Ulga na ekspansję (zwana również ulgą prowzrostową) jest jedną z najatrakcyjniejszych ulg wprowadzonych w ramach Polskiego Ładu. Preferencja pozwala podatnikom na pomniejszenie podstawy opodatkowania o podwójną wartość wydatków na marketing – raz rozliczonych jako standardowy koszt uzyskania przychodu oraz drugi raz w ramach ulgi. W niniejszym wpisie został wskazany krąg podatników uprawnionych do skorzystania z ulgi prowzrostowej.
Podsumowanie:
- Ulga na ekspansję jest dedykowana dla wszystkich przedsiębiorstw produkujących własne produkty, ponoszących wydatki na zwiększenie przychodów ze swojej działalności.
- Skorzystanie z ulgi jest niemożliwe m.in. przez hurtownie oraz podmioty zajmujące się pośrednictwem w sprzedaży produktów.
- Ani wielkość przedsiębiorstwa, ani jego forma prawna (opodatkowanie PIT bądź CIT), nie mają wpływu na możliwość skorzystania z ulgi.
Ulga na ekspansję: ustawowy krąg adresatów
Ustawy o podatkach dochodowych od 1 stycznia 2022 r. zawierają zupełnie nowe rozwiązanie – tzw. ulgę na ekspansję.
Przepisy stanowią, że podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów do wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, nie więcej jednak niż 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Natomiast rzez produkty rozumie się rzeczy wytworzone przez podatnika.
W konsekwencji, ulga jest dedykowana dla przedsiębiorstw, które wytwarzają własne produkty, a następnie je sprzedają. Takie podmioty mogą skorzystać z preferencji, pod warunkiem, że ponoszą koszty w celu zwiększenia sprzedaży swoich produktów.
Ponadto ustawodawca ogranicza możliwość odliczenia jedynie do przychodów z działalności operacyjnej. Zatem podatnicy notujący niewielki dochód bądź ponoszący stratę, będą mieli ograniczone możliwości skorzystania z ulgi.
Takie podmioty będą mogły dokonać rozliczenia ulgi w zeznaniach podatkowych za kolejno następujących po sobie sześciu latach podatkowych bezpośrednio po roku, w którym skorzystały lub miały prawo skorzystać z odliczenia.
Ograniczenia dotyczące możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję
Ustawy przewidują również inne ograniczenia dotyczące możliwości skorzystania z ulgi na ekspansję. Niemniej zakres włączeń jest relatywnie wąski, a także w pełni uzasadniony w świetle ogólnych zasad prawa podatkowego.
Po pierwsze, z ulgi nie skorzystają przedsiębiorstwa, które zwiększają swoje obroty, poprzez powiększenie sprzedaży własnych produktów do podmiotów powiązanych. Oczywiście, sam fakt sprzedaży produktów do podmiotów powiązanych nie przekreśla możliwości skorzystania z ulgi. Niemniej wartość transakcji z podmiotami powiązanymi, nie będzie wliczana do kwoty zwiększającej przychód ze sprzedaży produktów.
Częściowe wyłączenie dotyczy również podmiotów działających w specjalnych strefach ekonomicznych bądź na podstawie decyzji o wsparciu. W przypadku takich podmiotów, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów uzyskania przychodów poniesionych w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku.
Jacy producenci skorzystają z ulgi na ekspansję?
Ustawodawca nakazuje rozumieć przez produkty rzeczy wytworzone przez podatnika (przedsiębiorstwo).
Zatem ulga na ekspansję jest dedykowana jedynie firmom prowadzącym własną produkcję. Tym samym z ulgi nie mogą skorzystać m.in. podmioty zajmujące się pośrednictwem w sprzedaży, a także hurtownie.
Należy również zwrócić uwagę, że rzeczami w świetle przepisów prawa cywilnego są tylko przedmioty materialne. W konsekwencji podmioty produkujące rzeczy niematerialne (np. oprogramowanie) nie będą mogły skorzystać z ulgi.
A contrario – w gronie podmiotów uprawnionych do skorzystania z ulgi znajdują się przedsiębiorcy produkujący jakiekolwiek przedmioty materialne.
Rozważając skorzystanie z ulgi na ekspansję warto wziąć pod uwagę także inne preferencje podatkowe, stosowane na podobnych zasadach:
Zachęcamy do zapoznania się innymi artykułami, które także zostały poświęcone uldze na ekspansję:
- Polski Ład – ulga na ekspansję
- Ulga na ekspansję – jakie warunki należy spełnić
- Ulga na ekspansję – koszty kwalifikowane
- Ulga na ekspansję – terminy
- Ulga na ekspansję – jak bezpiecznie skorzystać
Podsumowując, ulga na ekspansję (ulga prowzrostowa) stanowi niezwykle atrakcyjny bodziec dla firm produkcyjnych inwestujących w swój rozwój. Niemal każde przedsiębiorstwo produkcyjne -zaangażowane we własną ekspansję – będzie mogło pomniejszyć wysokość swoich zobowiązań podatkowych.
WSPÓŁAUTOR: Jakub Babańczyk, Konsultant, Bieżące doradztwo podatkowe