Wraz z początkiem roku 2016 zmieni się sposób ujmowania faktur korygujących. Zgodnie z projektem ustawy o zmianie ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw w związku ze wspieraniem polubownych metod rozwiązywania sporów, który został skierowany do prac w dniu 11 czerwca 2015 r. do sejmowej Komisji Nadzwyczajnej do spraw zmian w kodyfikacjach, zarówno przychody, jak i koszty podatkowe będą mogły być rozliczane na bieżąco.
Dlaczego zmiany?
Obecne przepisy nie precyzują kwestii dotyczącej ujmowania w czasie faktur korygujących zarówno w odniesieniu do kosztów podatkowych, jak i przychodów. W rezultacie, organy podatkowe w wydawanych interpretacjach podatkowych, w zdecydowanej większości stoją na stanowisku, iż fakturę korygującą należy ująć do okresu, którego dotyczy pierwotna faktura. Takie same stanowiska zajmują również sądy w swoich orzeczeniach. Argumentują, że faktura korygująca jest ściśle związana ze zdarzeniem przeszłym, a nie odrębnym, niezależnym zdarzeniem, dlatego nie powinna być rozliczana na bieżąco, lecz wstecznie.
Jest to zjawisko niezwykle niekorzystne dla podatnika, ze względu na uciążliwość związaną z dużą czasochłonnością dokonywania korekt wstecz.
Na czym polega zmiana?
Rządowy projekt zakłada zmiany w ujmowaniu zarówno przychodów, jak i kosztów podatkowych na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku dochodowego od osób prawnych.
Zmiana dotyczyć będzie korekt niezwiązanych z błędem lub pomyłką. Z uzasadnienia do projektu ustawy wynika, że nowe przepisy będą dotyczyć korekt, o których strony nie wiedziały – np. rabat, negocjacyjne obniżenie ceny, zwrot towaru w wyniku ugody.
Po zmianach, zwiększenie lub zmniejszenie kosztów lub przychodów będzie wyglądało następująco:
- w przypadku przychodu korekta nastąpi w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty,
- w przypadku kosztów korekta nastąpi w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.
Nie wszystkie przychody i koszty będą korygowane na bieżąco
Projekt nie przewiduje zmian dla wszystkich faktur korygujących, dlatego część z nich będzie rozliczana na niezmienionych zasadach – wstecz. Dotyczy to faktur korygujących, które zostaną wystawione w wyniku błędu lub pomyłki. W przypadku takich faktur korygujących nic nie ulegnie zmianie, należy rozliczyć je w okresie, którego dotyczy faktura korygowana.
Stan prac legislacyjnych
Miejmy nadzieję, że projekt ustawy zostanie zaakceptowany przez Sejm i Senat, oraz uzyska podpis Prezydenta.
W przypadku zaakceptowania zmian przez ustawodawcę czeka nas duże ułatwienie w rozliczaniu korekt przychodu i kosztów podatkowych. Korekty nie będące wynikiem błędu lub pomyłki będą rozliczane na bieżąco.