Co w praktyce będą oznaczać zmiany zapowiedziane w minionym tygodniu przez Ministerstwo Finansów? Czy powstanie super fiskus do zadań specjalnych?

W minioną środę dyrektor departamentu kluczowych podmiotów w MF Artur Gostomski poinformował za pośrednictwem Polskiej Agencji Prasowej, że resort finansów planuje zmiany dotyczące wyspecjalizowanych urzędów skarbowych – obsługą firm o przychodach powyżej 50 mln euro ma się zająć jeden Urząd Skarbowy o zasięgu krajowym. Z czym dokładnie mają się wiązać zmiany?

Co nowego przyniesie „super skarbówka”?

Reforma administracji skarbowej ma polegać na dwóch zasadniczych zmianach (wymagających nowelizacji trzech rozporządzeń):

  • modyfikacji zasięgu terytorialnego działania urzędów,
  • modyfikacji właściwości organów podatkowych.

W praktyce nastąpi wyodrębnienie jednego wyspecjalizowanego urzędu skarbowego (na bazie obecnego I Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie), który ma uzyskać zasięg krajowy i obsługiwać największe podmioty prowadzące najbardziej skomplikowane operacje gospodarcze. Kogo dokładnie obejmie super urząd skarbowy? Następujące podmioty:

  • firmy z rocznym przychodem/obrotem powyżej 50 mln euro,
  • banki państwowe lub banki w formie spółek akcyjnych,
  • zakłady ubezpieczeń,
  • podatkowe grupy kapitałowe i spółki wchodzące w ich skład,
  • spółki giełdowe.

Jak wyjaśnił w rozmowie z PAP dyrektor Gostomski:

Najwięcej takich podatników jest w Warszawie, więc chcemy skupić ich obsługę w stolicy.

Skorzystaj z naszych usług w zakresie: Outsourcing finansowo-księgowy
Dowiedz się więcej

Co z obecnie działającymi wyspecjalizowanymi urzędami skarbowymi?

Pozostałych 19 wyspecjalizowanych US, które obecnie zajmują się sprawami spółek o przychodach przekraczających 5 mln euro oraz tych firm, w których udział kapitału zagranicznego przekracza 5 proc., mają zostać utrzymane. Będą się „opiekowały”:

  • podmiotami, których przychody mieszczą się w granicach od 3 mln euro do 50 mln euro rocznie (niezależnie od źródła pochodzenia kapitału),
  • jednostkami samorządu terytorialnego,
  • bankami spółdzielczymi oraz SKOK-ami (bez względu na wysokość ich przychodów).

Resort finansów planuje ponadto – jak podał PAP:

Centralizację obsługi funduszy inwestycyjnych i emerytalnych oraz przedstawicielstw oddziałów przedsiębiorstw zagranicznych w II Mazowieckim WUS”, a także przekazanie odpowiedzialności za sprawy związane z poborem tzw. podatku u źródła od osób prawnych lubelskiemu Wyspecjalizowanemu Urzędowi Skarbowemu (obecnie zajmuje się tym 16 wyspecjalizowanych US w całym kraju).

Mniejsze podmioty mają być obsługiwane przez 380 urzędów skarbowych, które „są najbliżej ich siedziby, co ułatwi ich obsługę” – wyjaśnił Artur Gostomski.

Kiedy mają nastąpić zmiany i jaki jest ich cel?

Resort finansów zakłada wprowadzenie ww. zmian już za niecały kwartał – 1 stycznia 2021 roku:

Jesteśmy obecnie na etapie konsultacji wewnętrznych. Kolejnym etapem będą konsultacje zewnętrzne i podpis ministra – powiedział PAP Artur Gostomski. Podkreślił, że dzięki tym zmianom obsługa podatników zostanie dostosowana do ich oczekiwań i firmy zyskają w administracji „partnera do rozmowy.

Urzędnicy z kolei będą mogli „lepiej poznać specyfikę działania największych firm i wypracować odpowiednie, spójne podejście do nich” – podał PAP za dyrektorem Gostomskim. Podobne rozwiązania, wg Gostomskiego, funkcjonują obecnie m.in. we Francji, Hiszpanii, Włoszech czy Irlandii.

Pełny wywiad PAP z Arturem Gostomskim na temat planowanej reformy dostępny jest >> TUTAJ <<

AUTOR: Honorata Zakrzewska-Krzyś, Specjalista, Outsourcing finansowo-księgowy

 

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Outsourcing finansowo-księgowy

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Usługi Grant Thornton z obszaru: Outsourcing finansowo-księgowy

Skorzystaj z wiedzy naszych ekspertów