GrantThornton - regiony
Dyrektywa NIS2 to nowa Dyrektywa, zapewniająca dotychczasową, której celem jest wspólny, wysoki poziom cyberbezpieczeństwa w całej Wspólnocie. Objętych nią jest znacznie więcej sektorów niż dotychczas – od energetyki i transportu po produkcję i usługi cyfrowe. Wdrożenie nowych wymogów dla podmiotów zobowiązanych jest nieuniknione, a brak zgodności z NIS2 może narazić przedsiębiorstwa na dotkliwe sankcje finansowe.

Czym jest dyrektywa NIS2 i kogo obejmuje?

Dyrektywa NIS2 (Network and Information Security 2) to nowe europejskie regulacje, które istotnie rozszerzają i zaostrzają wymagania dotyczące cyberbezpieczeństwa wobec organizacji działających w państwach członkowskich UE. Jej celem jest podniesienie odporności gospodarki, administracji publicznej oraz społeczeństwa na incydenty cyfrowe i rosnące zagrożenia związane z cyberatakami.

W porównaniu z poprzednią dyrektywą NIS, aktualne przepisy obejmują zdecydowanie większą liczbę podmiotów oraz precyzyjnie określają ich odpowiedzialność. Wprowadzony został także jasny podział na dwie kategorie organizacji podlegających regulacjom.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Kto podlega NIS2? Wykaz branżowy

Podstawowym kryterium objęcia przepisami NIS2 jest prowadzenie działalności w jednym z sektorów objętych regulacją oraz spełnienie definicji co najmniej średniego przedsiębiorstwa, czyli:

  • minimum 50 pracowników, oraz
  • co najmniej 10 mln EUR obrotu rocznego

Warto podkreślić, że niektóre organizacje mogą zostać objęte NIS2 niezależnie od swojej wielkości, jeżeli ich działalność ma istotne znaczenie dla bezpieczeństwa państwa lub funkcjonowania podstawowych usług (np. operatorzy infrastruktury krytycznej, dostawcy usług cyfrowych, administracja publiczna)

Dyrektywa obejmuje dwa podmioty:

Podmioty Kluczowe (Essential Entities): Działające w sektorach o wysokim stopniu krytyczności, podlegają bardziej rygorystycznemu nadzorowi:

Energetyka

  • energia elektryczna
  • ropa naftowa
  • gaz
  • ciepłownictwo / chłodnictwo sieciowe
  • wodór i paliwa odnawialne

Transport

  • lotniczy
  • kolejowy
  • morski i śródlądowy
  • drogowy (w tym inteligentne systemy transportowe)

Bankowość i finanse

  • banki
  • infrastruktura rynków finansowych (np. izby rozliczeniowe, systemy płatności)

Infrastruktura Rynków Finansowych

  • Operatorzy systemów obrotu
  • Partnerzy centralni.

Opieka Zdrowotna

  • szpitale
  • laboratoria
  • producenci wyrobów medycznych
  • świadczeniodawcy usług medycznych

Woda pitna

  • Dostawcy i dystrybutorzy wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi.

Ścieki

  • Przedsiębiorstwa odprowadzające ścieki.

Infrastruktura cyfrowa

  • centra danych
  • dostawcy usług chmurowych
  • dostawcy sieci CDN
  • operatorzy DNS
  • rejestry domen i rejestratorzy domen

Administracja Publiczna

  • Organy administracji publicznej na szczeblu centralnym i regionalnym.

Przestrzeń Kosmiczna

  • Podmioty zarządzające infrastrukturą naziemną służącą do badania kosmosu lub wspierające usługi kosmiczne.

Podmioty Ważne (Important Entities): Działające w innych sektorach krytycznych, podlegają lżejszemu reżimowi nadzoru, ale mają te same obowiązki w zakresie bezpieczeństwa:

Usługi Pocztowe i Kurierskie

  • Dostawcy usług pocztowych i kurierskich.

Gospodarka odpadami

  • zbiórka, przetwarzanie i utylizacja odpadów

Produkcja

  • Wytwarzanie i Dystrybucja Chemikaliów – Podmioty zajmujące się produkcją i przetwarzaniem.
  • Przetwarzanie i Dystrybucja Żywności – Duże przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją i dystrybucją żywności.
  • Wyroby medyczne, Komputery, Wyroby elektroniczne i optyczne, Sprzęt elektryczny, Maszyny, Pojazdy silnikowe i inny sprzęt transportowy.

Dostawcy Usług Cyfrowych

  • Internetowe platformy handlowe (markety), Wyszukiwarki internetowe, Platformy usług sieci społecznościowych.

Badania Naukowe

  • Organizacje badawcze (w kontekście krytycznym).

Ustal, czy Twoja firma należy do Podmiotów Kluczowych lub Ważnych i jakie rygorystyczne obowiązki w zakresie zarządzania ryzykiem oraz zgłaszania incydentów musisz pilnie wdrożyć, by uniknąć wysokich kar.

Skontaktuj się z naszym ekspertem w obszarze zarządzania ryzykiem i bezpieczeństwem informacji: Adam Woźniak tel. 600 805 785, adam.wozniak@pl.gt.com

NIS-2 – czy moja firma podlega? [ANKIETA]

Przygotowaliśmy dla Państwa krótki kwestionariusz, który pozwoli zidentyfikować, czy i w jakim stopniu Państwa firma podlegać będzie pod wymagania Dyrektywy w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej (dyrektywa NIS2). NIS-2 zostanie implementowana do polskiego porządku prawnego poprzez nowelizację Ustawy o Krajowym Systemie Bezpieczeństwa, która ma wejść w życie na przełomie 2023 i 2024. Nowe regulacje wprowadzą znaczące zmiany dla polskich podmiotów: odpowiedzialność organów zarządzających oraz kary dochodzące do 10 000 000 euro lub aż 2% rocznego obrotu przedsiębiorstwa. Z przyjemnością pomożemy Państwu przygotować się do tych nowych wymagań. Aby wstępnie zbadać swoje nowe obowiązki w tym zakresie przygotowaliśmy kilka pytań. Po odpowiedzi na pytania otrzymają Państwo wynik, który odzwierciedli prawdopodobieństwo polegania pod nowe obowiązki nałożone przez Dyrektywę i projektowaną nowelizację Ustawy o Krajowym Systemie Bezpieczeństwa.

1

Informacje o Twoim biznesie

2

Kwestionariusz

3

Wynik

Czy Twoja firma operuje w jednym z poniższych sektorów?

  • Energia
  • Transport
  • Bankowość i infrastruktura rynków finansowych
  • Ochrona zdrowia
  • Zaopatrzenie w wodę pitną i jej dystrybucja
  • Infrastruktura cyfrowa
  • Zarządzanie usługami ICT
  • Przestrzeń kosmiczna
  • Produkcja, wytwarzanie i dystrybucja chemikaliów
  • Produkcja, przetwarzanie i dystrybucja żywności
  • Inna produkcja
  • Usługi pocztowe
  • Gospodarowanie odpadami
  • Dostawcy usług cyfrowych
  • Badania naukowe
  • dostawca usług DNS
  • kwalifikowany albo niekwalifikowany dostawca usług zaufania
  • Podmiot krytyczny
  • Podmiot publiczny
  • Rejestr nazw domen najwyższego poziomu (TLD)
  • przedsiębiorca komunikacji elektronicznej
  • INNE

    W szczególności:

  • Wydobywanie kopalin
  • Energia elektryczna - jako operator systemów dystrybucyjnych, przesyłowych, wytwórca lub uczestnik rynku magazynowania, agregacji, a także jako operator punktów ładowania odpowiedzialni za zarządzanie punktem ładowania i jego obsługę, świadczący usługę ładowania użytkownikom końcowym, w tym w imieniu i na rzecz dostawcy usług w zakresie mobilności
  • System ciepłowniczy lub chłodniczy - operator systemu ciepłowniczego lub chłodniczego
  • Ropa naftowa - jako operator ropociągu, operator instalacji służącej do produkcji, rafinacji, przetwarzania lub magazynowania i przesyłu ropy naftowej, jak również stanowiący krajową centralę zapasów ropy naftowej
  • Gaz - Jako przedsiębiorca dostarczający gaz lub operator systemu dystrybucyjnego, przesyłowego, magazynowania, LNG, jak również przedsiębiorstwo gazowe lub operator instalacji służących do rafinacji i przetwarzania gazu ziemnego; podmioty prowadzące działalność gospodarczą w zakresie wydobywania gazu ziemnego na podstawie koncesji
  • Energetyka jądrowa - podmiot będący operatorem obiektu energetyki jądrowej, podmiot będący inwestorem obiektu energetyki jądrowej
  • Wodór - jako operator instalacji służących do produkcji, magazynowania i przesyłu wodoru
  • Transport lotniczy - jako przewoźnik lotniczy, Zarządzający portem lotniczym lub jako obsługujący urządzenia pomocnicze w porcie lotniczym; operator zarządzający ruchem lotniczym, który zapewnia służbę kontroli ruchu lotniczego (ATC)
  • Transport kolejowy - zarządcy infrastruktury kolejowej lub przedsiębiorstwa kolejowe, w tym operatorzy infrastruktury kolejowej
  • Transport wodny - armatorzy śródlądowego, morskiego i przybrzeżnego wodnego transportu pasażerów i towarów, a także organy zarządzające portami, oraz jednostki wykonujące prace i operujące sprzętem znajdującym się w tych portach, a także operatorzy systemów ruchu statków
  • Transport drogowy - organy administracji drogowej odpowiedzialne za zarządzanie ruchem drogowym, z wyłączeniem podmiotów publicznych, dla których zarządzanie ruchem lub obsługa inteligentnych systemów transportowych jest inną niż istotna częścią ich ogólnej działalności
  • W szczególności:

  • Instytucja kredytowa
  • operatorzy systemów obrotu
  • kontrahenci centralni (CCP)
  • SKOK
  • Biura maklerskie
  • W szczególności:

  • Podmiot leczniczy
  • Laboratoria referencyjne UE
  • podmioty prowadzące działalność badawczo-rozwojową w zakresie produktów leczniczych
  • podmioty udzielające świadczeń opieki zdrowotnej będące podwykonawcą dla podmiotów kluczowych lub ważnych w sektorze ochrona zdrowi
  • podmioty produkujące/importujące podstawowe substancje farmaceutyczne oraz leki
  • podmioty produkujące/importujące podstawowe substancje farmaceutyczne oraz leki i pozostałe wyroby farmaceutyczne
  • Apteka ogólnodostępna
  • Hurtownia farmaceutyczna
  • dostawcy i dystrybutorzy wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi
  • Zbiorowe odprowadzanie ścieków Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne
  • W szczególności:

  • Dostawca punktu wymiany ruchu internetowego
  • Dostawca chmury obliczeniowej
  • Dostawca usług centrum przetwarzania danych
  • Dostawca sieci dostarczania treści
  • Podmiot świadczący usługę rejestracji nazw domen
  • Dostawca usług zarządzanych
  • Dostawca usług zarządzanych w zakresie cyberbezpieczeństwa
  • operatorzy infrastruktury naziemnej należącej do, zarządzanej i obsługiwanej przez państwa członkowskie lub podmioty prywatne, które wspierają świadczenie usług kosmicznych, z wyjątkiem dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej
  • W szczególności przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją substancji oraz wytwarzaniem i dystrybucją substancji lub mieszanin, a także przedsiębiorstwa zajmujące się wytwarzaniem z substancji lub mieszanin wyrobów
  • Przedsiębiorstwa spożywcze zajmujące się dystrybucją hurtową oraz przemysłowymi produkcją i przetwarzaniem
  • produkcja wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro
  • produkcja komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych
  • produkcja urządzeń elektrycznych
  • produkcja maszyn i urządzeń, gdzie indziej niesklasyfikowana
  • produkcja pojazdów samochodowych, przyczep i naczep
  • produkcja pozostałego sprzętu transportowego
  • operatorzy świadczący usługi pocztowe
  • Zbieranie odpadów
  • Transport odpadów
  • Przetwarzanie odpadów, w tym sortowanie, wraz z nadzorem nad wymienionymi działaniami, a także późniejsze postępowanie z miejscami unieszkodliwiania odpadów
  • Działania wykonywane w charakterze sprzedawcy odpadów lub pośrednika w obrocie odpadami
  • Dostawy i usługi dla sektora gospodarowania odpadami
  • Zbieranie odpadów
  • dostawcy internetowych platform handlowych
  • dostawcy wyszukiwarek internetowych
  • dostawcy platform usług sieci społecznościowych
  • organizacje badawcze
  • uczelnie
  • federacje podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki
  • instytuty naukowe PAN
  • międzynarodowe instytuty naukowe
  • Centrum Łukasiewicz
  • instytuty działające w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz
  • Polska Akademia Umiejętności
  • W szczególności:

  • organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa
  • sądy i trybunały
  • jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki
  • związki metropolitalne
  • jednostki budżetowe
  • samorządowe zakłady budżetowe
  • agencje wykonawcze
  • instytucje gospodarki budżetowej
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego
  • uczelnie publiczne
  • Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne
  • państwowe i samorządowe instytucje kultury
  • Instytuty badawcze
  • Narodowy Bank Polski
  • Bank Gospodarstwa Krajowego
  • Urząd Dozoru Technicznego
  • Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
  • Polskie Centrum Akredytacji
  • Urząd Komisji Nadzoru Finansowego
  • Narodowy Fundusz Zdrowia
  • Polska Agencja Prasowa
  • Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, o którym mowa w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1087 i 1089)
  • Polski Fundusz Rozwoju i inne instytucje rozwoju, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 i 3-6 ustawy z dnia 4 lipca 2019 r. o systemie instytucji rozwoju
  • Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
  • Wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej
  • Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
  • Zakład Unieszkodliwiania Odpadów Promieniotwórczych z siedzibą w Otwocku-Świerku
  • Spółki prawa handlowego wykonujące zadania o charakterze użyteczności publicznej w rozumieniu art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2021 r. poz. 679)

Opowiedz nam o swoim biznesie

  • Mniej niż 50
  • Pomiędzy 50 a 250
  • Więcej niż 250
  • Mniej niż 10 mln Euro
  • Pomiędzy 10 a 50 mln Euro
  • Powyżej 50 mln Euro

Twój wynik:

Twoje odpowiedzi
Wielkość firmy 0 - 10 pracowników Zmień

Adam Woźniak

Partner

Skontaktuj się z Adam Woźniak, by skonsultować swój wynik.

*Zgoda obowiązkowa
Informacje o sposobach przetwarzania danych osobowych znajdziesz w Polityce prywatności i Klauzuli informacyjnej.
Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Cyberbezpieczeństwo
Dowiedz się więcej

NIS2: kary pieniężne i sankcje karne

Rozszerzenie zakresu NIS2 na łańcuchy dostaw, produkcję i szerszy segment cyfrowy oznacza, że niemal każda średnia i duża firma współpracująca z kluczowym sektorem musi podjąć działania mające na celu dostosowanie się do obowiązujących regulacji. Obowiązki, które nakłada dyrektywa, koncentrują się na zarządzaniu ryzykiem (m.in. bezpieczeństwo łańcucha dostaw, kontrola dostępu, ciągłość działania) oraz na bezzwłocznym zgłaszaniu incydentów (wczesne ostrzeżenie w ciągu 24h, pełne zgłoszenie w 72h). Wdrożenie NIS-2 jest obowiązkowe i nie zależy od decyzji państw członkowskich, a naruszenia mogą skutkować karami sięgającymi 10 mln euro lub 2% światowych obrotów dla podmiotów kluczowych, co sprawia, że powinny się nią zainteresować zarządy objętych przepisami przedsiębiorstw. Te dotkliwe kary mają na celu zachęcenie firm do poważnego traktowania ochrony danych osobowych swoich klientów i pracowników. Dlatego zarządy przedsiębiorstw objętych przepisami powinny zainteresować się przestrzeganiem tych regulacji.

Warto zauważyć, że wiele organizacji jeszcze nie zdaje sobie sprawy z tego, że dyrektywa NIS2 ich dotyczy, oraz nie wszystkie traktują te regulacje jako priorytet. Dlatego ważne jest, aby firmy zaczęły już teraz dostosowywać się do zmian wynikających z NIS2, rozwijając odpowiednie systemy i procedury bezpieczeństwa.

Czytaj więcej:

AUTORKA: Paulina Wójcik, Specjalistka ds. sprzedaży, Outsourcing IT

Zobacz wideo:

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Cyberbezpieczeństwo

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Artykuły z kategorii: Cyberbezpieczeństwo i outsourcing IT

Zobacz wszystkie
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.