Wartość polskiej branż firm wykorzystujących technologie kosmiczne wynosi od 7,3 do 12,5 mld zł – wynika z szacunków firmy audytorsko-doradczo-outsourcingowej Grant Thornton.
Biznes na świecie w coraz większym stopniu korzysta z dorobku naukowców zajmujących się kosmosem i jego eksploracją. Coraz więcej firm wdraża do własnej produkcji technologie, które powstały na potrzeby astronautyki. Jak wynika z obliczeń Space Foundation, globalna branża technologii kosmicznych osiągnęła w 2014 r. przychody na poziomie 330 mld USD.
Firma Grant Thornton – przy okazji zbliżającej się premiery nowej części filmu „Gwiezdne wojny” – postanowiła sprawdzić, jak w tym kosmicznym wyścigu radzą sobie polscy przedsiębiorcy. Okazuje się, że całkiem dobrze. Jak wynika z raportu „Gwiezdny biznes”, wartość polskiej branży kosmicznej liczona jest w miliardach złotych i z roku na rok mocno rośnie.
Dyrektor Branży Nowe Technologie, Media, Telekomunikacja
Przy wycenie branży przyjęliśmy metodologię zakładającą dwa podejścia – wąskie i szerokie. W podejściu wąskim pod uwagę braliśmy firmy, które w dużym stopniu opierają swój model biznesowy na wykorzystaniu technologii wywodzących się z astronautyki i bez tych rozwiązań właściwie nie były w stanie kontynuować działalności w obecnej formie (np. producenci nawigacji samochodowych czy innych urządzeń opartych na technologii GPS). W ujęciu szerszym uwzględniliśmy natomiast też firmy, które w pewnym stopniu wykorzystują technologie kosmiczne, ale byłyby w stanie bez nich funkcjonować, np. linie lotnicze.
Gwiezdny biznes