W Polsce działa już 80 firm produkujących sprzęt audio. Choć w Polsce ich marki są mało znane, to zagraniczni klienci coraz bardziej je cenią – wynika z raportu przygotowanego przez Grant Thornton i portal StereoLife.pl.

Polski rynek producentów sprzętu audio liczy 80 przedsiębiorstw produkujących kolumny, odtwarzacze CD, wzmacniacze, gramofony, okablowanie czy inne akcesoria. Jest to coraz większa i coraz szybciej rozwijająca się branża polskiej gospodarki, co potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego wśród właścicieli firm działających na tym rynku. Aż 72 proc. producentów sprzętu audio w Polsce przewiduje, że w ciągu najbliższych trzech lat ich przychody ze sprzedaży wzrosną. Ten odsetek jest jeszcze większy, gdy pod uwagę weźmiemy największe firmy na rynku (o przychodach od 1,5 do 5 mln zł). W tej grupie aż 80 proc. respondentów spodziewa się mocnego wzrostu przychodów.

Wykres 1. Jak według producentów sprzętu audio w Polsce zmienią się przychody ich firm w ciągu najbliższych 3 lat?

Uznanie na zagranicznych rynkach

Producenci sprzętu audio w Polsce podkreślili również w badaniu, jak ważną częścią ich przychodów jest eksport. Dla 67 proc. ankietowanych stanowi on co najmniej 50 proc. przychodów. W gronie największych producentów odsetek ten wzrasta do 80 proc. Najważniejszym rynkiem zbytu dla polskich producentów audio są natomiast Niemcy. Aż 78 proc. uczestników badania sprzedaje swoje produkty właśnie w tym kraju, co pokazuje, że również w tej branży nasi zachodni sąsiedzi są najważniejszym partnerem handlowym. Polski sprzęt audio trafia jednak również na bardziej egzotyczne rynki – 17 proc. ankietowanych eksportuje bowiem swoje produkty do krajów Afryki i Ameryki Południowej.

Paweł Zaczyński

Dyrektor zespołu doradztwa dla branży nowe technologie, media i telekomunikacja w Grant Thornton

Polski sprzęt audio sprzedawany jest na całym świecie i niejednokrotnie za granicą cieszy się lepszą opinią niż w kraju. Nowatorskie rozwiązania proponowane przez polskich producentów cieszą się uznaniem na konkurencyjnych rynkach w Wielkiej Brytanii, USA czy Japonii, spełniając oczekiwania nawet najbardziej wymagających klientów

Wysoka jakość znakiem rozpoznawczym

Sprzęt audio produkowany przez polskich przedsiębiorców charakteryzuje się wysoką jakością, innowacyjnością oraz dbałością o szczegóły. Aż 39 proc. przebadanych właścicieli firm przyznało, że ich spółka powstała dlatego, że mogła zaoferować produkty lepsze niż konkurencja. Natomiast 28 proc. polskich producentów sprzętu audio założyło swoją firmę dzięki innowacyjnemu rozwiązaniu, którego nikt wcześniej nie oferował na rynku.

Wyniki te pokazują, że polscy producenci sprzętu audio wygrywają na rynku jakością i innowacyjnością rozwiązań, a nie tanim produktem. Jednocześnie świadczy to o tym, że polskie firmy lepiej czują się w produkcji wysokiej jakości drogiego high-end dla wyselekcjonowanego odbiorcy niż w masowej produkcji sprzętu o niskiej cenie jednostkowej.

W odróżnieniu od zagranicznych firm, które oferują raczej skończone, gotowe produkty, polskie manufaktury chętnie realizują indywidualne zamówienia. W wielu przypadkach to właśnie nasi projektanci przodują w budowie kolumn czy wzmacniaczy, które można w dużym stopniu lub w całości spersonalizować – dodaje Tomasz Karasiński, redaktor naczelny portalu StereoLife.pl.

Badanie zostało przeprowadzone przez firmę audytorsko-doradczo-outsourcingową Grant Thornton we współpracy z portalem StereoLife.pl na podstawie ankiet zebranych wśród właścicieli firm zajmujących się produkcją sprzętu audio w Polsce.

Rynek polskich producentów sprzętu audio

(.pdf, Rozmiar: 1,21 MB)

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Zagraniczni audiofile pokochali polskie brzmienia

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.