Śmiało można stwierdzić, że rzadko kiedy spotykamy w obecnych czasach transakcje M&A, które przeprowadzane są bez badania due diligence. Podstawą takiego badania jest analiza ksiąg rachunkowo – podatkowych Spółki, jej dokumentów prawnych, finansowych oraz podatkowych, które pozwalają na zweryfikowanie czy sytuacja majątkowo – finansowa Spółki prezentowana w sprawozdaniach finansowych jest odzwierciedleniem rzeczywistości czy też coś innego kryje się za liczbami tam pokazywanymi.
Due diligence pozwala również na identyfikację wszelkiego rodzaju ryzyk biznesowych, finansowych, prawnych i podatkowych, przed którymi potencjalny Inwestor musi się zabezpieczyć w umowie kupna – sprzedaży udziałów lub akcji.
W trakcie due diligence
Due diligence to nie audyt finansowy
Ważny fragment
Często chcąc szybko odpowiedzieć na pytanie czym jest due diligence finansowe odpowiadamy w skrócie audytem finansowym. Nie jest to jednak prawdą. Due diligence to zdecydowanie więcej niż audyt.
Celem audytu bowiem jest weryfikacja czy sprawozdanie finansowo rzetelnie odzwierciedla sytuację majątkowo – finansową Spółki, głównie pod kątem prawidłowej identyfikacji oraz wyceny poszczególnych pozycji sprawozdania finansowego, jak również ich zgodności z odpowiednimi standardami rachunkowymi. Można powiedzieć, że część czynności wykonywanych w ramach audytu stanowi zakres prac due diligence natomiast due diligence
Due diligence nie ma ram, nie ma również określonej struktury. Nie jest też w żaden sposób obwarowane przepisami a metodologia z nim związana znajduje się w rękach renomowanych firm doradczych.
Due diligence to także więcej niż raport
Raport z due diligence to nie tylko surowe dane finansowe. To również wnioski i obserwacje, zidentyfikowane ryzyka finansowe/księgowe, biznesowe, podatkowe, prawne i kadrowe, także skwantyfikowane. Zadaniem raportu z due diligence jest dostarczenie kluczowych informacji, które pozwolą Inwestorowi podjąć decyzję dotyczącą planowanego zakupu oraz pomogą ustalić cenę nabywanego biznes a na koniec umożliwią przygotować się do procesu integracji z nowo nabytym podmiotem.