GrantThornton - regiony

Teoretycznie już od kilku lat organ podatkowy w przypadku prowadzenia kontroli podatkowej, celno-skarbowej czy postępowania podatkowego może żądać od podatnika przekazania mu tzw. JPK na żądanie, czyli JPK innego niż JPK VAT (np. JPK_KR, JPK_MAG, JPK_FA). W praktyce do tej pory nie był to standard, wydaje się jednak że zaczyna się to zmieniać.

JPK na żądanie

Przepisy Ordynacji podatkowej wskazują, że w przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych przy użyciu programów komputerowych, organ podatkowy może żądać przekazania całości lub części tych ksiąg oraz dowodów księgowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub na informatycznych nośnikach danych, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej określonej (JPK) w BIP.

Ideą wprowadzenia JPK (nie tylko JPK_VAT) na wzór obowiązujący w innych krajach było dążenie administracji podatkowej do znaczącego zautomatyzowania i usprawnienia wymiany informacji pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym. JPK w ujednoliconej dla wszystkich podatników formie stanowi narzędzie do łatwej, szybkiej i automatycznej weryfikacji zdarzeń gospodarczych i rozliczeń podatkowych przedsiębiorcy.

Kiedy organ może żądać JPK

Podatnik może zostać wezwany o przedłożenie JPK

, jeżeli jest wobec niego prowadzona kontrola podatkowa, postępowanie podatkowe czy kontrola celno-skarbowa. Prawo do żądania JPK jest jednym z podstawowych uprawnień organu podatkowego. Przepisy nie nakładają przy tym szczególnych ograniczeń na organy – organ może np. żądać przedłożenie JPK_KR czy JPK_PKPIR podczas postępowania czy kontroli podatkowej
usluga
Kontrola i postępowanie podatkowe
, dotyczącej podatku VAT.

Ważny fragment

Należy również pamiętać, że organ podatkowy może zwrócić się z żądaniem przedstawienia JPK nie tylko do kontrolowanego, ale także do jego kontrahentów, w ramach tzw. kontroli krzyżowej, po to by zweryfikować poprawność przedstawienia danych przez kontrolowanego.

Może się zatem zdarzyć tak, że nawet podatnik nie objęty kontrolą podatkową zostanie wezwany do przedłożenia któregokolwiek z JPK na żądanie.

Z naszej praktyki wynika, że do tej pory żądanie przedłożenia przez organ podatkowy JPK w trakcie kontroli czy postępowania nie było standardem. Pomimo, że uprawnienie organów podatkowych w tym zakresie przysługuje im już kilka lat, nie korzystały one z niego bardzo intensywnie. W ostatnim czasie jednak obserwujemy zmianę podejścia. Czy można powiedzieć, że żądanie przedstawienia JPK staje się standardem? Może to jeszcze zbyt daleko idący wniosek, ale z pewnością praktyka organów w tym zakresie się zmienia i zaczynają one wzywać do przedłożenia wybranych JPK. Jest to narzędzie, dzięki któremu uzyskują one dostęp do dużej ilości danych, które można łatwo i szybko przeanalizować. Z pewnością należy oczekiwać, że tendencja w zakresie żądania JPK będzie wzrastała.

Skorzystaj z naszych usług w zakresie: Kontrola i postępowanie podatkowe
Dowiedz się więcej

Przygotowanie JPK i sankcje za jego brak

Organ podatkowy żądając od podatnika przedłożenia wybranego JPK musi dać mu min. 3 dni na odpowiedź. Wskazać jednak należy, że ten czas w przypadku niektórych podatników może być niewystarczający. JPK na żądanie nie są przygotowywane na bieżąco, bo nie muszą być. Przedsiębiorcy powinni jednak na bieżąco weryfikować swoje systemy księgowe pod kątem możliwości wygenerowania z nich JPK. Niejednokrotnie bowiem systemy nie są do tego przygotowane, a nie ma uniwersalnego narzędzia czy aplikacji, które pozwoliłoby od ręki wygenerować JPK. Krótki termin na sporządzenie JPK narzucony żądaniem, duża ilość danych, jakie trzeba zaprezentować w JPK czy dodatkowo np. zmiana systemu księgowego w trakcie roku mogą skutkować praktycznymi problemami w generowaniu JPK i wzrostem kosztów jego przygotowania. Dlatego warto zawczasu zadbać o przygotowanie JPK. Grant Thornton może Państwa w wesprzeć w przygotowaniu JPK na żądanie.

Niezłożenie JPK na żądanie organu może wiązać się z nałożeniem kary porządkowej (do 2.900 zł). W skrajnych przypadkach podmiot odpowiedzialny może zostać również pociągnięty do odpowiedzialności karnej skarbowej (tutaj wysokość kary zależna jest od okoliczności sytuacji materialnej sprawcy, kary mogą jednak być dotkliwe).

Organy podatkowe coraz częściej podczas prowadzonych kontroli czy postępowań żądają przedłożenia JPK. Podatnicy powinni mieć to na uwadze i zweryfikować, czy ich systemy księgowe mają możliwość sprawnego wygenerowania JPK.

Kontrole i postępowania podatkowe: nowy cykl artykułów

  1. Ordynacja podatkowa: Rodzaje i tryby kontroli rozliczeń podatkowych
    publikacja
    Ordynacja podatkowa: Rodzaje i tryby kontroli rozliczeń podatkowych
  2. Rodzaje kontroli podatkowych – Ustawa KAS
    publikacja
    Rodzaje kontroli podatkowych – Ustawa KAS
  3. Wszczęcie kontroli a korekta deklaracji podatkowej
    publikacja
    Wszczęcie kontroli a korekta deklaracji podatkowej
  4. Wyrok TSUE ws. WNT – ostatni moment na wznowienie postępowania
    publikacja
    Wyrok TSUE ws. WNT – ostatni moment na wznowienie postępowania
  5. Prawa podatnika w postępowaniu podatkowym
    publikacja
    Prawa podatnika w postępowaniu podatkowym
  6. Obowiązki podatnika w trakcie kontroli podatkowej
    publikacja
    Obowiązki podatnika w trakcie kontroli podatkowej
  7. Kary porządkowe nakładane w trakcie kontroli i postępowania podatkowego
    publikacja
    Kary porządkowe nakładane w trakcie kontroli i postępowania podatkowego
  8. Uchylenie decyzji zabezpieczającej zobowiązanie podatkowe a umorzenie postępowania zabezpieczającego
    publikacja
    Uchylenie decyzji zabezpieczającej zobowiązanie podatkowe a umorzenie postępowania zabezpieczającego
  9. Zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych
    publikacja
    Zabezpieczenie wykonania zobowiązań podatkowych
  10. Przekazywanie JPK Na żądanie podczas kontroli podatkowej
  11. Decyzja nieostateczna może podlegać egzekucji
    publikacja
    Decyzja nieostateczna może podlegać egzekucji
  12. Czas i miejsce prowadzenia kontroli podatkowej
    publikacja
    Czas i miejsce prowadzenia kontroli podatkowej
  13. Zwrot odsetek z tytułu WNT po wyroku TSUE możliwy bez składania korekt deklaracji VAT
    publikacja
    Zwrot odsetek z tytułu WNT po wyroku TSUE możliwy bez składania korekt deklaracji VAT
  14. Pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia a Wiążąca Informacja Stawkowa
    publikacja
    Pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia a Wiążąca Informacja Stawkowa
  15. Kontrowersje dotyczące kontroli celno-skarbowej w zakresie akcyzy
    publikacja
    Kontrowersje dotyczące kontroli celno-skarbowej w zakresie akcyzy
  16. Czynności sprawdzające realizowane przez organ
    publikacja
    Czynności sprawdzające realizowane przez organ
  17. Przekształcenie kontroli podatkowej oraz celno-skarbowej w postępowanie podatkowe
    publikacja
    Przekształcenie kontroli podatkowej oraz celno-skarbowej w postępowanie podatkowe
  18. Zakończenie kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej
    publikacja
    Zakończenie kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej
  19. Nowe zasady prowadzenia postępowań z tytułu importu towarów
    publikacja
    Nowe zasady prowadzenia postępowań z tytułu importu towarów
  20. Nowe uprawnienia organów podatkowych przewidziane w Polskim Ładzie – nabycie sprawdzające
    publikacja
    Nowe uprawnienia organów podatkowych przewidziane w Polskim Ładzie – nabycie sprawdzające

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Kontrola i postępowanie podatkowe

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Elżbieta Ślusarczyk

Senior Menedżer, Doradca Podatkowy

Skontaktuj się

Elżbieta Ślusarczyk

Senior Menedżer, Doradca Podatkowy

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.
Informacja o ciasteczkach

1. W ramach witryny Administrator stosuje pliki Cookies w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb.

2. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących Cookies oznacza, że będą one zapisywane na Twoim urządzeniu końcowym. Możesz w każdym czasie dokonać zmiany ustawień dotyczących Cookies w swojej przeglądarce internetowej.

3. Administrator używa technologii Cookies w celu identyfikacji odwiedzających witrynę, w celu prowadzenia statystyk na potrzeby marketingowe, a także w celu poprawnego realizowania innych, oferowanych przez serwis usług.

4. Pliki Cookies, a w tym Cookies sesyjne mogą również dostarczyć informacji na temat Twojego urządzenia końcowego, jak i wersji przeglądarki, której używasz. Zadania te są realizowane dla prawidłowego wyświetlania treści w ramach witryny Administratora.

3. Cookies to krótkie pliki tekstowe. Cookies w żadnym wypadku nie umożliwiają personalnej identyfikacji osoby odwiedzającej witrynę i nie są w nim zapisywane żadne informacje mogące taką identyfikację umożliwić.

Aby zobaczyć pełną listę wykorzystywanych przez nas ciasteczek i dowiedzieć się więcej o ich celach, odwiedź naszą Politykę Prywatności.