Właściciele firm transportowych prowadzący swój biznes w formie jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG), spółki cywilnej czy w ramach spółek osobowych, coraz częściej rozważają zmianę formy prawnej działalności. Kiedy warto rozważyć przekształcenie i z jakimi korzyściami może się to wiązać? W niniejszym artykule omawiamy, jakie są główne przyczyny przekształceń firm z branży TSL.

Przekształcenie firmy a ograniczenie odpowiedzialności

Jednym z głównych powodów, dla których właściciele firm transportowych decydują się na zmianę formy prawnej, jest potrzeba ograniczenia osobistej odpowiedzialności za zobowiązania wynikające z prowadzonego biznesu. Należy w tym miejscu przypomnieć, że przedsiębiorcy prowadzący JDG, jak również wspólnicy spółki cywilnej, spółki jawnej oraz komplementariusze spółki komandytowej i spółki komandytowo-akcyjnej ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność majątkiem prywatnym za zobowiązania powstałe w toku działalności.

Ważny fragment

Rozwiązaniem tego problemu może być przekształcenie JDG lub spółki osobowej w spółkę kapitałową (spółkę z o.o., prostą spółkę akcyjną albo spółkę akcyjną), w której odpowiedzialność wspólników (akcjonariuszy) majątkiem prywatnym za zobowiązania jest wyłączona.

Ograniczenie osobistej odpowiedzialności bywa niekiedy kluczowe dla przedsiębiorców prowadzących działalność w branży TSL, chociażby z uwagi na ryzyko pojawienia się roszczeń z tytułu nienależytego wykonania umowy przewozu.

Korzyści podatkowe wynikające z przekształcenia firmy

Drugim z kluczowych powodów przekształceń firm transportowych w spółki kapitałowe są aspekty podatkowe.

Ważny fragment

Obecnie prowadzenie działalności w formie JDG lub spółki osobowej nie wiąże się już z zaletą w postaci stosunkowo niskich i łatwych do obliczenia danin publicznoprawnych, która w przeszłości rekompensowała nieograniczoną odpowiedzialność za zobowiązania majątkiem prywatnym.

Wynika to chociażby z faktu, że od stycznia 2022 r. na przedsiębiorców prowadzących działalność w formie JDG lub spółek jawnych został nałożony obowiązek opłacania składki zdrowotnej, której wysokość uzależniono od dochodu (przy skali podatkowej składka wynosi 9% dochodu, a przy podatku liniowym 4,9% dochodu). Ponadto przedsiębiorcy należący do tej grupy, których dochód przekroczył rocznie 1 mln zł, są zobowiązani do zapłaty daniny solidarnościowej w wysokości 4% od nadwyżki dochodu powyżej 1 mln zł.

Spółki komandytowe i spółki komandytowo-akcyjne pozostają natomiast podatnikami podatku CIT. Co prawda, w przypadku komplementariuszy obu tych spółek istnieje możliwość proporcjonalnego odliczenia podatku CIT zapłaconego przez spółkę od podatku PIT płaconego przez komplementariusza, jednakże w zamian za stosunkowo korzystne zasady opodatkowania, komplementariusze ponoszą nieograniczoną odpowiedzialność majątkiem prywatnym za zobowiązania spółki.

Warto również wskazać, że przekształcenie firmy transportowej w spółkę kapitałową często otwiera drogę do skorzystania z niezwykle korzystnej formy opodatkowania, jaką jest tzw. estoński CIT (ryczałt estoński). Istotą tego rozwiązania jest brak obowiązku płacenia podatku dochodowego z tytułu prowadzonej działalności aż do momentu, w którym dochodzi do wypłaty zysków na rzecz wspólników, przy czym nawet wypłata całości lub części zysków do wspólników nie przekreśla uzasadnienia dla stosowania ryczałtu. Efektywna stopa opodatkowania wypłacanych zysków i tak pozostaje bowiem niższa niż w przypadku standardowego rozliczenia podatku CIT oraz PIT.

Kalkulator estońskiego CIT

Odpowiedz na kilka pytań i dowiedz się czy Twój biznes jest gotowy na estoński CIT i ile dzięki temu możesz zaoszczędzić.

1

Informacje o twoim biznesie

2

Obliczanie korzyści

3

Wynik

Opowiedz nam o swoim biznesie

  • Jednoosobowa działaność gospodarcza
  • Spółka cywilna
  • Spółka jawna
  • Spółka partnerska
  • Spółka komandytowa
  • Spółka komandytowo-akcyjna
  • Prosta spółka akcyjna
  • Spółka z. o. o.
  • Spółka akcyjna

Opowiedz nam o swoim biznesie

Pytania dla spółek

Ilu spółka ma wspólników?

Czy wspólnikami są tylko osoby fizyczne?

Na kogo przypada większość zysków spółki?

Czy którykolwiek ze wspólników uczestniczy w truście lub fundacji zagranicznej?

Czy którykolwiek wspólnik spółki posiada prawa majątkowe związane z prawem do otrzymania świadczenia jako założyciel (fundator) lub beneficjent fundacji, trustu lub innego podmiotu albo stosunku prawnego o charakterze powierniczym?

Czy spółka jest wspólnikiem innej spółki?

Podaj dane o finansach

Jakiego zysku brutto Twojej spółki spodziewasz się w przyszłym roku obrotowym?

Szacunkowy poziom zysków, który zostanie przyjęty na potrzeby symulacji i oszacowania różnic w poziomie opodatkowania. Jeżeli nie jesteś w stanie przewidzieć poziomu zysku, w celu przeprowadzenia symulacji, rozważ wskazanie poziomu z bieżącego roku lub średniego poziomu z lat poprzednich.

PLN brutto

Do przedsiębiorstw finansowych lub instytucji pożyczkowych zalicza się między innymi: banki, SKOK-i, instytucje kredytowe, domy maklerskie, fundusze inwestycyjne i emerytalne oraz podmioty nimi zarządzające, zakłady ubezpieczeń i reasekuracji.

Twój wynik

Wygląda na to, że twój biznes nie może skorzystać z estońskiego CIT.

Profil działaności którą prowadzisz uniemożliwia skorzystanie z estońskiego CIT.
Ale nic straconego! Dowiedz się, czy nie przysługują Ci inne ulgi i zwolnienia korzystając ze strony jakaulga.pl lub skontaktuj się z naszymi doradcami.

Wygląda na to, że twój biznes nie jest jeszcze gotowy do przejścia na estoński CIT.

Nic straconego! Prawdopodobnie twój biznes, po dokonaniu odpowiednich działań przygotowawczych, mógłby skorzystać z estońskiego CIT.
Skontaktuj się z naszym doradcą aby dowiedzieć się jak przejść na estoński CIT.

Dzięki przejściu na estoński CIT masz szansę zaoszczędzić do 81 000 zł rocznie.

Ostateczna kwota oszczędności zależy od dodatkowych czynników.
Skontaktuj się z naszym doradcą aby obliczyć dokładną kwotę, którą pozwoli Ci zaoszczędzić estoński CIT.

Wygląda na to, że twój biznes może skorzystać z estońskiego CIT.

Dzięki przejściu na estoński CIT masz szansę zaoszczędzić do 81 000 zł rocznie.

Ostateczna kwota oszczędności zależy od dodatkowych czynników.
Skontaktuj się z naszym doradcą aby obliczyć dokładną kwotę, którą pozwoli Ci zaoszczędzić estoński CIT.

Twoje odpowiedzi
Forma prawna Zmień
Liczba wspólników 2 Zmień
Czy wspólnikami są tylko osoby fizyczne? Zmień
Na kogo przypada większość zysków spółki? Zmień
Czy wspólnicy uczestniczą w trustach lub fundacjach? Zmień
Czy twoja firma ma udziały w innych spółkach? Zmień
Ile wynosi twój zysk brutto za zeszły rok obrotowy? 450 000 zł Zmień
Czy firma otrzymuje wsparcie w ramach SSE lub PSE? Zmień
Czy firma to przedsiębiorstwo finansowe lub instytucja pożyczkowa? Zmień
Czy firma zatrudnia mniej niż 3 osoby w przeliczeniu na pełen etat? Zmień
Czy roczne przychody spółki przekraczają 2 mln EUR brutto? Zmień

Przekształcenie firmy a składki ZUS

Jak już wskazano powyżej, prowadzenie firmy transportowej w ramach JDG lub spółki osobowej zasadniczo wiąże się z obowiązkiem opłacania składki zdrowotnej. To samo dotyczy obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne (ZUS).

Sytuacja wygląda jednak zgoła inaczej w przypadku spółek kapitałowych.

Ważny fragment

Posiadanie statusu wspólnika spółki z o.o., akcjonariusza prostej spółki akcyjnej czy akcjonariusza spółki akcyjnej nie stanowi bowiem tytułu do objęcia ubezpieczeniami społecznymi oraz ubezpieczeniem zdrowotnym.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy spółka z o.o. jest jednoosobowa albo gdy akcjonariusz prostej spółki akcyjnej wnosi wkład, którego przedmiotem jest świadczenie pracy lub usług. Jednakże w zdecydowanej większości przypadków przekształcenie firmy transportowej w spółkę kapitałową pozwala na wyeliminowanie obowiązku opłacania składek ZUS, co dla wielu przedsiębiorców oznacza po prostu obniżenie kosztów prowadzenia działalności.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu; Założenie i reorganizacja biznesu
Dowiedz się więcej

Zmiana formy prawnej jako sposób przyciągnięcia inwestora

Nie należy zapominać o tym, że prowadzenie firmy transportowej w formie JDG lub spółki osobowej stanowi poważne ograniczenie w sytuacji, gdy istnieje potrzeba pozyskania nowego inwestora, a tym samym zdobycia dodatkowego finansowania. Jak sama nazwa wskazuje, jednoosobowa działalność gospodarcza zakłada prowadzenie biznesu wyłącznie przez jedną osobę. Nie jest zatem możliwe dołączenie do niego nowego właściciela. Jeżeli natomiast zostanie podjęta decyzja o sprzedaży całości firmy, to tzw. „ręczne przenoszenie biznesu” (w tym składników majątkowych, umów z kontrahentami, decyzji administracyjnych itd.) na nowy podmiot może spowodować wstrzymanie bieżącej działalności firmy.

Problem braku możliwości dołączenia nowego wspólnika nie występuje w przypadku spółek osobowych, ale ich elastyczność jest bardzo ograniczona, jeżeli chodzi o zmiany w strukturze właścicielskiej (m.in. ze względu na konieczność występowania w spółce co najmniej 2 wspólników, brak jest też możliwości zbycia części ogółu praw i obowiązków w spółce).

Rozwiązaniem zasygnalizowanych problemów jest ponownie przekształcenie firmy transportowej w spółkę kapitałową.

Ważny fragment

W ramach takiej spółki możliwe jest: działanie w pojedynkę albo ze wspólnikami, sprzedaż pakietów udziałów/akcji o różnej wartości procentowej, a nawet sprzedaż całości firmy na rzecz inwestora zewnętrznego bez jakiegokolwiek ryzyka wstrzymania działalności.

Wynika to z faktu, że to spółka, a nie jej wspólnicy, pozostaje podmiotem wszelkich umów, pozwoleń, licencji itd., związanych z prowadzonym biznesem.

Przekształcenie firmy – krok do zaplanowania sukcesji

W pewnym momencie prowadzenia własnej firmy transportowej zwykle pojawia się pytanie o ewentualnych następców mogących zająć miejsce u steru. Prowadzenie działalności w formie JDG może stanowić problem, ponieważ w przypadku śmierci przedsiębiorcy nie tylko dochodzi do utraty osoby zarządzającej biznesem, ale z obrotu prawnego znika podmiot wszelkich praw i obowiązków związanych z firmą. Może to prowadzić do wygaśnięcia kluczowych dla działalności transportowej umów, pozwoleń, licencji, a w konsekwencji nawet do upadku całego biznesu.

Pewnym remedium w tym zakresie może być ustanowienie w JDG zarządu sukcesyjnego, ale jest to nie tylko rozwiązanie niedoskonałe, ale przede wszystkim tymczasowe (zarząd trwa tylko do momentu rozwiązania sytuacji spadkowej przedsiębiorstwa, ale, co do zasady, nie dłużej niż dwa lata od śmierci przedsiębiorcy).

Ważny fragment

Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest przekształcenie firmy transportowej w spółkę kapitałową, ponieważ w takim wypadku dochodzi do oddzielenia osoby przedsiębiorcy od prowadzonego przez niego biznesu.

W konsekwencji, mimo śmierci wspólnika, spółka pozostaje podmiotem wszelkich praw i obowiązków dotyczących biznesu (w tym również umów, licencji, pozwoleń), a bieżąca działalność może być kontynuowana niezależnie od toczącego się postępowania spadkowego.

Z powyższych rozważań wynika, że istnieje wiele istotnych powodów, dla których warto rozważyć przekształcenie firmy transportowej w spółkę kapitałową. Przed podjęciem jakichkolwiek działań trzeba jednak sprawdzić, jak wygląda procedura przekształcenia firmy transportowej, na co zwrócić uwagę podczas zmiany formy prawnej oraz oszacować potencjalne koszty. Włożony w to wysiłek niewątpliwie zaprocentuje – przynosząc firmie korzyści oraz zabezpieczając jej przyszłość.

AUTOR: Mikołaj Roszyk, Associate w Zespole Kancelarii Prawnej Grant Thornton

Dowiedz się więcej:

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Założenie i reorganizacja biznesu

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.