W 2024 roku, raportowanie posiada podobną formę jak w poprzednich dwóch latach i na ten moment nie są znane zmiany, mające wpływ na treść i zakres formularza. Podczas Forum Cen Transferowych zapowiadane było natomiast wydanie kolejnej wersji formularza (wersja 6), choć zgodnie z zapowiedziami mają być w nim uwzględnione jedynie drobne, kosmetyczne zmiany.
Spis treści
- Oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji zgodnie ze stanem rzeczywistym i o stosowaniu cen rynkowych połączone z TPR
- Treść oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych
- Kto podpisuje oświadczenie, a tym samym cały TPR?
- Zmiany merytoryczne w TPR
- Terminy na złożenie TPR za 2023 r.
- Sposób składania TPR za 2023 r.
- Nie tylko transakcje kontrolowane
Oświadczenie o sporządzeniu dokumentacji zgodnie ze stanem rzeczywistym i o stosowaniu cen rynkowych połączone z TPR
Niezmienne od dwóch lat, deklaracja TPR zawiera w sobie oświadczenie, że lokalna dokumentacja cen transferowych została sporządzona zgodnie ze stanem rzeczywistym, a ceny transferowe objęte tą dokumentacją są ustalane na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane. Wcześniej oświadczenie to było składane oddzielnie, poprzez ePUAP.
Treść oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych
Treść aktualnie obowiązującego oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych składa się z dwóch zasadniczych elementów. Podatnik oświadcza, że:
- sporządził lokalną dokumentację cen transferowych zgodnie ze stanem rzeczywistym
oraz
- ceny stosowane w ramach transakcji objętych tą dokumentacją są ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane (tj. rynkowych).
Kto podpisuje oświadczenie, a tym samym cały TPR?
Informacja o cenach transferowych (zawierająca oświadczenie) musi zostać podpisana przez:
- osobę fizyczną – w przypadku podmiotu powiązanego będącego osobą fizyczną,
- osobę upoważnioną przez przedsiębiorcę zagranicznego do reprezentowania go w oddziale – w przypadku podmiotu powiązanego będącego przedsiębiorcą zagranicznym posiadającym oddział działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- kierownika jednostki (w rozumieniu ustawy o rachunkowości), a w przypadku, gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy – przez wyznaczoną osobę wchodzącą w skład tego organu.
Podatnik może w celu podpisania informacji TPR wyznaczyć pełnomocnika, ale jedynie profesjonalnego – adwokata, radcę prawnego, doradcę podatkowego lub biegłego rewidenta. Nie jest zatem możliwe scedowanie obowiązku podpisania TPR na osobę, która takiego tytułu nie posiada, np. głównego księgowego, czy innego pracownika. W zamyśle ustawodawcy odpowiedzialność za realizację polityki cen transferowych, a tym samym za warunki realizowanych transakcji kontrolowanych, spoczywa na osobach decyzyjnych, odpowiadających za sposób ustalenia i warunki rozliczeń transakcji z podmiotami powiązanymi.
Jak wynika z Interpelacji nr 31287 dotyczącej informacji o cenach transferowych z 30 maja 2022 r., kwestie odpowiedzialności za oświadczenie należy rozpatrywać także w odniesieniu do pełnomocników.
Co istotne, wyznaczenie osoby wchodzącej w skład organu wieloosobowego do podpisywania informacji o cenach transferowych nie zwalnia pozostałych osób wchodzących w skład tego organu z odpowiedzialności za niezłożenie tej informacji.
Zmiany merytoryczne w TPR
W odniesieniu do formularza za rok 2024, na ten moment nie są znane istotne zmiany merytoryczne w formularzu TPR. Mając jednak na uwadze zapowiadane wydanie kolejnej wersji formularza, na którym będzie wykonywane raportowanie za rok 2024, należy na bieżąco śledzić komunikaty Ministerstwa Finansów oraz aktualizacje naszych publikacji.
Terminy na złożenie TPR za 2024 r.
Choć termin na sporządzenie lokalnej dokumentacji cen transferowych to koniec 10 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, to termin złożenia informacji TPR wraz z oświadczeniem jest nieco dłuższy i upływa wraz z końcem 11 miesiąca po zakończeniu roku podatkowego.
W tym miejscu przypominamy, że w przypadku nieprzekazania formularza TPR w terminie naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego podmioty powinny złożyć tzw. czynny żal, na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy. Skuteczne złożenie czynnego żalu wymaga dochowania warunków określonych w tej ustawie, w tym podania istotnych okoliczności popełnienia czynu zabronionego i pozwala uniknąć nałożenia kary za niedopełnienie obowiązków – a te mogą być wysokie.
Złożeniu czynnego żalu powinno towarzyszyć dopełnienie obowiązków w zakresie złożenia formularza TPR. Czynny żal składa się naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podmiotu zobowiązanego, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej lub elektronicznej (przy zachowaniu warunków określonych w Kodeksie karnym skarbowym) albo ustnie do protokołu.
Na sankcje z zakresu Kodeksu karnego skarbowego narażone są wszystkie osoby zasiadające w Zarządzie spółki zobowiązanej do raportowania lub osoby odpowiadające funkcjonalnie za obszar finansowy.
Sposób składania TPR za 2024 r.
Formularz TPR składany jest w formacie xml poprzez portal elektroniczny Ministerstwa Finansów lub poprzez bramkę e-Deklaracje, a nie tak jak w poprzednich latach w formacie pdf tylko za pośrednictwem wtyczki e-Deklaracje.
Formularz dostępny w formie interaktywnej na stronie Ministerstwa Finansów umożliwia wypełnienie online i pobranie wypełnionego xml, weryfikację poprawności, wykonanie podglądu i wizualizacji dokumentu, a na końcu podpisanie i wysłanie podpisanego formularza.
Nie tylko transakcje kontrolowane
Fakt konieczności raportowania transakcji innych niż kontrolowane, realizowanych z podmiotami z krajów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową (tzw. „raje podatkowe”) nie jest nowością, jednak nie dla wszystkich podatników jest oczywiste odwoływanie się do przepisów dotyczących cen transferowych w przypadkach, w których nie realizują oni transakcji z podmiotami powiązanymi.
Dla transakcji rajowych lokalna dokumentacja cen transferowych może nie zawierać analizy porównawczej lub analizy zgodności. Zamiast tego należy zawrzeć w niej uzasadnienie gospodarcze tej transakcji, w szczególności opis spodziewanych korzyści ekonomicznych, w tym podatkowych. Niezależnie od tego konieczne jest wykazanie takiej transakcji w TPR. Zalecamy zatem weryfikację kontrahentów pod kątem ich terytorium geograficznego, aby upewnić się, że nie zostały zaniedbane obowiązki w zakresie raportowania.
Pomimo zapowiadanego wydania kolejnej wersji formularza TPR, zakres raportowania za rok 2024 nie powinien się istotnie zmienić. Rekomendujemy śledzenie naszych publikacji, w których na bieżąco informujemy o wszelkich zmianach w przepisach, co ułatwi dostosowanie się do nowych wymogów.
Wielu podatników na potrzeby poprzednich lat dopełniło formalności mających na celu prawidłowe złożenie formularza TPR i pozyskało numer PESEL oraz kwalifikowany podpis elektroniczny dla zagranicznego członka zarządu, złożyło także UPL-1 w urzędzie skarbowym. . Chcielibyśmy jednak podkreślić, iż uwzględniając częste zmiany składów osobowych zarządów, należy regularnie dokonywać weryfikacji spełnienia wymogów formalnych. Pozyskanie numeru PESEL i podpisu elektronicznego może bowiem zająć kilka tygodni.
Dowiedz się więcej o obowiązkach w zakresie cen transferowych:
- Ceny transferowe: bieżące regulacje w pigułce [KOMPENDIUM]
- Dokumentacja cen transferowych za 2024 r. – podsumowanie obowiązków
- Analiza cen transferowych – skutki i wyzwania dla podatników
- Analiza zgodności – narzędzie obrony rynkowości warunków transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi
- Benchmark w cenach transferowych – 5 kluczowych kwestii
- Oświadczenie cen transferowych za 2024 – terminy, zmiany
- Raje podatkowe a ceny transferowe