GrantThornton - regiony
11 sierpnia 2025 r. do Sejmu trafił projekt zmian ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Zakłada on m.in. podniesienie progu podatkowego z 120 tys. zł do 140 tys. zł oraz wprowadzenie zerowego PIT dla dochodu do 140 tys. zł w przypadku rodziców co najmniej dwójki dzieci. Koszt tych zmian ma zostać zrównoważony dzięki wyższej ściągalności podatku CIT i VAT.

Dzień otwarty w Cenach Transferowych: aktualne wyzwania dla firm w transakcjach pomiędzy podmiotami powiązanymi >> ZAPISY

Na pierwszy rzut oka prezydencka inicjatywa ustawodawcza „PIT zero. Rodzina na plus.” wydaje się odległa od tematyki cen transferowych. Czy jednak na pewno tak jest?

Rzetelność rozliczeń podatkowych w międzynarodowych grupach kapitałowych jest kluczowa z punktu widzenia erozji bazy opodatkowania. Od kilku dni zyskała też znaczenie w kontekście… erozji bazy społecznej.

Czytaj więcej: „PIT Zero. Rodzina na plus” – na czym polega i kto skorzysta z ulgi?

„PIT zero. Rodzina na plus.” a proponowane zmiany w cenach transferowych

W obszarze cen transferowych projekt przewiduje trzy istotne zmiany:

1. Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych:

Rozszerzenie zakresu publikowanych danych indywidualnych podatników CIT o wartość transakcji kontrolowanych dla transakcji:

  • usługowych zakupowych, z wyłączeniem transakcji zakupu usług niematerialnych innych niż usługi o niskiej wartości dodanej, badawczo-rozwojowych, pośrednictwa i związanych z nieruchomościami;
  • finansowych zakupowych;
  • dotyczących aktywów, obejmujących zakup, najem, dzierżawę lub leasing wartości niematerialnych;
  • dotyczących korzystania z wartości niematerialnych.

Projekt przewiduje także publikację raportu o dochodach sektora finansów publicznych z tytułu CIT, zawierającego m.in. dane zagregowane: o przychodach, kosztach, zapłaconym podatku i czynnikach wpływających na jego wysokość (ulgi, zwolnienia), o przychodach uzyskanych od nierezydentów według rodzaju i jurysdykcji, z informacji o cenach transferowych, a także statystyki dotyczące kontroli podatników stosujących ceny transferowe (liczba, zakres nieprawidłowości, czas trwania, liczba osób zaangażowanych, szkolenia)

2. Zmiany w Ordynacji Podatkowej:

Podwyższenie dodatkowego zobowiązania podatkowego z 10% do 20% sumy nienależnie wykazanej lub zawyżonej straty podatkowej i niewykazanego w całości lub w części dochodu do opodatkowania w zakresie wynikającym z tej decyzji.

3. Zmiany w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej:

Wprowadzenie obowiązku przeprowadzania kontroli celnoskarbowej nie rzadziej niż raz na trzy lata u podatników CIT, których średnioroczne przychody za ostatnie trzy lata przekraczają 5 mld zł.

Google news

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie, podatkach i księgowości! Zaobserwuj nas w Wiadomościach Google

Konsekwencje proponowanych zmian

Zmiany w ustawie o CIT oceniam pozytywnie – nie nakładają dodatkowych obciążeń na podatników, a zwiększają transparentność. To może wywrzeć większą presję na rzetelność rozliczeń i wspierać walkę z erozją opodatkowania.

Zmiany w Ordynacji Podatkowej działają prewencyjnie – zmniejszają potencjalne korzyści z unikania opodatkowania. Warto jednak pamiętać, że skuteczniejszym narzędziem zapobiegania nadużyciom jest nie surowość kar, lecz ich nieuchronność.

Zmiany w ustawie o KAS wpisują się w logikę nieuchronności kontroli, choć próg 5 mld zł znacząco ogranicza liczbę podmiotów objętych obowiązkową kontrolą. Według danych Ministerstwa Finansów za 2023 rok, tylko 159 podatników przekroczyło ten próg. Biorąc pod uwagę zakres danych raportowanych w TPR w naszej ocenie istnieją lepsze dane pozwalające na typowanie podmiotów które „warto” kontrolować.

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Ceny transferowe
Dowiedz się więcej

Na pierwszy rzut oka zmiany nie są rewolucyjne i dla większości podatników objętych obowiązkiem cen transferowych pozostają neutralne. Ich wejście w życie oznacza dodatkowe obciążenie dla ok. 160 podmiotów, które będą podlegać cyklicznym kontrolom w obszarze cen transferowych.

Projekt pokazuje jednak rosnące zainteresowanie skutecznością pobierania podatku od międzynarodowych przedsiębiorstw. Administracje podatkowe mają dziś dostęp do szerokiego zakresu danych – od raportów CbC i TPR, przez JPK, po informacje z międzynarodowej wymiany. Dzięki zaawansowanej analizie ryzyka potrafią coraz skuteczniej identyfikować podmioty, u których ceny transferowe mogą zaniżać dochód w kraju.

Kontrole są coraz celniejsze. Warto więc regularnie weryfikować rzetelność i rynkowość rozliczeń z podmiotami powiązanymi oraz pamiętać o corocznym dopełnieniu obowiązków w obszarze cen transferowych.

Czytaj więcej:

  1. Dokumentacja cen transferowych za 2024 r. – podsumowanie obowiązków
  2. Formularz TPR za 2024 r.
  3. Analiza cen transferowych – skutki i wyzwania dla podatników
  4. Analiza zgodności – narzędzie obrony rynkowości warunków transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi
  5. Benchmark w cenach transferowych – 6 kluczowych kwestii
  6. Oświadczenie zarządu w cenach transferowych składane w 2025 – aktualne przepisy, praktyczne wskazówki
  7. Raje podatkowe a ceny transferowe
  8. Ceny transferowe za 2024 r. – TOP 5 rzeczy, które musisz wiedzieć

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Ceny transferowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Tomasz Szewczuk

Senior Menedżer

Skontaktuj się

Tomasz Szewczuk

Senior Menedżer

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.