzję o wsparciu w imieniu Ministra Gospodarki), że wskazywali klasyfikację PKWiU, które nie były związane z opisem charakteru nowej inwestycji.
W praktyce prawdopodobnie oznaczać to będzie większy nacisk na podatników, by na etapie wnioskowania o decyzję o wsparciu przedstawili opis nowej inwestycji, z którego jednoznacznie będzie wynikać, dochody z jakiego rodzaju działalności będą osiągać, by tylko te dochody podlegały zwolnieniu. Uzyskiwanie decyzji o wsparciu o szerokim zakresie przedmiotowym będzie utrudnione.
Zmiany mające wpływ na zakres kosztów kwalifikowanych oraz na zatrudnienie
Ważny fragment
Istotną zmianą wprowadzoną w projekcie jest wyłączenie z zakresu kosztów kwalifikowanych służących głównie celom osobistym przedsiębiorcy środków transportu oraz innych składników majątku.
Podkreślić należy, że rozumienie „służenia głównie celom osobistym przedsiębiorcy” nie zostało bliżej określone. W praktyce oznacza to upoważnienie organów podatkowych do wyznaczenia „progu” korzystania ze składnika majątku na cele osobiste, po „przekroczeniu” którego zostanie on wyłączony z kosztów kwalifikowanych, a w dalszej konsekwencji – spory przed sądami administracyjnymi.
Polski Ład wprowadza także zmianę warunków określanych w wydawanej decyzji o wsparciu, które muszą zostać spełnione przez przedsiębiorcę. Warunek zatrudniania określonej liczby pracowników w związku z inwestycją zostanie zastąpiony warunkiem tworzenia miejsc pracy w związku z realizacją nowej inwestycji. Dokładne warunki nie są bliżej sprecyzowane, wobec czego spodziewamy się ich dookreślenia w akcie wykonawczym. Należy jednak spodziewać się większego nacisku na wzrost liczby miejsc pracy w danym zakładzie ogółem, co utrudni realizację inwestycji polegających w dużej mierze na automatyzacji.
Oprócz powyższego wprowadzone są restrykcje co do możliwości zmiany decyzji o wsparciu. Otóż zmiana decyzji o wsparciu będzie niedopuszczalna, jeżeli miałaby dotyczyć obniżenia poziomu zatrudnienia określonego w wydanej decyzji o więcej niż 20%.
(Wcale nie) nowa definicja rozpoczęcia inwestycji
Polski Ład zakłada wprowadzenie do Ustawy o WNI nowej definicji legalnej pojęcia „rozpoczęcia inwestycji”. Rozumie się przez nie pierwszą chronologicznie czynność z poniższych:
- rozpoczęcie robót budowlanych związanych z inwestycją,
- prawnie wiążące zobowiązanie do zamówienia urządzeń,
- zobowiązanie, które sprawia, że inwestycja staje się nieodwracalna,
przy czym nie uznaje się za rozpoczęcie inwestycji zakupu gruntów ani prac przygotowawczych, takich jak uzyskanie zezwoleń i przeprowadzenie studiów wykonalności. Powyższa definicja ma również zastosowanie na potrzeby wnioskowania o wydanie decyzji o wsparciu, ponieważ po rozpoczęciu inwestycji uzyskanie decyzji jest niemożliwe. W praktyce nie oznacza to zmiany względem dotychczasowego stanu prawnego, gdyż taki wymóg wynika wprost z przepisów unijnych.
Jak widać Polski Ład wprowadza liczne niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany pod płaszczykiem „uszczelnienia” zwolnienia podatkowego wykorzystywanego na podstawie decyzji o wsparciu. W zestawieniu ze zmianami „mapy pomocy regionalnej” planowanymi od 1 stycznia 2022 r. mogą w praktyce bardzo utrudnić zdobywanie decyzji o wsparciu i korzystanie z niej. W tym kontekście zapraszamy do zapoznania się z naszym artykułem „Ostatnia szansa na decyzję o wsparciu”, w którym znajdą Państwo informacje o nowych Wytycznych w sprawie regionalnej pomocy państwa na lata 2022-2027, które wpływają na zmianę warunków aplikowania o pomoc inwestycyjną, w tym m.in. w zakresie Polskiej Strefy Inwestycji.
Korzystanie ze zwolnienia z udziałem wykwalifikowanego doradcy może okazać się łatwiejsze; zapraszamy do kontaktu z ekspertami Grant Thornton.