fbpx

Treść artykułu

Uruchomiona 15 lutego br. usługa Twój e-PIT, czyli automatyczne, wstępne rozliczenie podatników przez fiskusa, została oceniona przez wdrażający ją resort jako pełen sukces. Dobę po jej uruchomieniu elektronicznie rozliczyło się 100 tys. podatników. Ministerstwo Finansów przygotowało nawet film instruktażowy dla obywateli.

Rewolucja podatkowa najwyraźniej spełnia się na naszych oczach. Pierwszy raz w historii to na fiskusie ciąży obowiązek rozliczenia obywateli składających zeznania PIT-37 i PIT-38. Od 15 lutego do 30 kwietnia br. podatnicy mają czas, żeby zapoznać się z wstępnie sporządzonymi deklaracjami TUTAJ .

Cyfrowe państwo

Resort przygotował również film instruktażowy dostępny tutaj, jednak pochwalił się tym na Twitterze dopiero 19 lutego br. Aby skorzystać z usługi Twój ePIT nie trzeba mieć komputera – można rozliczyć się na smartfonie. Portal podatki.gov.pl automatycznie dostosowuje się do urządzenia, na którym uruchamiamy usługę. Mimo początkowych, okresowych przerw w działaniu systemu, wygląda na to, że system funkcjonuje stabilnie.

Sprawdź Outsourcing kadr i płac Grant Thornton

Nie trzeba akceptować

Podatnicy mogą albo zaakceptować przygotowane za nich zeznanie podatkowe, albo odrzucić je w całości i rozliczyć się samodzielnie, ewentualnie mogą wprowadzić niezbędne zmiany. Mogą też nie zrobić nic, nawet nie sprawdzić jak rozliczyli ich urzędnicy – wówczas taki dokument zostanie uznany za automatycznie zaakceptowany.

Więcej na ten temat pisaliśmy na naszym blogu księgowym oraz kadrowym.

Co z nadpłatą lub niedopłatą?

Jeśli wystąpi nadpłata podatku, Minister finansów prof. Teresa Czerwińska gwarantuje szybszy zwrot nadpłaconego podatku – maksymalnie w przeciągu 45 dni dla rozliczeń elektronicznych, zamiast dotychczasowych trzech miesięcy. W przypadku konieczności dopłaty, podatnicy będą mieli tydzień na uregulowanie należności, od momentu otrzymania listownego powiadomienia z urzędu.

Elektroniczne rozliczenie podatku w ramach usługi Twój e-PIT cieszy się sporym zainteresowaniem wśród obywateli. Do poniedziałku rana skorzystało z niego 400 tysięcy obywateli. Miejmy nadzieję, że Ministerstwo Finansów wyczerpało już limit awarii i do końca kwietnia br. obejdzie się bez przerw w działaniu systemu.

AUTOR: Honorata Zakrzewska-Krzyś, Outsourcing kadr i płac

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.

Inne artykuły z kategorii: Outsourcing kadr i płac Zobacz wszystkie

Najczęściej czytane