Organizacje pożytku publicznego w Polsce niechętnie dzielą się informacją o tym, jak wykorzystują pieniądze otrzymane od podatników – wynika z drugiej edycji raportu „1% pod lupą” przygotowanego przez Grant Thornton. Nawet największe organizacje rzadko publikują pełne sprawozdania finansowe.

Rocznie Polacy przekazują organizacjom pożytku publicznego (OPP) blisko 600 mln zł w ramach 1 procenta z PIT. Firma Grant Thornton – podobnie jak w zeszłym roku – sprawdziła, co dzieje się z tą ogromną kwotą. Czy pieniądze powierzane przez obywateli fundacjom i stowarzyszeniom są dobrze wydawane? Czy organizacje rzetelnie się z nich rozliczają? Czy nad transparentnością systemu sprawowany jest rzetelny nadzór? Na te pytania odpowiada raport Grant Thornton „1% pod lupą. Wyniki audytu sprawozdań finansowych organizacji pożytku publicznego – edycja 2016”.

Grant Thornton poddał analizie sprawozdania finansowe reprezentacyjnej geograficznie próbie 100 organizacji pożytku publicznego w Polsce. Do oceny sprawozdań zastosowano te same kryteria, które wykorzystywane są przez audytorów do analizy sprawozdań przygotowywanych przez przedsiębiorstwa. Niestety, wynik tego badania – podobnie jak przed rokiem – nie napawa optymizmem. OPP zwykle nie rozliczają rzetelnie uzyskanych od państwa pieniędzy, a cały system jest nietransparentny.

Podstawowym problemem jest niska dostępność sprawozdań finansowych OPP. Aż 71 proc. z przebadanych organizacji nie umieściło (według stanu na koniec kwietnia 2016 r.) sprawozdania za 2014 rok ani w Internecie, ani w KRS-ie, ograniczając się jedynie do złożenia wymaganej informacji do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Jan Letkiewicz

Partner Zarządzający Departamentem Audytu w Grant Thornton

To niepokojące zjawisko, ponieważ instytucje tego typu powinny charakteryzować się pełną transparentnością, a co za tym idzie – prezentować swoje wyniki finansowe w miejscach łatwo dostępnych, jak strona internetowa, nawet jeżeli nie jest to zobligowane ustawowo.

 

W tegorocznej edycji badania średnia punktów uzyskanych przez analizowaną setkę OPP we wszystkich pięciu kategoriach wyniosła 1,04 pkt na 2 możliwe. Jest to wynik o niespełna 50 proc. wyższy niż przed rokiem, gdy wyniósł on 0,7 pkt., ale nadal jakość sprawozdań pozostawia bardzo wiele do życzenia. Fakt, że organizacje zdobyły połowę możliwych punktów oznacza, że publikują tylko połowę informacji, które powinny znaleźć się w dobrze przygotowanym sprawozdaniu.

 

Sprawdź Audyt Grant Thornton

W tegorocznym badaniu dodatkowo przyjrzano się siedmiu najbardziej rozpoznawalnym organizacjom: WOŚP, PCK, PAH, Caritas, Fundacja Dzieciom „Zdążyć z Pomocą”, Fundacja Polsat oraz Fundacja TVN „nie jesteś sam”. Wbrew oczekiwaniom, wspomniana siódemka nie wypadła wcale dużo lepiej od tych mniejszych OPP.

Czytaj więcej w pełnym raporcie „1% pod lupą – edycja 2016”.

1%pod lupą

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Co się dzieje z 1 procentem z PIT

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Skontaktuj się

Jacek Kowalczyk

Dyrektor, Marketing i PR

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.