Już 82 proc. jednostek samorządu terytorialnego w Polsce posiada aktualną strategię rozwoju. Zbliżające się zmiany przepisów mogą je jednak od tego zniechęcić.

Choć obecnie żadne regulacje krajowe nie zmuszą samorządowców do tworzenia profesjonalnych, długofalowych strategii rozwoju, polskie JST w większości i tak dobrowolnie taki wysiłek podejmują. Jak wynika z obliczeń Grant Thornton, obecnie aż 82 proc. samorządów w Polsce posiada aktualną strategię rozwoju. Wśród gmin miejskich odsetek ten wynosi 88 proc., a wśród miast na prawach powiatu – aż 97 proc. Nawet gminy wiejskie w ogromnej większości (79 proc.) wolą planować swój rozwój w sposób strategiczny, niż „na czuja”.

Lokalne władze zdecydowanie pozytywnie oceniają też sens tworzenia strategii. Aż 76 proc. przebadanych JST (tych, które ma aktualną strategię rozwoju), twierdzi, że w „dużym” lub „bardzo dużym” stopniu przyczynia się ona do poprawy jakości życia lokalnej społeczności, a 76 proc. deklaruje, że tworzyłoby strategię niezależnie od systemu funduszy unijnych.

Sytuacja może jednak zmienić się 13 listopada 2020 r., kiedy to wejdzie w życie ustawa, zgodnie z którą gmina – o ile zdecyduje się tworzyć strategię – będzie musiała stosować się do wprowadzonych rygorystycznych wymogów, szczególnie w zakresie struktury dokumentu strategicznego, sposobu prowadzenia konsultacji i opiniowania, a także ram czasowych.

Maria Murawska

Senior manager, Doradztwo Europejskie

Jak powiedział Henry Kissinger, „jeżeli nie wiesz dokąd zmierzasz, każda droga zaprowadzi Cię donikąd”. Dlatego cieszy fakt, że samorządy w Polsce zdecydowanie cenią sobie planowanie strategiczne. Biorąc pod uwagę fakt, że robią to dobrowolnie, ponieważ żaden przepis ich do tego nie zmusza, wydaje się, że samorządów posiadających strategię jest zaskakująco dużo. Te 18 proc. JST, które nie mają aktualnej strategii, to w mojej ocenie niewielkie grono.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Strategie i plany rozwoju lokalnego

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.