Wysłuchaj artykuł* lub czytaj dalej
*Artykuł czytany głosem wygenerowanym przez AI
Na pierwszy rzut oka prezydencka inicjatywa ustawodawcza „PIT zero. Rodzina na plus.” wydaje się odległa od tematyki cen transferowych. Czy jednak na pewno tak jest?
Rzetelność rozliczeń podatkowych w międzynarodowych grupach kapitałowych jest kluczowa z punktu widzenia erozji bazy opodatkowania. Od kilku dni zyskała też znaczenie w kontekście… erozji bazy społecznej.
Czytaj więcej: „PIT Zero. Rodzina na plus” – na czym polega i kto skorzysta z ulgi?
„PIT zero. Rodzina na plus.” a proponowane zmiany w cenach transferowych
W obszarze cen transferowych projekt przewiduje trzy istotne zmiany:
1. Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych:
Rozszerzenie zakresu publikowanych danych indywidualnych podatników CIT o wartość transakcji kontrolowanych dla transakcji:
- usługowych zakupowych, z wyłączeniem transakcji zakupu usług niematerialnych innych niż usługi o niskiej wartości dodanej, badawczo-rozwojowych, pośrednictwa i związanych z nieruchomościami;
- finansowych zakupowych;
- dotyczących aktywów, obejmujących zakup, najem, dzierżawę lub leasing wartości niematerialnych;
- dotyczących korzystania z wartości niematerialnych.
Projekt przewiduje także publikację raportu o dochodach sektora finansów publicznych z tytułu CIT, zawierającego m.in. dane zagregowane: o przychodach, kosztach, zapłaconym podatku i czynnikach wpływających na jego wysokość (ulgi, zwolnienia), o przychodach uzyskanych od nierezydentów według rodzaju i jurysdykcji, z informacji o cenach transferowych, a także statystyki dotyczące kontroli podatników stosujących ceny transferowe (liczba, zakres nieprawidłowości, czas trwania, liczba osób zaangażowanych, szkolenia)
2. Zmiany w Ordynacji Podatkowej:
Podwyższenie dodatkowego zobowiązania podatkowego z 10% do 20% sumy nienależnie wykazanej lub zawyżonej straty podatkowej i niewykazanego w całości lub w części dochodu do opodatkowania w zakresie wynikającym z tej decyzji.
3. Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej:
Wprowadzenie obowiązku przeprowadzania kontroli celnoskarbowej nie rzadziej niż raz na trzy lata u podatników CIT, których średnioroczne przychody za ostatnie trzy lata przekraczają 5 mld zł.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Konsekwencje proponowanych zmian
Zmiany w ustawie o CIT oceniam pozytywnie – nie nakładają dodatkowych obciążeń na podatników, a zwiększają transparentność. To może wywrzeć większą presję na rzetelność rozliczeń i wspierać walkę z erozją opodatkowania.
Zmiany w Ordynacji Podatkowej działają prewencyjnie – zmniejszają potencjalne korzyści z unikania opodatkowania. Warto jednak pamiętać, że skuteczniejszym narzędziem zapobiegania nadużyciom jest nie surowość kar, lecz ich nieuchronność.
Zmiany w ustawie o KAS wpisują się w logikę nieuchronności kontroli, choć próg 5 mld zł znacząco ogranicza liczbę podmiotów objętych obowiązkową kontrolą. Według danych Ministerstwa Finansów za 2023 rok, tylko 159 podatników przekroczyło ten próg. Biorąc pod uwagę zakres danych raportowanych w TPR w naszej ocenie istnieją lepsze dane pozwalające na typowanie podmiotów które „warto” kontrolować.
Na pierwszy rzut oka zmiany nie są rewolucyjne i dla większości podatników objętych obowiązkiem cen transferowych pozostają neutralne. Ich wejście w życie oznacza dodatkowe obciążenie dla ok. 160 podmiotów, które będą podlegać cyklicznym kontrolom w obszarze cen transferowych.
Projekt pokazuje jednak rosnące zainteresowanie skutecznością pobierania podatku od międzynarodowych przedsiębiorstw. Administracje podatkowe mają dziś dostęp do szerokiego zakresu danych – od raportów CbC i TPR, przez JPK, po informacje z międzynarodowej wymiany. Dzięki zaawansowanej analizie ryzyka potrafią coraz skuteczniej identyfikować podmioty, u których ceny transferowe mogą zaniżać dochód w kraju.
Kontrole są coraz celniejsze. Warto więc regularnie weryfikować rzetelność i rynkowość rozliczeń z podmiotami powiązanymi oraz pamiętać o corocznym dopełnieniu obowiązków w obszarze cen transferowych.
Czytaj więcej:
- Dokumentacja cen transferowych za 2024 r. – podsumowanie obowiązków
- Formularz TPR za 2024 r.
- Analiza cen transferowych – skutki i wyzwania dla podatników
- Analiza zgodności – narzędzie obrony rynkowości warunków transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi
- Benchmark w cenach transferowych – 6 kluczowych kwestii
- Oświadczenie zarządu w cenach transferowych składane w 2025 – aktualne przepisy, praktyczne wskazówki
- Raje podatkowe a ceny transferowe
- Ceny transferowe za 2024 r. – TOP 5 rzeczy, które musisz wiedzieć