Od rozliczenia CIT-8 za 2022 r. podatnicy muszą uwzględniać dodatkową instytucję – podatek od przerzuconych dochodów. W zamyśle miał on ograniczać stosowanie agresywnych mechanizmów optymalizacyjnych, w praktyce jednak okazał się przede wszystkim źródłem nowych, uciążliwych obowiązków administracyjnych. Od 2023 r. przepisy wyraźnie przesunęły ciężar dowodu na spółki krajowe, które muszą wykazać, że nie zostały spełnione warunki do nałożenia daniny.
Doświadczenia praktyczne potwierdzają, że obowiązek szczegółowej weryfikacji pojawia się stosunkowo często, lecz finalnie dodatkowy podatek rzadko bywa należny. W większości przypadków regulacje sprowadzają się do konieczności przeprowadzenia rozbudowanych kalkulacji, analiz, uzyskania oświadczeń od kontrahentów zagranicznych oraz dochowania szeregu procedur dokumentacyjnych.
Jak rozliczano podatek od przerzuconych dochodów w 2024 r.?
Jak pokazują dane Ministerstwa Finansów, z roku na rok spada liczba podatników deklarujących podatek od przerzuconych dochodów. W 2024 r. było to jedynie 8 podmiotów, a kwota zgłoszonego przez nich podatku wyniosła tylko 893,9 tys. zł, a więc spadła o ponad 90% w porównaniu z rokiem 2022 r. Ponad 70% kwoty podatku od przerzuconych dochodów w 2024 r. pochodziło od jednego podatnika, który zadeklarował blisko 0,64 mln zł z tytułu tego podatku.
Dane udostępnione przez Ministerstwo Finansów pokazują również, że mediana podatku od przerzuconych dochodów wyniosła w tym czasie 11 tys. zł, a najniższa wartość kwoty podatku z tego tytułu to jedynie 47 zł.
Jaki był wpływ na budżet państwa?
Szacunkowe dane z wykonania budżetu państwa za 2024 r. wskazują, że dochody z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) sięgnęły w tym okresie 60,2 mld zł. Tym samym kwota podatku od przerzuconych dochodów na poziomie 0,89 mln zł stanowiła jedynie 0,001% wpływów budżetowych. I mimo, że ogólne wpływy z podatku CIT zmniejszyły się rok do roku, to podatek od przerzuconych dochodów ważył w nich jeszcze mniej niż w 2023 r.
Tymczasem wypełnienie obowiązku podatkowego w przypadku podatku od przerzuconych dochodów jest zazwyczaj dla podatników niezwykle czasochłonne. Tym samym, mając w zamyśle przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, ustawodawca w rzeczywistości obciążył podmioty niestosujące agresywnej optymalizacji podatkowej uciążliwymi obowiązkami o charakterze administracyjnym.