Zmiana rezydencji podatkowej i miejsca opodatkowania dochodów ze stosunku pracy budzi wiele wątpliwości. W celu zabezpieczenia interesów podatnika, często dobrym rozwiązaniem jest uzyskanie wsparcia wykwalifikowanego doradcy podatkowego.
Ostatni wpis z cyklu „12 Przykazań transgranicznego delegowania pracowników” koncentruje się na wątpliwościach dotyczących opodatkowania dochodów w przypadku oddelegowania pracowników do pracy za granicą. Nasz cykl szczegółowo omawia kluczowe aspekty oddelegowania pracowników do wykonywania pracy w innym kraju, tworząc wszechstronne kompendium wiedzy na ten temat.
Pracownik oddelegowany do pracy za granicą – wyrównanie podatkowe
Zdarza się, że pracownik będący rezydentem podatkowym w Polsce jest zobowiązany do zapłaty podatku również w kraju oddelegowania. Taka sytuacja ma miejsce, gdy przepisy państwa oddelegowania nakładają na pracownika obowiązek opodatkowania dochodów za pracę wykonywaną w tym państwie.
Aby uniknąć sytuacji, w której wynagrodzenie pracownika będzie niższe ze względu na wyższy poziom opodatkowania w kraju przyjmującym (w porównaniu z ciężarem podatkowym, jaki zostałby nałożony w Polsce), rozwiązaniem jest zastosowanie metody wyrównania podatkowego (z ang. tax equalization). Jest to rozwiązanie, zgodnie z którym pomimo sytuacji, w której pracownik jest oddelegowany do pracy za granicą oraz opłaca tam podatek lub składki na ubezpieczenie społeczne, otrzyma on takie samo wynagrodzenie netto, jakie uzyskiwałby pracując cały rok w Polsce na tych samych warunkach zatrudnienia. Powstałą ewentualną nadwyżkę zagranicznych zobowiązań nad polskimi pokryje w jego imieniu pracodawca. Jeśli natomiast zagraniczny podatek okaże się niższy, będzie to z kolei korzyść pracodawcy.
Metoda wyrównania podatkowego generuje wątpliwość dotyczącą tego, czy wydatki pracodawcy ponoszone w związku z opłaceniem zagranicznych zobowiązań stanowią dla pracownika świadczenia pieniężne ze stosunku pracy podlegające opodatkowaniu.
Kierując się definicją przychodu w Ustawie PIT, wydatki ponoszone przez pracodawcę na pokrycie zobowiązań pracownika pozwalają pracownikowi uniknąć wydatku, co w rezultacie stanowi jego przysporzenie. Powyższe jest zbieżne z praktyką organów podatkowych.
Składniki przychodu pracownika oddelegowanego
W temacie stosunku pracy w czasie oddelegowania pracownika, pojawiają się również wątpliwości dotyczące składników przychodu pracownika, które podlegają opodatkowaniu.
W okresie oddelegowania pracownicy otrzymują różne dodatkowe świadczenia, jak na przykład dodatek za rozłąkę z rodziną, zwrot kosztów zakwaterowania, koszty przejazdu, dodatek delegacyjny. Na gruncie polskiego prawa podatkowego dodatki te stanowią przychód pracownika i należy je opodatkować. Wyjątki od tej zasady zostały określone w ustawie.
Wątpliwości pojawiają się w przypadku, gdy dochody pracownika podlegają opodatkowaniu również lub wyłącznie w innym państwie, wówczas należy zweryfikować, czy poszczególne składniki wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu na podstawie przepisów państwa oddelegowania lub na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.
Programy motywacyjne
W wyniku programów motywacyjnych realizowanych przez spółkę zatrudniającą, pracownicy mogą otrzymywać akcje tej spółki. Na gruncie polskich przepisów podatkowych, przychód z tego tytułu powstaje po stronie pracownika, jednakże dopiero w momencie odpłatnego zbycia akcji. Pozwala to na uproszczenie rozliczeń podatkowych. Temat programów motywacyjnych omówimy szerzej w naszych kolejnych wpisach.
Może się zdarzyć, iż w momencie nabycia opcji pracownik był rezydentem podatkowym w Polsce, natomiast następnie został oddelegowany oraz utracił polską rezydencję podatkową. W momencie odpłatnego zbycia akcji, pracownik jest już rezydentem podatkowym w państwie oddelegowania. Wówczas często pojawiającą się wątpliwością, w jaki miejscu należy opodatkować taki przychód. Stanowisko organów podatkowych jest rozbieżne w tym zakresie, dlatego warto uzyskać interpretację indywidualną we wysłanej sprawie.
WSPÓŁAUTORKA: Karolina Nieścior, Transgraniczne delegowanie pracowników
Cykl „12 Przykazań transgranicznego delegowania pracowników” składa się z poniższych artykułów publikowanych co tydzień:
- Transgraniczne delegowanie pracowników
- Oddelegowanie a delegacja
- Pracownik oddelegowany do pracy w Polsce
- Pracownik za granicą a PIT w Polsce
- Delegowanie pracowników – ubezpieczenia społeczne i zdrowotne
- Delegowanie pracowników – dokumentacja
- Delegowanie pracowników – umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania
- Delegowanie pracowników – opodatkowanie dochodów w innych krajach
- Delegowanie pracowników roczne zeznanie podatkowe
- Dyrektywa o transgranicznym delegowaniu pracowników
- Delegowanie pracowników – łatwiej z doradcą podatkowym
- Delegowanie pracowników – wątpliwości