Przez ostatnią dekadę eksport z Polski do Chin wzrósł o 257 proc. Jednak to ciągle za mało, by powiedzieć, że polskie firmy w pełni wykorzystują potencjał, jaki drzemie w Państwie Środka – wynika z raportu przygotowanego przez Grant Thornton i bank HSBC w ramach cyklu „Globalne Inspiracje”.

Chiny są największym eksporterem na świecie. W minionym roku awansowały na drugie miejsce wśród najważniejszych partnerów importowych Polski, wyprzedzając Rosję. Eksport „znad Wisły” do Chin jest jednak nadal bardzo niewielki, nie przekracza 2 proc. całkowitej wartości eksportu. Statki z chińskimi towarami przybijają do polskich portów wypełnione po brzegi, a wracają prawie puste.

Coraz większa otwartość polskich firm na świat przy jednoczesnym rosnącym apetycie chińskich nabywców na towary z importu pozwalają jednak na pewien optymizm. Z prognoz przygotowanych przez ośrodek analityczny Oxford Economics na zamówienie banku HSBC wynika, że do 2020 roku sprzedaż towarów z Polski do Chin może rosnąć w średnim tempie nawet 11% rocznie, szybciej niż całkowity eksport (wzrost na poziomie 5-6%).

Adrian Leung

Dyrektor Departamentu Bankowości Korporacyjnej HSBC Bank Polska S.A.

W perspektywie kilkunastu lat duża dynamika rozwoju wymiany handlowej może zaowocować awansem Chin w rankingu największych partnerów handlowych Polski. Nie nastąpi to jednak z dnia na dzień, takie zmiany zachodzą stopniowo. Wzrost na tradycyjnych, europejskich rynkach zbyt jest nadal przytłumiony, co w parze z napięciami geopolitycznymi za wschodnią granicą motywuje polskich eksporterów do poszukiwania nowych rynków zbytu. Jednocześnie obserwujemy wzrost zainteresowania rynkami zagranicznymi wśród polskich firm, które dotychczas skupiały się na rynku krajowym. Choć jest on duży i chłonny, powoli staje się za mały dla najbardziej ambitnych graczy.

Dlaczego Chiny?

Z danych Międzynarodowego Funduszu Walutowego wynika, że Chiny wyprzedziły USA na pozycji największej gospodarki na świecie pod względem wielkości PKB mierzonego parytetem siły nabywczej. Dzięki Państwo Środka jest ogromnym i szybko rosnącym rynkiem konsumpcyjnym. Rosnąca zamożność chońskiego społeczeństwa sprawia, że mieszkańcy tego kraju mogą sobie pozwolić na zakup nie tylko podstawowych dóbr, coraz więcej wydają na produkty i usługi, które nie są niezbędne.

Ponadto, szybki wzrost gospodarczy Chin sprawia, że kraj ten przechodzi niemal stały inwestycyjny boom. W 2014 roku wartość inwestycji była tam wyższa o 16% niż rok wcześniej. To najwyższa dynamika odnotowana wśród wszystkich krajów świata.

Przemysław Polaczek

Partner Zarządzający w Grant Thornton

W odpowiedzi na już ogromne i cały czas rosnące potrzeby infrastrukturalne, Chińczycy planują wybudować kolejnych 186 tys. mil dróg ekspresowych, a dodatkowo ponad 5 tys. mil szybkiej kolei, 50 dodatkowych lotnisk i 440 terminali kontenerowych w najbliższym czasie. Tworzy to duże pole do popisu dla polskich firm oferujących produkty i usługi służące rozwojowi infrastruktury miejskiej i transportowej.

Czytaj więcej w pełnym raporcie „Globalne Inspiracje: Chiny. Nowy lider w światowej gospodarce”:

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Chiny: nowy lider światowej gospodarki

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.