Wraz z Nowym Rokiem podatnicy muszą zmierzyć się ze zmianami w przepisach podatkowych i innych dotyczących obciążeń fiskalnych. Od 1 stycznia 2021 r. nowe obowiązki czekają także płatników składek ZUS i osoby fizyczne zlecające dzieło – muszą oni zawiadamiać ZUS o zawartych umowach o dzieło.
Podsumowanie:
- Od 1 stycznia 2021 r. umowy o dzieło zawarte z „nie-pracownikami” należy zgłaszać do ZUS.
- Termin zgłoszenia wynosi 7 dni od dnia zawarcia umowy o dzieło.
- Zgłoszenia dokonuje się na formularzu RUD („Zgłoszenie umowy o dzieło”).
Kto musi zgłaszać umowy o dzieło do ZUS?
Obowiązek zgłaszania umów o dzieło dotyczy płatników składek ZUS, ale także osób fizycznych, które wprawdzie płatnikami nie są, ale zlecają wykonanie dzieła.
Umów o dzieło nie muszą natomiast zgłaszać te podmioty lub jednostki organizacyjne (np. stowarzyszenia, fundacje, spółki prawa handlowego, itp.), które nie pełnią roli płatnika składek, tzn. nie mają obowiązku rejestrowania się w ZUS jako płatnik składek, ze względu na brak zgłaszania do ubezpieczeń społecznych co najmniej jednego ubezpieczonego.
Jakie umowy o dzieło należy zgłaszać do ZUS?
Do ZUS-u należy zgłaszać umowy zawarte od dnia 1 stycznia 2021 r. Jeżeli umowa o dzieło została zawarta przed tym dniem, ale np. nadal obowiązuje (dzieło nie zostało zakończone do końca 2020 r.) to taka umowa nie musi być zgłaszana.
Do zgłaszania umów o dzieło zobowiązany jest każdy płatnik składek oraz osoba fizyczna zlecająca wykonanie dzieła osobie z którą nie pozostaje w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy
Z kolei zgłoszeniu do ZUS nie podlegają następujące rodzaje umów o dzieło:
- zawartych z własnym pracownikiem,
- wykonywanych na rzecz własnego pracodawcy, ale zawartych z innym podmiotem,
- zawartych z osobami prowadzącymi działalność gospodarczą na wykonanie przez nie usług, które wchodzą w zakres prowadzonej działalności.
Jak dokonać zgłoszenia do ZUS-u?
Zgłoszenia należy dokonać w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy. Zgłoszenia dokonuje się na formularzu RUD („Zgłoszenie umowy o dzieło”). Formularz można przekazać elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS.
Dla każdego wykonawcy dzieła trzeba złożyć oddzielny formularz RUD. W jednym formularzu RUD można wykazać maksymalnie 10 umów zawartych z tym samym wykonawcą.
Podsumowując, przy zawieraniu od 1 stycznia umów o dzieło, należy zastanowić się, czy nie podlega ona zgłoszeniu do ZUS-u. Będzie to dla wielu płatników składek/osób fizycznych dodatkowy formalny obowiązek, ale warto o nim pamiętać. Za jego zaniechanie ZUS może nałożyć karę grzywny do 5 000 złotych.
Więcej o zmianach przeczytasz w artykule: Obowiązek zgłaszania umów o dzieło do ZUS-u wszedł w życie!
AUTOR: Aleksandra Trocińska