Na pierwszy rzut oka prezydencka inicjatywa ustawodawcza „PIT zero. Rodzina na plus.” wydaje się odległa od tematyki cen transferowych. Czy jednak na pewno tak jest?
Rzetelność rozliczeń podatkowych w międzynarodowych grupach kapitałowych jest kluczowa z punktu widzenia erozji bazy opodatkowania. Od kilku dni zyskała też znaczenie w kontekście… erozji bazy społecznej.
Czytaj więcej: „PIT Zero. Rodzina na plus” – na czym polega i kto skorzysta z ulgi?
„PIT zero. Rodzina na plus.” a proponowane zmiany w cenach transferowych
W obszarze cen transferowych projekt przewiduje trzy istotne zmiany:
1. Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych:
Rozszerzenie zakresu publikowanych danych indywidualnych podatników CIT o wartość transakcji kontrolowanych dla transakcji:
- usługowych zakupowych, z wyłączeniem transakcji zakupu usług niematerialnych innych niż usługi o niskiej wartości dodanej, badawczo-rozwojowych, pośrednictwa i związanych z nieruchomościami;
- finansowych zakupowych;
- dotyczących aktywów, obejmujących zakup, najem, dzierżawę lub leasing wartości niematerialnych;
- dotyczących korzystania z wartości niematerialnych.
Projekt przewiduje także publikację raportu o dochodach sektora finansów publicznych z tytułu CIT, zawierającego m.in. dane zagregowane: o przychodach, kosztach, zapłaconym podatku i czynnikach wpływających na jego wysokość (ulgi, zwolnienia), o przychodach uzyskanych od nierezydentów według rodzaju i jurysdykcji, z informacji o cenach transferowych, a także statystyki dotyczące kontroli podatników stosujących ceny transferowe (liczba, zakres nieprawidłowości, czas trwania, liczba osób zaangażowanych, szkolenia)
2. Zmiany w Ordynacji Podatkowej:
Podwyższenie dodatkowego zobowiązania podatkowego z 10% do 20% sumy nienależnie wykazanej lub zawyżonej straty podatkowej i niewykazanego w całości lub w części dochodu do opodatkowania w zakresie wynikającym z tej decyzji.
3. Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej:
Wprowadzenie obowiązku przeprowadzania kontroli celnoskarbowej nie rzadziej niż raz na trzy lata u podatników CIT, których średnioroczne przychody za ostatnie trzy lata przekraczają 5 mld zł.
Google news
Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google
Konsekwencje proponowanych zmian
Zmiany w ustawie o CIT oceniam pozytywnie – nie nakładają dodatkowych obciążeń na podatników, a zwiększają transparentność. To może wywrzeć większą presję na rzetelność rozliczeń i wspierać walkę z erozją opodatkowania.
Zmiany w Ordynacji Podatkowej działają prewencyjnie – zmniejszają potencjalne korzyści z unikania opodatkowania. Warto jednak pamiętać, że skuteczniejszym narzędziem zapobiegania nadużyciom jest nie surowość kar, lecz ich nieuchronność.
Zmiany w ustawie o KAS wpisują się w logikę nieuchronności kontroli, choć próg 5 mld zł znacząco ogranicza liczbę podmiotów objętych obowiązkową kontrolą. Według danych Ministerstwa Finansów za 2023 rok, tylko 159 podatników przekroczyło ten próg. Biorąc pod uwagę zakres danych raportowanych w TPR w naszej ocenie istnieją lepsze dane pozwalające na typowanie podmiotów które „warto” kontrolować.
Na pierwszy rzut oka zmiany nie są rewolucyjne i dla większości podatników objętych obowiązkiem cen transferowych pozostają neutralne. Ich wejście w życie oznacza dodatkowe obciążenie dla ok. 160 podmiotów, które będą podlegać cyklicznym kontrolom w obszarze cen transferowych.
Projekt pokazuje jednak rosnące zainteresowanie skutecznością pobierania podatku od międzynarodowych przedsiębiorstw. Administracje podatkowe mają dziś dostęp do szerokiego zakresu danych – od raportów CbC i TPR, przez JPK, po informacje z międzynarodowej wymiany. Dzięki zaawansowanej analizie ryzyka potrafią coraz skuteczniej identyfikować podmioty, u których ceny transferowe mogą zaniżać dochód w kraju.
Kontrole są coraz celniejsze. Warto więc regularnie weryfikować rzetelność i rynkowość rozliczeń z podmiotami powiązanymi oraz pamiętać o corocznym dopełnieniu obowiązków w obszarze cen transferowych.
Czytaj więcej:
- Dokumentacja cen transferowych za 2024 r. – podsumowanie obowiązków
- Formularz TPR za 2024 r.
- Analiza cen transferowych – skutki i wyzwania dla podatników
- Analiza zgodności – narzędzie obrony rynkowości warunków transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi
- Benchmark w cenach transferowych – 6 kluczowych kwestii
- Oświadczenie zarządu w cenach transferowych składane w 2025 – aktualne przepisy, praktyczne wskazówki
- Raje podatkowe a ceny transferowe
- Ceny transferowe za 2024 r. – TOP 5 rzeczy, które musisz wiedzieć