Od 2019 r. cała Polska jest jedną specjalną strefą ekonomiczną – Polską Strefą Inwestycji, o czym opowiedzieliśmy w jednym z naszych raportów. Teraz prezentujemy bardziej szczegółowe informacje dla każdego z województw. W tym artykule omawiamy województwo zachodniopomorskie.

AKTUALIZACJA z dnia 14.04.2022 r.

Niniejszy cykl artykułów został zaktualizowany w oparciu o obecnie obowiązującą przeciętną stopę bezrobocia w Polsce (6,0%), ogłoszoną na podstawie Obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 28 września 2021 r. w sprawie przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz na obszarze powiatów stan na dzień 30 czerwca 2021 roku. W związku z jej aktualizacją , od dnia 28 września 2021 r. „próg wejścia” do Polskiej Strefy Inwestycji dla wielu lokalizacji uległ zmianie, zarówno na korzyść, jak i niekorzyść przedsiębiorców.

Korzyści z otrzymania decyzji o wsparciu

Intensywność pomocy (ile % wydatków można odzyskać jako zwolnienia podatkowe): 40%.

Okres ważności decyzji o wsparciu: 12 lat.

Warunki wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji

Punktów koniecznych za kryterium jakościowe: 5.

Liczba powiatów z minimalnymi nakładami (bez lokalizacji preferowanych):

  1. dla dużych przedsiębiorców 10 mln PLN, dla średnich – 2 mln PLN, dla małych – 500 000 PLN, dla mikro – 200 000 PLN: 4
  2. dla dużych przedsiębiorców 15 mln PLN, dla średnich – 3 mln PLN, dla małych – 750 000 PLN, dla mikro – 300 000 PLN: 5
  3. dla dużych przedsiębiorców 20 mln PLN, dla średnich – 4 mln PLN, dla małych – 1 mln PLN, dla mikro – 400 000 PLN: 2
  4. dla dużych przedsiębiorców 40 mln PLN, dla średnich – 8 mln PLN, dla małych – 2 mln PLN, dla mikro – 800 000 PLN: 3
  5. dla dużych przedsiębiorców 60 mln PLN, dla średnich – 12 mln PLN, dla małych – 3 mln PLN, dla mikro – 1,2 mln PLN: 2
  6. dla dużych przedsiębiorców 80 mln PLN, dla średnich – 16 mln PLN, dla małych – 4 mln PLN, dla mikro – 1,6 mln PLN: 4
  7. dla dużych przedsiębiorców 100 mln PLN, dla średnich – 20 mln PLN, dla małych – 5 mln PLN, dla mikro – 2 mln PLN: 1
Skorzystaj z naszych usług w zakresie: Polska Strefa Inwestycji
Dowiedz się więcej

Lokalizacje preferowane

Minimalne nakłady dla dużych przedsiębiorców 10 mln PLN, dla średnich – 2 mln PLN, dla małych – 500 000 PLN, dla mikro – 200 000 PLN, niezależnie od powiatów):

  1. Białogardzki i gminy graniczące (miasto Białogard, gmina Białogard, gmina Karlino, gmina Tychowo, gmina Sławoborze, gmina Rąbino, gmina Połczyn-Zdrój, gmina Biesiekierz, gmina Świeszyno)
  2. Choszczeński i gminy graniczące (miasto Choszczno, gmina Choszczno, gmina Pełczyce, gmina Krzęcin, gmina Bierzwnik, gmina Drawno, gmina Recz, gmina Dolice, gmina Suchań)
  3. Gryficki i gminy graniczące (miasto Gryfice, gmina Gryfice, gmina Płoty, gmina Brojce, gmina Trzebiatów, gmina Karnice, gmina Świerzno, gmina Golczewo)
  4. Szczecinecki i gminy graniczące (miasto Szczecinek, gmina Szczecinek, gmina Borne Sulinowo, gmina Barwice, gmina Grzmiąca, gmina Biały Bór, gmina Bobolice)
  5. Świdwiński i gminy graniczące (miasto Świdwin, gmina Świdwin, gmina Brzeźno, gmina Połczyn-Zdrój, gmina Rąbino, gmina Sławoborze, gmina Reska, gmina Łobez, gmina Drawsko Pomorskie)
  6. Wałecki i gminy graniczące (miasto Wałcz, gmina Wałcz, gmina Mirosławiec, gmina Tuczno, gmina Człopa, gmina Wierzchowo, gmina Czaplinek)
  7. Stargardzki i gminy graniczące (miasto Stargard, gmina Stargard, gmina Kobylanka, gmina Stara Dąbrowa, gmina Marianowo, gmina Suchań, gmina Dolice, gmina Goleniów, gmina Maszewo, gmina Stare Czarnowo, gmina Warnice)
  8. Łobeski (miasto Łobez, gmina Łobez, gmina Rodowo Małe, gmina Dobre, gmina Węgorzyno, gmina Resko)
  9. Sławieński (gmina Postomino)

W sumie miast i gmin: 64.

Preferencyjne warunki (najniższa wymagana wartość inwestycji) przysługują inwestycjom położonym w:

  1. mieście średnim tracącym funkcje społeczno-gospodarcze, lub
  2. gminie, na terenie której położone jest takie miasto, lub
  3. gminie graniczącej z gminą, na terenie której położone jest takie miasto, lub takim miastem.

Komentarz: Zachodniopomorskie przepustką do Polskiej Strefy Inwestycji na zachodzie kraju

Zachodniopomorskie jest województwem przeciętnym jeżeli chodzi o intensywność pomocy i czas obowiązywania decyzji o wsparciu. Wchodząc do Polskiej Strefy Inwestycji w Zachodniopomorskim możemy odzyskać w formie zwolnienia z podatku dochodowego do 40% wydatków na inwestycję korzystającą ze wsparcia (50% dla przedsiębiorców średnich, 60% – dla mikro i małych), co jest wartością najczęściej spotykaną w Polsce. Na niekorzyść tej lokalizacji przemawia niższa od przeciętnej liczba miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze (6 przy średniej 7,63). Ich wysoka liczba korzystnie wpływa na atrakcyjność regionu z uwagi na to, że w miastach tych oraz gminach graniczących z nimi obowiązuje najniższy poziom kosztów kwalifikowanych koniecznych do wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji – taki, jak dla powiatu, w którym stopa bezrobocia jest wyższa od 250% przeciętnej.

Jednak ich obecność w Zachodniopomorskim nie jest aż tak istotna z uwagi na wyższe niż przeciętne w skali kraju bezrobocie. Zasadą jest, że im jego poziom wyższy – tym niższa wysokość minimalnych kosztów przedsięwzięcia, jakie trzeba ponieść, aby móc wnioskować o decyzję o wsparciu nowej inwestycji. Aż 17 powiatów odnotowuje jego stopę wyższą niż przeciętna przyjmowana dla celów wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji (6,0%), podczas gdy bezrobocie poniżej średniej występuje w zaledwie 4 (z których 2 to miasta na prawach powiatu).

Ważny fragment

W Zachodniopomorskim zdobycie decyzji o wsparciu i wejście do Polskiej Strefy Inwestycji jest więc istotnie łatwiejsze niż przeciętnie – z uwagi na wysokie bezrobocie.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Polska Strefa Inwestycji

Skontaktujemy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Pole zawiera niedozwolone znaki

Nieprawidłowy format. Wprowadź twojadres@twojadomena.pl lub nr telefonu: XXXXXXXXX.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.