Treść artykułu
Od 2019 r. cała Polska jest jedną specjalną strefą ekonomiczną – Polską Strefą Inwestycji, o czym opowiedzieliśmy w jednym z naszych raportów. Teraz prezentujemy bardziej szczegółowe informacje dla każdego z województw. W tym artykule omawiamy województwo śląskie.
AKTUALIZACJA z dnia 14.04.2022 r.
Niniejszy cykl artykułów został zaktualizowany w oparciu o obecnie obowiązującą przeciętną stopę bezrobocia w Polsce (6,0%), ogłoszoną na podstawie Obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 28 września 2021 r. w sprawie przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz na obszarze powiatów stan na dzień 30 czerwca 2021 roku. W związku z jej aktualizacją , od dnia 28 września 2021 r. „próg wejścia” do Polskiej Strefy Inwestycji dla wielu lokalizacji uległ zmianie, zarówno na korzyść, jak i niekorzyść przedsiębiorców.
Korzyści z otrzymania decyzji o wsparciu
Intensywność pomocy (ile % wydatków można odzyskać jako zwolnienia podatkowe): 30%.
Okres ważności decyzji o wsparciu: 12 lat.
Warunki wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji
Punktów koniecznych za kryterium jakościowe: 6.
Liczba powiatów z minimalnymi nakładami (bez lokalizacji preferowanych):
- dla dużych przedsiębiorców 10 mln PLN, dla średnich – 2 mln PLN, dla małych – 500 000 PLN, dla mikro – 200 000 PLN: 0
- dla dużych przedsiębiorców 15 mln PLN, dla średnich – 3 mln PLN, dla małych – 750 000 PLN, dla mikro – 300 000 PLN: 0
- dla dużych przedsiębiorców 20 mln PLN, dla średnich – 4 mln PLN, dla małych – 1 mln PLN, dla mikro – 400 000 PLN: 0
- dla dużych przedsiębiorców 40 mln PLN, dla średnich – 8 mln PLN, dla małych – 2 mln PLN, dla mikro – 800 000 PLN: 0
- dla dużych przedsiębiorców 60 mln PLN, dla średnich – 12 mln PLN, dla małych – 3 mln PLN, dla mikro – 1,2 mln PLN: 9
- dla dużych przedsiębiorców 80 mln PLN, dla średnich – 16 mln PLN, dla małych – 4 mln PLN, dla mikro – 1,6 mln PLN: 14
- dla dużych przedsiębiorców 100 mln PLN, dla średnich – 20 mln PLN, dla małych – 5 mln PLN, dla mikro – 2 mln PLN: 7
Sprawdź Polska Strefa Inwestycji Grant Thornton
Lokalizacje preferowane
Minimalne nakłady dla dużych przedsiębiorców 10 mln PLN, dla średnich – 2 mln PLN, dla małych – 500 000 PLN, dla mikro – 200 000 PLN, niezależnie od powiatów):
- Bytom (Bytom, gmina Tarnowskie Góry, Zbrosławice, Radzionków)
- Jastrzębie- Zdrój (Jastrzębie Zdrój, Żory, gmina Mszana, gmina Godów, gmina Pawłowice, gminy Golasowice, Pielgrzymowice, Pniówek)
- Sosnowiec (miasto Sosnowiec, gmina Czeladź, gmina Będzin, Sławków)
- Świętochłowice (miasto Świętochłowice)
- Rydułtowy (miasto Rydułtowy, gminy Pszów, Radlin)
- Zabrze (miasto Zabrze, gmina Gierałtowice)
W sumie miast i gmin: 22.
Z uwagi na wątpliwości interpretacyjne dotyczące pojęcia gminy graniczącej z miastem średnim tracącym funkcje społeczno-gospodarcze przyjęto, że:
- W przypadku miast na prawach powiatu lub gmin miejskich, preferencja obowiązuje dla powiatu/gminy miejskiej i wszystkich gmin graniczących z nią.
- W przypadku gmin miejsko-wiejskich preferencja obowiązuje tylko dla tej gminy.
Czy masz szansę na uzyskanie decyzji o wsparciu?
Komentarz: W Śląskim wejście do Polskiej Strefy Inwestycji to wyzwanie
Śląskie jest jednym z województw, w których intensywność pomocy i czas obowiązywania decyzji o wsparciu plasuje się na najniższym poziomie. Wchodząc do Polskiej Strefy Inwestycji w Śląskim możemy odzyskać w formie zwolnienia z podatku dochodowego do 25% wydatków na inwestycję korzystającą ze wsparcia (35% dla przedsiębiorców średnich, 45% – dla mikro i małych). Na niekorzyść tej lokalizacji przemawia niższa od przeciętnej liczba miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze (6 przy średniej 7,63). Ich wysoka liczba korzystnie wpływa na atrakcyjność regionu z uwagi na to, że w miastach tych oraz gminach graniczących z nimi obowiązuje najniższy poziom kosztów kwalifikowanych koniecznych do wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji – taki, jak dla powiatu, w którym stopa bezrobocia jest wyższa od 250% przeciętnej.
Z drugiej strony na tej liście znajdują się relatywnie duże ośrodki (w tym miasta na prawach powiatu), co sprawa, że dla zamierzających zlokalizować inwestycję w dużej aglomeracji Śląskie może być dobrym wyborem.
Parametrem niekorzystnym jeżeli chodzi o pomoc publiczną w województwie Śląskim jest również stopa bezrobocia, która jest tutaj zdecydowanie niższa niż przeciętna w skali kraju. Zasadą jest, że im jego poziom wyższy – tym niższa wysokość minimalnych kosztów przedsięwzięcia, jakie trzeba ponieść, aby móc wnioskować o decyzję o wsparciu nowej inwestycji. Aż 20 powiatów odnotowuje jego stopę niższą niż przeciętna przyjmowana dla celów wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji (6,1%), natomiast w 11 powiatach można zaobserwować bezrobocie powyżej średniej.
Ważny fragment
W Śląskim zdobycie decyzji o wsparciu i wejście do Polskiej Strefy Inwestycji jest więc stosunkowo trudne zarówno ze względu na niską stopę bezrobocia, jak i na niewielką ilość lokalizacji preferowanych.
Polska Strefa Inwestycji. Warunki uzyskania decyzji o wsparciu w pozostałych województwach:
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #1: Dolnośląskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #2: Kujawsko-pomorskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #3: Lubelskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #4: Lubuskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #5: Łódzkie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #6: Małopolskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #7: Mazowieckie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #8: Opolskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #9: Podkarpackie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #10: Podlaskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #11: Pomorskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #12: Śląskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #13: Świętokrzyskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #14: Warmińsko-mazurskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #15: Wielkopolskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #16: Zachodniopomorskie
Skontaktuj się
Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.