Optymalizacja procesów logistycznych, magazynowych i produkcyjnych

Treść artykułu

Optymalizacja procesów logistycznych, magazynowych i produkcyjnych może zapewnić firmie trwałą przewagę konkurencyjną, prowadząc do zwiększenia wydajności, poprawy cash flow, czy wreszcie – ograniczenia kosztów firmy.

Kiedy szczególnie warto przyjrzeć się procesom? Odpowiedź brzmi ZAWSZE. Jeśli Twoja firma się rozwija, to świetnie! Dalszy jej rozwój wymaga optymalizowania procesów logistycznych, produkcyjnych i magazynowych. Jeśli Twoja działalność przynosi straty – tym bardziej powinieneś poszukać możliwości ograniczenia kosztów.

Ponadto warto przyjrzeć się procesom gdy:

  • podejmujesz decyzję o budowie nowego magazynu, hali produkcyjnej – odpowiednia organizacja pracy może spowodować obniżenie kosztów produkcji /magazynowania nawet o 30 %,
  • planujesz ekspansję sprzedaży – terminowość i organizacja dostaw jest równie ważna co pozyskiwanie nowych klientów,
  • masz problemy ze znalezieniem pracowników – doradzimy jak zwiększyć wydajność przy obecnym poziomie zatrudnienia.

Co zyskujesz dzięki optymalizacji?

W skrócie możemy powiedzieć – realne oszczędności. Ale to nie wszystko. Optymalizacja to także:

  • poprawa cash flow, m.in. dzięki redukcji nadmiernych zapasów i niedopuszczaniu do gromadzenia się nowych,
  • zwiększenie pojemności magazynów, czy też wydajności produkcji,
  • obniżenie kosztów transportu i dystrybucji (poprzez odpowiedni dobór tras przejazdów i zwiększenie wypełnienia naczep),
  • eliminacja marnotrawstwa, poprzez trwałe zaszczepienie w pracownikach filozofii lean management,
  • poprawa wizerunku firmy na rynku, głównie dzięki zwiększeniu poziomu obsługi klientów.

Więcej o optymalizacji procesów

(.pdf, Rozmiar: 653,86 KB)

W jaki sposób podchodzimy do usprawnień?

Stosujemy metodykę DMAIC. To ustrukturyzowany zbiór narzędzi i metod analitycznych służący do mapowania i analizy procesów oraz określenie przyczyn źródłowych nieefektywności.

Rozpoczynamy od zdefiniowania projektu (ang. Define), następnie przeprowadzamy pomiary oraz tworzymy mapy procesów (ang. Map and Measure). Pozwala nam to zidentyfikować wąskie gardła. Po tej części przystępujemy do analiz (ang. Analyze) oraz poszukiwania rozwiązań (ang. Improve). Na koniec pozostaje tylko wdrożenie oraz kontrola wyników (ang. Control).

Inne artykuły z kategorii: Konsulting Zobacz wszystkie

Najczęściej czytane