Chcesz przekształcić firmę transportową? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Karolina Kulińska-Polak, tel. ,
Przekształcenie firmy transportowej a zasada kontynuacji
Na pierwszy rzut oka przeprowadzenie procesu przekształcenia JDG w spółkę nie powinno powodować zbyt wielu komplikacji dla działalności firmy transportowej. W procesie przekształcenia znajduje bowiem zastosowanie zasada kontynuacji, zgodnie z którą spółce przekształconej przysługują (co do zasady) wszystkie prawa i obowiązki przedsiębiorcy (zezwolenia, koncesje i ulgi przysługują spółce, jeżeli przepisy prawa lub decyzja administracyjna o udzieleniu zezwolenia, koncesji albo ulgi nie stanowi inaczej). Tym samym spółka przekształcona, co do zasady, pozostaje stroną wszelkich umów oraz beneficjentem wszelkich decyzji administracyjnych wydanych na rzecz przekształcanego przedsiębiorcy.
Warto jednak pamiętać, że postanowienia konkretnej umowy czy decyzji administracyjnej, jak również przepisy szczególne, mogą wprowadzać wyjątki od zasady kontynuacji. Planując przekształcenie firmy transportowej, przedsiębiorcy powinni zwrócić uwagę na niżej opisane zagadnienia.
Przeniesienie licencji transportowej
Posiadanie licencji transportowej (licencji wspólnotowej) przez przedsiębiorcę jest warunkiem legalnego prowadzenia przez niego działalności transportowej w kraju i zagranicą. Niestety wskazana licencja, wbrew zasadzie kontynuacji, nie przechodzi z mocy prawa na spółkę przekształconą w wyniku przekształcenia. W celu dalszego korzystania z licencji po przekształceniu konieczne jest złożenie wniosku o przeniesienie licencji do Głównego Inspektora Transportu Drogowego (zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy o transporcie drogowym). Jeżeli spółka przekształcona złoży poprawny wniosek o przeniesienie licencji (podobny do wniosku o wydanie nowej licencji) oraz spełnia wymogi konieczne do uzyskania licencji, wówczas organ nie może odmówić jej przeniesienia w drodze decyzji administracyjnej. Co ważne, wysokość opłaty, którą należy uiścić za przeniesienie licencji transportowej, jest znacznie niższa od opłaty za wydanie nowej licencji transportowej (wynosi 10% opłaty uiszczanej za wydanie nowej licencji).
Problematyczna jest natomiast kwestia okresu ważności przeniesionej licencji transportowej.
Ważny fragment
Zarówno Główny Inspektor Transportu Drogowego, jak i sądy administracyjne, od lat stoją na stanowisku, że przeniesiona po przekształceniu licencja wspólnotowa może być wydana na okres nie dłuższy niż 10 lat, gdyż jest to maksymalny okres ważności licencji przewidziany w przepisach unijnych. Dotyczy to również sytuacji, kiedy pierwotna licencja transportowa została wydana na okres dłuższy (np. 50 lat), co było możliwe przed przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
Zdaniem organu i sądów zasada ochrony praw nabytych niestety nie znajduje zastosowania w tym zakresie.
Przejście umów leasingu i kredytu
Co do zasady, treść oraz czas trwania umów leasingu i kredytu zawartych przez przedsiębiorcę transportowego pozostają bez zmian i nie ma potrzeby ich aneksowania. Może natomiast wystąpić konieczność aktualizacji danych leasingobiorcy lub kredytobiorcy na dane spółki przekształconej, gdyż w wyniku przekształcenia zmieniają się numery NIP i REGON.
Niezależnie od tego, w zawartych umowach mogą znaleźć się postanowienia nakładające na przedsiębiorcę transportowego określone obowiązki w związku z planowanym przekształceniem, np.: obowiązek zawiadomienia o planowanym przekształceniu lub uzyskania zgody na przekształcenie z określonym w umowie wyprzedzeniem czy też obowiązek zawiadomienia o dokonanym przekształceniu w określonym terminie. Niedopełnienie tych obowiązków może prowadzić do negatywnych dla przedsiębiorcy skutków określonych w umowie, np. nałożenia kary umownej, wstrzymania finansowania, a w skrajnych przypadkach – nawet wypowiedzenia umowy (np. leasingu czy też kredytu).
Ważny fragment
W trakcie planowania procesu przekształcenia firmy transportowej rekomendujemy zatem dokonanie analizy zawartych umów leasingu i kredytu w celu ustalenia obowiązków ciążących na przedsiębiorcy w związku z przekształceniem.
Przejście dotacji i subwencji
Zasada kontynuacji przy przekształceniu przedsiębiorcy znajduje zastosowanie również w odniesieniu do umów o przyznanie dotacji lub dofinansowań (zawartych np. z PFR , BGK lub PFRON). Planując proces przekształcenia firmy transportowej, przedsiębiorca powinien sprawdzić, czy postanowienia tych umów nie nakładają na niego określonych obowiązków w związku z przekształceniem. Zwłaszcza w przypadku dotacji unijnych umowy o przyznanie dofinansowania często zawierają obowiązek uzyskania zgody instytucji finansującej na planowane przekształcenie lub konieczność powiadomienia jej o planowanych działaniach. Niedopełnienie tych obowiązków może spowodować negatywne konsekwencje dla przedsiębiorcy transportowego – niekiedy nawet wypowiedzenie umowy o dofinansowanie i konieczność zwrotu uzyskanych środków.
Rejestracja pojazdów po przekształceniu firmy transportowej
Do prowadzenia firmy transportowej konieczne jest dysponowanie pojazdami umożliwiającymi realizowanie usług przewozowych. Po przekształceniu przedsiębiorcy transportowego w spółkę należy zawiadomić właściwego starostę o zmianie danych właściciela pojazdów (z przedsiębiorcy na spółkę) w terminie nieprzekraczającym 30 dni od dnia przekształcenia (art. 78 ust. 2 ustawy Prawo o ruchu drogowym). Konsekwencją takiego zawiadomienia powinno być wydanie nowych dowodów rejestracyjnych dla pojazdów.
Polisy ubezpieczeniowe a przekształcenie przedsiębiorcy
Dla firm transportowych istnieją dwa podstawowe rodzaje ubezpieczeń: ubezpieczenie OC zawodowe przewoźnika drogowego oraz ubezpieczenie OC ładunków w transporcie przewoźnika drogowego (tzw. ubezpieczenie cargo). Posiadanie pierwszego z nich jest szczególnie istotne w celu udokumentowania zdolności finansowej firmy transportowej, co jest jednym z warunków uzyskania licencji wspólnotowej. Z kolei posiadanie drugiego ze wskazanych ubezpieczeń zabezpiecza firmę transportową przed negatywnymi skutkami uszkodzenia przewożonego towaru.
Kluczowe jest zatem, aby po przekształceniu firmy transportowej polisy ubezpieczeniowe nadal pozostawały w mocy. Na szczęście, do umów ubezpieczeniowych znajduje zastosowanie przedstawiona wyżej zasada kontynuacji. Mimo to, planując proces przekształcenia JDG, warto dokonać analizy takich umów, ponieważ mogą one nakładać na przedsiębiorcę określone obowiązki informacyjne w związku z przekształceniem.
Planując proces przekształcenia firmy transportowej w spółkę, trzeba zwrócić uwagę także na inne kwestie niż te związane z procedurą przekształcenia , czasem trwania procesu czy kosztami przekształcenia. Warto przeanalizować elementy ważne dla prowadzonej działalności (np. licencję transportową, zawarte umowy), aby odpowiednio wcześniej zidentyfikować ryzyka dotyczące planowanych działań. Dzięki temu możliwe będzie osiągnięcie określonych korzyści wynikających z przekształcenia JDG, przy zapewnieniu płynnej kontynuacji działalności transportowej przez spółkę przekształconą.
*Źródło: Miesięczna informacja o podmiotach gospodarki narodowej w rejestrze REGON sierpień 2023, stat.gov.pl
AUTORZY: Alicja Paluszewska i Mikołaj Roszyk
Estoński CIT – kalkulator
Kalkulator estońskiego CIT
Odpowiedz na kilka pytań i dowiedz się czy Twój biznes jest gotowy na estoński CIT i ile dzięki temu możesz zaoszczędzić.
Czytaj więcej:
- Subwencje z PFR a procesy przekształcenia, aportu, połączenia i podziału spółek
- Jak przekształcić przedsiębiorcę w spółkę?
- Przekształcenie jednoosobowej działalności w spółkę z o.o. – koszty
- Wideo: Jak przekształcić jednoosobową działalność gospodarczą w sp. z o.o.?
- Dlaczego warto przekształcić firmę transportową?