Wartość polskiej branż firm wykorzystujących technologie kosmiczne wynosi od 7,3 do 12,5 mld zł – wynika z szacunków firmy audytorsko-doradczo-outsourcingowej Grant Thornton.
Biznes na świecie w coraz większym stopniu korzysta z dorobku naukowców zajmujących się kosmosem i jego eksploracją. Coraz więcej firm wdraża do własnej produkcji technologie, które powstały na potrzeby astronautyki. Jak wynika z obliczeń Space Foundation, globalna branża technologii kosmicznych osiągnęła w 2014 r. przychody na poziomie 330 mld USD.
Firma Grant Thornton – przy okazji zbliżającej się premiery nowej części filmu „Gwiezdne wojny” – postanowiła sprawdzić, jak w tym kosmicznym wyścigu radzą sobie polscy przedsiębiorcy. Okazuje się, że całkiem dobrze. Jak wynika z raportu „Gwiezdny biznes”, wartość polskiej branży kosmicznej liczona jest w miliardach złotych i z roku na rok mocno rośnie.
Według szacunków Grant Thornton, wartość branży w ujęciu wąskim wyniosła 7,3 mld zł, a w ujęciu szerokim – 12,5 mld zł. Według prognozy na 2015 r., wartość ta wyniesie odpowiednio 8,4 i 13,7 mld zł.
– Polskie firmy coraz odważniej sięgają po technologie, które swój rodowód mają w astronautyce i badaniu przestrzeni kosmicznej. Technologie te stały się bazą dla cały nowych branż w polskiej gospodarce, których rynek sięga już miliardów złotych, a zatrudnienie liczone jest w tysiącach. Biorąc pod uwagę dynamikę, z jaką te branże rosną, można zakładać, że technologie kosmiczne będą z roku na rok coraz silniej podbijać polski PKB – komentuje Paweł Zaczyński.
Gwiezdny biznes