fbpx

Od 2019 r. cała Polska jest jedną specjalną strefą ekonomiczną – Polską Strefą Inwestycji, o czym opowiedzieliśmy w jednym z naszych raportów. Teraz prezentujemy bardziej szczegółowe informacje dla każdego z województw. W tym artykule omawiamy województwo wielkopolskie.

AKTUALIZACJA z dnia 14.04.2022 r.

Niniejszy cykl artykułów został zaktualizowany w oparciu o obecnie obowiązującą przeciętną stopę bezrobocia w Polsce (6,0%), ogłoszoną na podstawie Obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 28 września 2021 r. w sprawie przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz na obszarze powiatów stan na dzień 30 czerwca 2021 roku. W związku z jej aktualizacją , od dnia 28 września 2021 r. „próg wejścia” do Polskiej Strefy Inwestycji dla wielu lokalizacji uległ zmianie, zarówno na korzyść, jak i niekorzyść przedsiębiorców.

 

Korzyści z otrzymania decyzji o wsparciu

Intensywność pomocy (ile % wydatków można odzyskać jako zwolnienia podatkowe): 20-25%.

Okres ważności decyzji o wsparciu: 10 lat.

Warunki wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji

Punktów koniecznych za kryterium jakościowe: 6.

Liczba powiatów z minimalnymi nakładami (bez lokalizacji preferowanych):

  1. dla dużych przedsiębiorców 10 mln PLN, dla średnich – 2 mln PLN, dla małych – 500 000 PLN, dla mikro – 200 000 PLN: 0
  2. dla dużych przedsiębiorców 15 mln PLN, dla średnich – 3 mln PLN, dla małych – 750 000 PLN, dla mikro – 300 000 PLN: 0
  3. dla dużych przedsiębiorców 20 mln PLN, dla średnich – 4 mln PLN, dla małych – 1 mln PLN, dla mikro – 400 000 PLN: 0
  4. dla dużych przedsiębiorców 40 mln PLN, dla średnich – 8 mln PLN, dla małych – 2 mln PLN, dla mikro – 800 000 PLN: 3
  5. dla dużych przedsiębiorców 60 mln PLN, dla średnich – 12 mln PLN, dla małych – 3 mln PLN, dla mikro – 1,2 mln PLN: 1
  6. dla dużych przedsiębiorców 80 mln PLN, dla średnich – 16 mln PLN, dla małych – 4 mln PLN, dla mikro – 1,6 mln PLN: 17
  7. dla dużych przedsiębiorców 100 mln PLN, dla średnich – 20 mln PLN, dla małych – 5 mln PLN, dla mikro – 2 mln PLN: 13
Skorzystaj z naszych usług w zakresie: Polska Strefa Inwestycji
Dowiedz się więcej

Lokalizacje preferowane

Minimalne nakłady dla dużych przedsiębiorców 10 mln PLN, dla średnich – 2 mln PLN, dla małych – 500 000 PLN, dla mikro – 200 000 PLN, niezależnie od powiatów):

  1. Gnieźnieński i gminy graniczące (miasto Gniezno, gmina Gniezno, gmina Niechanowo, gmina Czerniejewo, gmina Mieleszyn, gmina Kłecko, gmina Łubowo, gmina Witkowo, gmina Trzemeszno)
  2. Kolski i gminy graniczące (miasto Koło, gmina Koło, gmina Kościelec, gmina Osiek Mały, gmina Dąbie, gmina Grzegorzew, gmina Babiak, gmina Kramsk)
  3. Konin i gminy graniczące (miasto Konin, gmina Konin, gmina Kramsk, gmina Krzymów, gmina Stare Miasto, gmina Golina, gmina Kazimierz Biskupi, gmina Ślesin)
  4. Pilski i gminy graniczące (miasto Piła, gmina Piła, gminy Kaczory, Ujście, Szydłowo, Krajenka, Trzcianka)
  5. Pleszewski i gminy graniczące (miasto Pleszew, gmina Pleszew, gmina Dobrzyca, gmina Gołuchów, gmina Chocz, gmina Czermin, gmina Kotlin, gmina Blizanów, gmina Raszków)
  6. Turecki (miasto Turek, gmina Turek, gmina Malanów, gmina Tuliszków, gmina Władysławów, gmina Brudzew, gmina Przykona, gmina Dobra, gmina Kawęczyn)
  7. Złotowski i gminy graniczące (miasto Złotów, gmina Złotów, Krajenka, gmina Tarnówka, gmina Jastrowie, gmina Okonek, gmina Lipka, gmina Zakrzewo, gmina Wysoka, gmina Łobżenica)
  8. Chodzieski i gminy graniczące (miasto Chodzież, gmina Chodzież, gmina Budzyń, gmina Margonin, gmina Szamocin, gmina Czarnków, gmina Ujście, gmina Kaczory, gmina Miasteczko Krajeńskie)
  9. Kępiński (gmina Perzów, gmina Rychtal)

 

W sumie miast i gmin: 67.

 

Preferencyjne warunki (najniższa wymagana wartość inwestycji) przysługują inwestycjom położonym w:

  1. mieście średnim tracącym funkcje społeczno-gospodarcze, lub
  2. gminie, na terenie której położone jest takie miasto, lub
  3. gminie graniczącej z gminą, na terenie której położone jest takie miasto, lub takim miastem.

Czy masz szansę na uzyskanie decyzji o wsparciu? Sprawdź!

Komentarz: Wielkopolskie z bardzo wysokim progiem wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji.

Wielkopolskie jest jednym z czterech województw o najniższym poziomie intensywności pomocy i czasie obowiązywania decyzji o wsparciu. Wchodząc do Polskiej Strefy Inwestycji w Wielkopolskim możemy odzyskać w formie zwolnienia z podatku dochodowego do 25% wydatków na inwestycję korzystającą ze wsparcia (35% dla przedsiębiorców średnich, 45% – dla mikro i małych), co jest wartością najczęściej spotykaną w Polsce. Nie pomaga niewielka liczba miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze (7 przy średniej 7,63). Ich wysoka liczba korzystnie wpływa na atrakcyjność regionu z uwagi na to, że w miastach tych oraz gminach graniczących z nimi obowiązuje najniższy poziom kosztów kwalifikowanych koniecznych do wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji – taki, jak dla powiatu, w którym stopa bezrobocia jest wyższa od 250% przeciętnej.

Przede wszystkim jednak województwo Wielkopolskie traci na dostępności pomocy publicznej, ze względu na dużo niższe niż przeciętne w skali kraju bezrobocie. Zasadą jest, że im jego poziom wyższy – tym niższa wysokość minimalnych kosztów przedsięwzięcia, jakie trzeba ponieść, aby móc wnioskować o decyzję o wsparciu nowej inwestycji. W tym województwie aż 30 powiatów odnotowuje jego stopę niższą niż przeciętna przyjmowana dla celów wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji (6,0%), podczas gdy bezrobocie powyżej średniej występuje w zaledwie 5.

Korzystanie ze zwolnienia na części Wielkopolski podlega jednak przepisom wprowadzającym ograniczenia dla dużych przedsiębiorców.

Ważny fragment

W Wielkopolsce zdobycie decyzji o wsparciu i wejście do Polskiej Strefy Inwestycji jest więc istotnie trudniejsze niż przeciętnie – ze względu na bardzo niski poziom bezrobocia oraz niewielką liczbę lokalizacji preferowanych.

Porozmawiajmy o Twoich wyzwaniach

Świadczymy usługi w zakresie Polska Strefa Inwestycji

Skontaktujmy się z Tobą w najbliższym dniu roboczym aby porozmawiać o Twoich potrzebach i dopasować do nich naszą ofertę.

Poproś o kontakt

Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.