Już 54 proc. szefów średnich i dużych firm wolałoby, aby Polska zamieniła złotego na unijną walutę. To prawie o jedną trzecią więcej niż rok temu.

[Pobierz raport lub przeczytaj poniżej jego streszczenie]

Polski biznes ponownie zaczyna ciepło myśleć o ewentualnym wejściu Polski do strefy euro. Jak wynika z najnowszej edycji badania Grant Thornton, obecnie 54 proc. szefów średnich i dużych firm prywatnych w Polsce chciałoby, aby Polska przyjęła euro. To najwyższy wynik od 2018 roku i wyraźnie wyższy niż w dwóch ostatnich latach, kiedy poparcie dla unijnej waluty było w polskim biznesie rekordowo niskie.

Przerwany został tym samym wyraźny trend zniechęcenia polskich firm do euro. Grono zwolenników integracji walutowej z krajami europejskimi skurczyło się w latach 2010-2020 o ponad połowę. W 2010 roku opowiadało się za nią 85 proc. ankietowanych średnich i dużych firm, a w 2020 roku już tylko 36 proc. Wyjątkiem były jedynie lata 2016-2018, kiedy polski biznes ponownie zaczął z większą sympatią spoglądać w kierunku unijnej waluty.

Grzegorz Taraszkiewicz-Sirocki

Associate Partner, Zarządzanie Ryzykiem Finansowym

Ostatni rok był okresem dużej zmienności kursu złotego do euro i innych głównych walut. Wynikało to nie tylko z podwyższonego ryzyka geopolitycznego związanego z wojną w Ukrainie, ale też z istotnej różnicy między stopami procentowymi w Polsce i strefie euro. Nie dziwi więc, że polskie firmy ze sporym entuzjazmem myślały o wejściu do strefy euro. Zmienność kursu złotego oraz ryzyko finansowe z tym związane ponownie dało im się we znaki.

RAPORT: Polski biznes wobec euro

Wyniki badania prowadzonego przez Grant Thornton w ramach corocznej ankiety International Business Report

Pobierz raport

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Zarządzanie ryzykiem finansowym

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.