Oświadczenie zarządu jest częścią informacji o cenach transferowych – formularza TPR. Ma na celu potwierdzenie, że dokumentacja cen transferowych została opracowana zgodnie ze stanem rzeczywistym oraz że w transakcjach objętych tą dokumentacją stosowane są rynkowe ceny. Treść nie podlega modyfikacjom. W roku 2025 składane będą oświadczenia zarządu odnoszące się do dokumentacji cen transferowych przygotowywanej za rok 2024.
SPIS TREŚCI
- Jak złożyć oświadczenie cen transferowych za 2024 r.?
- Czy złożenie oświadczenia w ramach TPR jest obowiązkowe?
- Terminy na złożenie oświadczenia w ramach TPR za rok 2024
- Aktualna treść oświadczenia w ramach TPR za rok 2024
- Kto podpisuje oświadczenie w ramach TPR?
- Jakie sankcje grożą za niedopełnienie obowiązków lub oświadczenie nieprawdy?
- Jak się przygotować do złożenia oświadczenia zarządu za rok 2024 – praktyczne porady
- Oświadczenie cen transferowych - podsumowanie
Jak złożyć oświadczenie cen transferowych za 2024 r.?
W roku 2025 oświadczenie składane jest na takich samych zasadach jak w poprzednich dwóch latach i na ten moment nie są znane żadne zmiany, które miałyby wpływ na treść, termin lub sposób jego złożenia.
Obowiązek złożenia oświadczenia w transferowych wynika bezpośrednio z art. 11t pkt ust 2 pkt 7 ustawy o CIT / art. 23zf ust 2 pkt 7 ustawy o PIT.
Poniżej prezentujemy odpowiedzi na najważniejsze pytania dotyczące oświadczenia cen transferowych składanego w roku 2025 za rok podatkowy 2024.
Czy złożenie oświadczenia w ramach TPR jest obowiązkowe?
Oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych w ramach informacji o cenach transferowych (TPR) składają wyłącznie podatnicy, którzy są objęci obowiązkiem sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.
W przypadku kiedy podatnik korzysta ze zwolnienia z obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych, obowiązuje go uproszczone raportowanie TPR w ramach którego oświadczenie nie jest składane – sekcja dotycząca oświadczenia pozostaje wówczas niewypełniona w TPR.
[Czytaj więcej na temat weryfikacji obowiązków dokumentacyjnych dla roku 2024 ]
Terminy na złożenie oświadczenia w ramach TPR za rok 2024
Termin na złożenie oświadczenia w ramach formularza TPR wynosi 11 miesięcy od zakończenia roku obrotowego. Podatnicy, których rok obrotowy odpowiada kalendarzowemu będą składać oświadczenie za 2024 rok do dnia 30 listopada 2025 roku.
Aktualna treść oświadczenia w ramach TPR za rok 2024
Treść aktualnie obowiązującego oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych składa się z dwóch zasadniczych elementów.
W odniesieniu do transakcji kontrolowanych, podlegających raportowaniu TPR (w tym dla transakcji kontrolowanych z podmiotami z tzw. rajów podatkowych) podatnik oświadcza, iż:
- sporządził lokalną dokumentację cen transferowych zgodnie ze stanem rzeczywistym
oraz
- ceny transferowe objęte tą dokumentacją są ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane (tj. rynkowych).
W odniesieniu do transakcji innych niż kontrolowane realizowanych z podmiotami z tzw. rajów podatkowych, które podlegając raportowaniu TPR podatnik oświadcza, iż:
- sporządził lokalną dokumentację cen transferowych zgodnie ze stanem rzeczywistym
oraz
- ceny objęte tą dokumentacją są ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane niemające miejsca zamieszkania, siedziby lub zarządu na terytorium lub w kraju stosującym szkodliwą konkurencję podatkową (tj. rynkowym).
Ważny fragment
Podsumowując, podatnicy są zobowiązani oświadczyć o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych zgodnie ze stanem rzeczywistym oraz, co najważniejsze, o stosowaniu cen rynkowych w transakcjach kontrolowanych objętych tą dokumentacją.
Warto zwrócić uwagę, że zgodnie z przepisami (art. 11t ust. 2b ustawy o CIT oraz art. 23zf ustawy o PIT), jeśli podatnik otrzyma nieodpłatnie lub za częściową opłatą rzeczy, prawa lub inne świadczenia w naturze, które stanowią przychód, to transakcja może być uznana za rynkową. Warunkiem jest jednak to, aby przychód ten został prawidłowo wykazany do celów podatkowych — zgodnie z zasadą ceny rynkowej.
Kto podpisuje oświadczenie w ramach TPR?
Oświadczenie stanowi część formularza TPR , przewidziano w tym zakresie odrębne pole w sekcji F tego formularza.
Formularz TPR (zawierający oświadczenie) musi zostać podpisany przez:
- osobę fizyczną – w przypadku podmiotu powiązanego będącego osobą fizyczną,
- osobę upoważnioną przez przedsiębiorcę zagranicznego do reprezentowania go w oddziale – w przypadku podmiotu powiązanego będącego przedsiębiorcą zagranicznym posiadającym oddział działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- kierownika jednostki (w rozumieniu ustawy o rachunkowości), a w przypadku gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy – przez wyznaczoną osobę wchodzącą w skład tego organu.
- pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub biegłym rewidentem.
Formularz TPR jest składany za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
[Czytaj więcej na temat obowiązków w cenach transferowych: Formularz TPR za 2024 r.]
Masz pytanie lub wątpliwości? Skontaktuj się z naszym ekspertem! Joanna Długaj, tel. +48 661 538 505, joanna.dlugaj@pl.gt.com
Jakie sankcje grożą za niedopełnienie obowiązków lub oświadczenie nieprawdy?
Wyznaczenie jednej osoby wchodzącej w skład organu wieloosobowego do podpisywania formularza TPR (w tym oświadczenia) nie zwalnia pozostałych osób wchodzących w skład tego organu z odpowiedzialności za jego złożenie.
Ustawodawca przewidział w tym zakresie osobny artykuł (tj. art. 80e KKS) oraz ujednolicił stawki sankcyjne poprzez wskazanie, że jeżeli formularz TPR:
- nie zostanie złożony lub
- zostanie złożona niezgodnie ze stanem rzeczywistym.
Wówczas sprawca czynu zabronionego jest narażony na karę grzywny w wysokości od 10 do 720 stawek dziennych (1.555,30 – 44.792.640,00 PLN).
Jeżeli natomiast formularz TPR zostanie złożony po terminie, sprawca czynu zabronionego jest narażony na karę grzywny w wysokości od 10 do 240 stawek dziennych ( 1.555,30 – 14.930.880,00 PLN).
W przypadku mniejszej wagi czynu organ może nałożyć jedynie grzywnę za wykroczenie skarbowe (466,60 – 93.320,00 PLN).
W odpowiedzi na interpelację Minister Finansów wskazał, że odpowiedzialność ta, w przypadku podpisania formularza TPR, może również zostać poniesiona przez pełnomocnika będącego adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub biegłym rewidentem, a kwestie odpowiedzialności karnej skarbowej należy rozpatrywać w kontekście ogólnych zasad odpowiedzialności określonych w Kodeksie karnym skarbowym tj. winy i umyślności działania sprawców
Jak się przygotować do złożenia oświadczenia zarządu za rok 2024 – praktyczne porady
- Jakie kroki podjąć wcześniej, aby zapewnić złożenie formularza TPR (wraz z oświadczeniem) bez komplikacji?
Należy upewnić się, że dla wybranego członka zarządu, który będzie podpisywał TPR, pełnomocnictwo do składania deklaracji drogą elektroniczną (UPL-1) zostało zgłoszone i zaakceptowane przez urząd skarbowy oraz że posiada on aktualny kwalifikowany podpis elektroniczny z polskim numerem PESEL.
Rekomendujemy odpowiednio wczesną weryfikację tej kwestii, zwłaszcza w przypadku planowanych zmian w zarządzie, w tym w szczególności powołania nowych, zagranicznych członków zarządu. Proces pozyskania numeru PESEL i kwalifikowanego podpisu elektronicznego z numerem PESEL może zająć nawet kilka tygodni.
- Co jeżeli analiza cen transferowych nie potwierdza rynkowych warunków transakcji?
Jeśli analiza cen transferowych nie potwierdza rynkowych warunków transakcji, może to oznaczać konieczność:
- Aktualizacji analizy cen transferowych, np. w związku z istotnymi zmianami w otoczeniu rynkowym.
- Rewizji polityki cen transferowych w celu dostosowania jej do aktualnych warunków rynkowych.
- Wprowadzenia korekt do rozliczeń między podmiotami powiązanymi.
W takich przypadkach zalecamy skonsultowanie się z doradcą, który pomoże wypracować odpowiednie kroki naprawcze, zwiększając bezpieczeństwo w obszarze cen transferowych.
- Czy brak obowiązku przygotowania analizy cen transferowych zwalnia z odpowiedzialności za stosowanie cen rynkowych?
Brak przygotowania analizy cen transferowych w praktyce sprawia, że nie jest możliwa weryfikacja czy ceny transferowe znajdują się na poziomie rynkowym, co uniemożliwia świadome złożenie formularza TPR przez zarząd. Jednocześnie, brak takiej weryfikacji nie zwalnia z sankcji w przypadku uznania przez organ korygujący, że transakcja nie została zawarta na warunkach rynkowych.
- Czy możliwe jest złożenie oświadczenia o innej treści?
Nie jest możliwe złożenie oświadczenia zarządu w ramach TPR o innej treści niż wskazana w przepisach.
- Co jeżeli podatnik nie złoży formularza TPR (wraz z oświadczeniem) w terminie?
Jeśli podatnik nie złoży formularza TPR (wraz z oświadczeniem) w ustawowym terminie, ma możliwość złożenia go później, korzystając z tzw. czynnego żalu. To dobrowolne zgłoszenie do organów skarbowych, które pozwala uniknąć negatywnych konsekwencji prawnych.
Podatniku, jeśli zauważysz, że nie złożyłeś formularza TPR na czas, nie czekaj, aż organ skarbowy zauważy opóźnienie. Złożenie czynnego żalu przed wszczęciem postępowania karnego skarbowego może pozwolić Ci uniknąć poważnych konsekwencji, w tym potencjalnie wysokich kar finansowych dla członków zarządu.
Oświadczenie cen transferowych – podsumowanie
Podsumowując, każdy podatnik zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych musi zmierzyć się także ze złożeniem formularza TPR zawierającego oświadczenie zarządu, w którym potwierdzi że sporządził dokumentację zgodnie ze stanem rzeczywistym, a stosowane przez niego ceny w transakcjach kontrolowanych znajdowały się na poziomie rynkowym.
Szczególnie istotne jest więc odpowiednio wczesne przystąpienie do prac nad dokumentacją cen transferowych za rok 2024, aby rzetelnie zweryfikować warunki transakcji ustalanych z podmiotami powiązanymi i terminowo złożyć oświadczenie w roku 2025 w ramach formularza TPR.
Podatnicy powinni zwrócić szczególną uwagę na fakt, iż obecna sytuacja gospodarcza może spowodować konieczność aktualizacji posiadanych analiz cen transferowych, jeżeli spowodowała ona istotne zmiany w otoczeniu ekonomicznym w którym przeprowadzane były transakcje kontrolowane.
Na uwagę zasługuje fakt, że Ustawodawca nie przewidział możliwości złożenia oświadczenia o innej treści lub niezłożenia oświadczenia zarządu, w przypadku w analiza cen transferowych nie potwierdzi rynkowych warunków transakcji kontrolowanej.
Dodatkowo, jeżeli analizy cen transferowych sporządzone zostały pierwszy raz w związku z dokumentacją za rok 2021, w odniesieniu do roku 2024 utracą swoją 3-letnią ważność i również niezbędne będzie ich zaktualizowanie przy okazji tegorocznych prac.
Więcej o cenach transferowych:
- Dokumentacja cen transferowych za 2024 r. – podsumowanie obowiązków
- Formularz TPR za 2024 r.
- Analiza cen transferowych – skutki i wyzwania dla podatników
- Analiza zgodności – narzędzie obrony rynkowości warunków transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi
- Benchmark w cenach transferowych – 6 kluczowych kwestii
- Oświadczenie zarządu w cenach transferowych składane w 2025 – aktualne przepisy, praktyczne wskazówki
- Raje podatkowe a ceny transferowe