Obowiązująca od kwietnia 2022 r. polska ustawa sankcyjna umożliwia pociągnięcie do odpowiedzialności karnej i finansowej osób i podmiotów odpowiedzialnych za naruszenie sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś w związku z wojną w Ukrainie. Najnowsze dane przekazane przez właściwe organy państwowe pokazują, że wzrasta liczba toczących się postępowań, zmierzających do ukarania winnych naruszenia sankcji.

Jakie grożą kary na naruszenie sankcji na Rosję i Białoruś?

Obowiązki nałożone na unijnych przedsiębiorców, związane z sankcjami nałożonymi na Rosję i Białoruś w pewnym uproszczeniu sprowadzić można do:

  • nakazu zamrożenia środków finansowych oraz zasobów gospodarczych podmiotów pozostających pod kontrolą osób wpisanych na unijne listy sankcyjne, a także zakazu udostępniania tym podmiotom jakichkolwiek środków finansowych i zasobów gospodarczych,
  • zakazu dostarczania na terytorium Federacji Rosyjskiej towarów oraz technologii podwójnego zastosowania, a także zakazu dostarczania na terytorium Federacji Rosyjskiej innych towarów, literalnie wskazanych w przepisach unijnych,
  • zakazu sprowadzania z terytorium Federacji Rosyjskiej materiałów i towarów wymienionych w przepisach unijnych.
  • zakazu świadczenia na rzecz podmiotów rosyjskich oraz rządu rosyjskiego wymienionych w przepisach usług.

Kary za naruszenie przepisów sankcyjnych określone zostały w polskiej ustawie o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego z kwietnia 2022 r.

Zgodnie z przepisami polskiej ustawy sankcyjnej, naruszenie unijnych i krajowych regulacji w zakresie sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś może prowadzić do:

  • nałożenia kary pieniężnej w wysokości do 20 000 000 zł za niedopełnienie obowiązku zamrożenia środków finansowych oraz zasobów gospodarczych, a także za naruszenie zakazu udostępniania środków finansowych podmiotom objętym listami sankcyjnymi,
  • pociągnięcia do odpowiedzialności karnej na czas nie krótszy od lat 3 osób odpowiedzialnych za naruszenie zakazu dostarczania na terytorium Rosji lub Białorusi towarów i technologii podwójnego zastosowania.

Więcej informacji na temat tego, jakie konsekwencje grożą za naruszenia sankcji na Rosję i Białoruś znajdziesz w naszym artykule Jakie konsekwencje grożą za naruszenie sankcji na Rosję?

Skorzystaj z naszych usług z zakresu: Compliance prawne
Dowiedz się więcej

Naruszenie sankcji a odpowiedzialność finansowa – postępowania ruszyły!

Ważny fragment

Najnowsze dane przekazane przez Departament Nadzoru nad Kontrolami Ministerstwa Finansów pokazują, że znacząco wzrosła liczba postępowań toczących się w związku z niedopełnieniem obowiązku zamrożenia środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych oraz zakazu udostępniania środków finansowych, funduszy lub zasobów gospodarczych w stosunku do osób lub podmiotów wpisanych na listę sankcyjną.

O ile zgodnie z historycznie przekazywanymi przez Ministerstwo Finansów danymi, na koniec kwietnia 2023 r. toczyło się zaledwie jedno postępowanie dotyczące nałożenia kary pieniężnej za nieprzestrzeganie przepisów sankcyjnych, o tyle zgodnie z informacjami na koniec III kwartału 2023 r. (tj. na dzień 30 września 2023 r.), wszczętych zostało 29 postępowań zmierzających do wymierzenia kary pieniężnej osobom i podmiotom odpowiedzialnym naruszeniu sankcji.

Powyższy wzrost liczby toczących się postępowań wynikać może ze zmian prawnych, które weszły w życie na koniec stycznia 2023 r. i doprowadziły do zmiany organu właściwego do wydawania decyzji w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej z Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na naczelników właściwych urzędów celno-skarbowych.

Odpowiedzialność karna za naruszenie sankcji w praktyce

Jak wskazują dane zbierane przez Prokuraturę Krajową, rośnie również liczba toczących się postępowań karnych związanych z naruszeniami sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś w zakresie obrotu towarami i technologiami. Zgodnie z informacjami na dzień 27 listopada 2023 r., wszczętych zostało aż 189 postępowań przygotowawczych w tej materii.

Co istotne, do sądów wniesione zostały również pierwsze akty oskarżenia w związku z naruszeniem sankcji – wniesieniem aktu oskarżenia zakończyło się 7 toczących postępowań przygotowawczych. Ta stosunkowo niska liczba wynikać może z trudnego i długotrwałego charakteru śledztw dotyczących złamania sankcji, wymagających dokładnego ustalenia sprawców naruszenia przepisów, wyjaśnienia wszystkich okoliczności sprawy, jak również zebrania dowodów. Spodziewać można się zatem, że wraz z upływem czasu liczba wnoszonych przez prokuratorów aktów oskarżenia wzrośnie.

Jak można zabezpieczyć firmę przed ryzykiem naruszenia sankcji?

Mając na uwadze wzmożone działania ze strony organów państwowych, przedsiębiorcy powinni zadbać o wdrożenie w swojej firmie mechanizmów pozwalających na ograniczenie ryzyka naruszenia przepisów sankcyjnych.

Prace w tym zakresie przedsiębiorcy powinni poprzedzić identyfikacją czynników ryzyka w zakresie sankcji, dostosowaną do specyfiki ich firmy. Czynniki te mogą bowiem znacząco się różnić w zależności od rodzaju prowadzonej działalności, profilu klientów, czy też rynków, na które dostarczają oni swoje towary lub usługi.

Działaniem wartym rozważenia z całą pewnością jest również wdrożenie w firmie stosownych procedur sankcyjnych, pozwalających na dochowanie należytej staranności w procesie weryfikacji i monitorowania kontrahentów i zawieranych z nimi transakcji.

Kluczowym działaniem okazać może się bieżące aktualizowanie stanu wiedzy na temat regulacji sankcyjnych. Ulegają one bowiem znaczącym zmianom wraz z kolejnymi unijnymi pakietami sankcyjnymi. Firmy powinny także rozważyć przeszkolenie swojej kadry zarządzającej, jak również pracowników biorących udział w procesie nawiązywania nowych relacji gospodarczych z obowiązków w zakresie sankcji.

Zwiększona liczba postępowań zmierzających do pociągnięcia do odpowiedzialności karnej albo finansowej winnych naruszenia sankcji na Rosję i Białoruś świadczy o tym, że po ponad 1,5 roku od wejścia w życie polskiej ustawy sankcyjnej, właściwe organy państwowe wypracowały narzędzia i procedury umożliwiające skuteczniejszą kontrolę przestrzegania regulacji sankcyjnych. Mając na uwadze emocje społeczne związane z wojną w Ukrainie, należy spodziewać się podtrzymania trendu wzmożonych kontroli w tej materii.

Czytaj więcej o sankcjach na Rosję i Białoruś:

    Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

    Świadczymy usługi w zakresie Kancelaria prawna

    Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

    Pole zawiera niedozwolone znaki

    Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

    Skontaktuj się

    Łukasz Wojdanowicz

    Senior Associate, Radca Prawny

    Specjalizacje

    Skontaktuj się

    Łukasz Wojdanowicz

    Senior Associate, Radca Prawny

    Specjalizacje

    Poproś o kontakt

    Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.