Czym jest zarządzanie procesami?
Zarządzanie procesami (process management) to nie tylko planowanie i monitorowanie działań – to strategiczne podejście, które pozwala organizacji działać szybciej, efektywniej i w pełnej zgodności z oczekiwaniami klientów. Dzięki niemu firma zyskuje jasną strukturę, przejrzyste zasady i kulturę ciągłego doskonalenia, która wspiera realizację celów biznesowych.
-
Dla kogo jest zarządzanie procesami?
Wsparcie w zarządzaniu procesami kierujemy do właścicieli, inwestorów i kadry zarządzającej, którzy chcą wzmocnić efektywność swojej organizacji zarówno na poziomie strategicznym (budowa systemu procesów wspierających rozwój biznesu), jak i operacyjnym (monitorowanie, optymalizacja i udoskonalanie działań na co dzień).
-
Kiedy skorzystać z doradztwa organizacyjnego?
Jasny podział zadań, uprawnień i odpowiedzialności wzmacnia bezpieczeństwo, zarówno po stronie Zarządu i kadry menedżerskiej, jak i pracowników. W zależności od potrzeb Klienta nasze wsparcie może obejmować zakres od samego opisu (mapowania) procesów poprzez zidentyfikowanie obszarów do doskonalenia aż po szczegółowe pakiety optymalizacyjne, ocenę zapotrzebowania na zasoby w procesach i pełne wdrożenie nowych rozwiązań.
-
Co można zyskać dzięki zarządzaniu procesami?
Optymalizacja procesów biznesowych zapewnia lepszą kontrolę nad kosztami, czasem i jakością procesów, wyższą efektywność operacyjną i biznesową, większe poczucie odpowiedzialności i bezpieczeństwa wśród pracowników i kadry zarządzającej oraz solidne fundamenty do budowania unikatowej przewagi konkurencyjnej na rynku, często opartej o doskonałość procesową, która dostarcza prawdziwą wartość dla klienta.
Zakres wsparcia
-
Przegląd procesów w organizacji
Polega na kompleksowej analizie sposobu działania firmy w celu zidentyfikowania procesów kluczowych i pomocniczych oraz mocnych stron i luk/obszarów wymagających optymalizacji.
-
Mapowanie procesów
Tworzenie przejrzystych modeli działań organizacji (np. w notacji BPMN, EPC czy Flowchart), które pozwalają lepiej zrozumieć przebieg pracy, zależności między zadaniami oraz potencjalne miejsca do usprawnień.
-
Szacowanie obciążenia pracą
Szacowanie pracochłonności dla mapowanych procesów, identyfikacja działań, które są najbardziej obciążających pracą i tych które można wyeliminować, usprawnić w ramach optymalizacji.
-
Modelowanie i optymalizacja procesów
Usprawnienie istniejących procesów poprzez eliminację wąskich gardeł, wprowadzanie automatyzacji i standaryzacji. Definiowanie nowych procesów, jeśli są potrzebne.
-
Monitorowanie i doskonalenie
Przygotowanie organizacji i pracowników do nowych sposobów działania, wprowadzenie mierników i wskaźników efektywności (KPI).
Porozmawiajmy o szczegółach i razem dobierzmy najlepszą dla Ciebie ofertę
Proces realizacji
-
Diagnoza stanu bieżącego
Analiza obecnej sytuacji organizacji, procesów i zasobów w celu zrozumienia funkcjonowania firmy.
-
Mapowanie bieżącego przebiegu procesów (AS IS)
Odzwierciedlenie istniejących procesów na mapach, pokazanie rzeczywistego przepływu działań i powiązań między nimi.
-
Szacowanie obciążenia pracą (AS IS)
Identyfikacja działań najbardziej obciążających pracą przy zastosowaniu reguły Pareto (80/20), ocena czasochłonności i skali występowania, co pozwala określić potencjał oszczędności zasobów po optymalizacji.
-
Optymalizacja przebiegu procesów (TO BE) i propozycja rozwiązań optymalizacyjnych.
Identyfikacja wąskich gardeł i nieefektywności, wprowadzanie standaryzacji i automatyzacji, ocena kosztów i efektywności nowych rozwiązań.
-
Raport końcowy oraz asysta wdrożeniowa
Podsumowanie wyników analizy, prezentacja docelowego modelu procesów i struktury organizacyjnej (TO BE) oraz wsparcie przy wprowadzaniu rekomendowanych usprawnień, szkolenia dla pracowników, opracowanie harmonogramu oraz wprowadzenie mierników efektywności i monitorowanie efektów zmian.
Analiza obecnej sytuacji organizacji, procesów i zasobów w celu zrozumienia funkcjonowania firmy.
Dlaczego Grant Thornton?
Nasze doświadczenie w modelowaniu i optymalizacji procesów obejmuje projekty realizowane w różnych branżach, dzięki czemu potrafimy szybko zidentyfikować kluczowe obszary wymagające usprawnień i przełożyć je na wymierne efekty biznesowe. Łączymy podejście analityczne z praktycznym wdrożeniem rozwiązań, co gwarantuje nie tylko przygotowanie rekomendacji, ale także ich skuteczną implementację i trwałą poprawę efektywności organizacji.
-
32 lata
działalności w Polsce
-
1200+
pracowników w 7 biurach
-
2500+
zadowolonych klientów rocznie