GrantThornton - regiony
Termin na wdrożenie e-Doręczeń dla podmiotów wpisanych do KRS minął 1 kwietnia 2025 r., ale do końca 2025 r. trwa okres przejściowy, podczas którego organy administracji państwowej mogły wysyłać korespondencję zarówno drogą tradycyjną, jak i za pomocą e-doręczeń. Od 1 stycznia 2026 r. korespondencja urzędowa będzie doręczana wyłącznie elektronicznie - na adres do e-Doręczeń, lub za pomocą tzw. usługi hybrydowej.

Skutki braku adresu do e-Doręczeń 1 stycznia 2026 r.

Choć obecnie brak adresu do e‑Doręczeń nie wiąże się z żadnymi sankcjami, a przepisy nie przewidują ich również po 1 stycznia 2026 r., formalny obowiązek posiadania skrzynki przez podmioty niepubliczne pozostaje w mocy od 1 kwietnia 2025r.

Od początku 2026 r. podmioty publiczne będą doręczać korespondencję wyłącznie w formie elektronicznej – także do spółek, które nie zarejestrowały skrzynki. W takich przypadkach zastosowanie znajdzie tzw. powszechna usługa hybrydowa – dokument nadany w formie elektronicznej przez instytucję publiczną trafi do operatora wyznaczonego (obecnie Poczty Polskiej) gdzie zostanie przekształcony w tradycyjny list papierowy. List zostanie następnie wydrukowany, zakopertowany i doręczony adresatowi w sposób analogiczny do klasycznej przesyłki pocztowej.

Powszechna usługa hybrydowa pozostaje jednak rozwiązaniem budzącym wątpliwości w zakresie bezpieczeństwa, kosztów, efektywności oraz zgodności z ideą pełnej cyfryzacji administracji. W związku z tym warto rozważyć założenie własnej skrzynki do e‑Doręczeń, która jako jedyna zapewni zachowanie bezpośredniości w komunikacji elektronicznej z podmiotami publicznymi.

Gogole news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Jak założyć skrzynkę do e-Doręczeń?

Jeżeli w strukturach spółki choć jedna osoba uprawniona do jej reprezentacji posiada numer PESEL oraz profil zaufany, proces tworzenia skrzynki jest stosunkowo prosty.

Pierwszym krokiem jest złożenie wniosku przez profil zaufany osoby reprezentującej spółkę. Po jego rozpatrzeniu przez Ministerstwo Cyfryzacji koniecznym jest dokonanie aktywacji skrzynki, którą następnie można skonfigurować dostosowując jej ustawienia odpowiednio do swoich potrzeb, np. zmienić administratora, dodać innych użytkowników skrzynki. Co istotne, wszystkie osoby uprawnione do korzystania ze skrzynki e-doręczeń muszą posiadać numer PESEL.

W razie braku numeru PESEL oraz profilu zaufanego osób upoważnionych do reprezentacji spółki, skrzynkę można założyć udzielając odpowiedniego pełnomocnictwa osobie je posiadającej. Pełnomocnictwo to musi zostać podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Elementem koniecznym podczas składania skrzynki do e-Doręczeń jest ustanowienie administratora – osoby ze spółki (może, lecz nie musi być to osoba uprawniona do reprezentacji spółki), która będzie odpowiedzialna za dalszą konfigurację skrzynki, zarządzanie użytkownikami oraz nadzór nad jej działaniem. Administrator musi posiadać numer PESEL oraz profil zaufany. Jeżeli wyznaczona osoba jest cudzoziemcem, wymagane będzie także posiadanie kwalifikowanego podpisu elektronicznego, niezbędnego do założenia profilu zaufanego.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Kancelaria Prawna
Dowiedz się więcej

Jak możemy pomóc w implementacji e-Doręczeń w Państwa firmie?

Świadczymy kompleksowe wsparcie w zakresie wdrożenia e-Doręczeń. Chętnie wesprzemy Państwa w zarówno w uzyskaniu numerów PESEL, jak i kwalifikowanych podpisów elektronicznych, złożymy w imieniu spółki wniosek o utworzenie adresu do e-Doręczeń, przygotowując wcześniej odpowiednie pełnomocnictwo, a także wesprzemy Państwa w założeniu profilu zaufanego, oraz na etapie aktywacji i konfiguracji skrzynki podczas spotkania online.

Jeśli chcieliby Państwo dowiedzieć się więcej o tym, w jaki sposób możemy wesprzeć Państwa firmę w zakresie założenia skrzynki do e-Doręczeń oraz powiązanych z tym obowiązkach, z przyjemnością omówimy szczegóły w dogodnym dla Państwa terminie.

AUTORKA: Katarzyna Mazanowska, Associate, Zespół Korporacyjnego Doradztwa Prawnego, Kancelaria Prawna

Czytaj więcej: Upływa termin na założenie skrzynki e-Doręczeń – co musisz zrobić przed 1 kwietnia 2025?

 

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Kancelaria prawna

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Agnieszka Lorenz

Counsel, Radca Prawny

Specjalizacje

Skontaktuj się

Agnieszka Lorenz

Counsel, Radca Prawny

Specjalizacje

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.