Polski system podatkowy jest skomplikowany, nieprzejrzysty, a czasem bywa dla podatników też opresyjny i niesprawiedliwy. W raporcie „Podatki w Polsce” eksperci Grant Thornton przywołują 12 liczb, które tego dowodzą.

Tysiące stron ustaw i rozporządzeń, ciągłe zmiany przepisów, mnogość stawek, progów, odpisów, ulg, rozproszenie przepisów po różnych dokumentach, luki prawne, rozbieżne interpretacje i orzeczenia sądów – to właściwie codzienność podatników i ich doradców podatkowych. Nic dziwnego, że przedsiębiorcy w Polsce płacenie podatków uznają często za jedną z największych barier w rozwoju ich biznesów.

Postanowiliśmy wybrać 12 liczb, które najdobitniej pokażą, jak nieprzyjazny i kłopotliwy jest dla podatników system podatkowy w Polsce. Mamy nadzieję, że przemówią one do wyobraźni rządzących i będą choćby drobnym impulsem do refleksji nad wyborem właściwej drogi do naprawiania przepisów podatkowych w naszym kraju. - Dariusz Gałązka, Partner w Grant Thornton, szef Zespołu Bieżącego Doradztwa Podatkowego

Według obliczeń Grant Thornton, polski system podatkowy liczy 5,8 tys. stron maszynopisu ustaw i rozporządzeń, rocznie nowelizowana jest około jedna trzecia z nich. Rozliczając się z fiskusem podatnicy muszą wybierać jedną z 20 dostępnych stawek podatkowych i 38 tys. razy w roku muszą prosić organy skarbowe o pomoc w interpretacji przepisów. Później kontrolowani są przez ponad 20 tys. urzędników, a niektórzy później przez 56 miesięcy procesują się z fiskusem, który niesłusznie oskarża ich o nieprawidłowości.

Czytaj więcej w całym raporcie „Podatki w Polsce, czyli 12 liczb, które pokazują, jak polscy przedsiębiorcy zmagają się z przepisami podatkowymi”:

Pełen raport

(.pdf, Rozmiar: 814,97 KB)

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie 12 powodów, by bać się podatków

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.