Treść artykułu
Od 2019 r. cała Polska jest jedną specjalną strefą ekonomiczną – Polską Strefą Inwestycji, o czym opowiedzieliśmy w jednym z naszych raportów. Teraz prezentujemy bardziej szczegółowe informacje dla każdego z województw. W tym artykule omawiamy województwo małopolskie.
AKTUALIZACJA z dnia 14.04.2022 r.
Niniejszy cykl artykułów został zaktualizowany w oparciu o obecnie obowiązującą przeciętną stopę bezrobocia w Polsce (6,0%), ogłoszoną na podstawie Obwieszczenia Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 28 września 2021 r. w sprawie przeciętnej stopy bezrobocia w kraju oraz na obszarze powiatów stan na dzień 30 czerwca 2021 roku. W związku z jej aktualizacją , od dnia 28 września 2021 r. „próg wejścia” do Polskiej Strefy Inwestycji dla wielu lokalizacji uległ zmianie, zarówno na korzyść, jak i niekorzyść przedsiębiorców.
Korzyści z otrzymania decyzji o wsparciu
Intensywność pomocy (ile % wydatków można odzyskać jako zwolnienia podatkowe): 40%.
Okres ważności decyzji o wsparciu: 12 lat.
Warunki wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji
Punktów koniecznych za kryterium jakościowe: 5.
Liczba powiatów z minimalnymi nakładami (bez lokalizacji preferowanych):
- dla dużych przedsiębiorców 10 mln PLN, dla średnich – 2 mln PLN, dla małych – 500 000 PLN, dla mikro – 200 000 PLN: 0
- dla dużych przedsiębiorców 15 mln PLN, dla średnich – 3 mln PLN, dla małych – 750 000 PLN, dla mikro – 300 000 PLN: 0
- dla dużych przedsiębiorców 20 mln PLN, dla średnich – 4 mln PLN, dla małych – 1 mln PLN, dla mikro – 400 000 PLN: 1
- dla dużych przedsiębiorców 40 mln PLN, dla średnich – 8 mln PLN, dla małych – 2 mln PLN, dla mikro – 800 000 PLN: 2
- dla dużych przedsiębiorców 60 mln PLN, dla średnich – 12 mln PLN, dla małych – 3 mln PLN, dla mikro – 1,2 mln PLN: 7
- dla dużych przedsiębiorców 80 mln PLN, dla średnich – 16 mln PLN, dla małych – 4 mln PLN, dla mikro – 1,6 mln PLN: 9
- dla dużych przedsiębiorców 100 mln PLN, dla średnich – 20 mln PLN, dla małych – 5 mln PLN, dla mikro – 2 mln PLN: 1
Sprawdź Polska Strefa Inwestycji Grant Thornton
Lokalizacje preferowane
Minimalne nakłady dla dużych przedsiębiorców 10 mln PLN, dla średnich – 2 mln PLN, dla małych – 500 000 PLN, dla mikro – 200 000 PLN, niezależnie od powiatów):
- Chrzanowski (miasto/gmina Chrzanów)
- Gorlicki (miasto Gorlice, gmina Gorlice, gmina Sękowa)
- Nowotarski (miasto Nowy Targ, gmina Nowy Targ, gmina Szaflary)
- Nowy Sącz (miasto Nowy Sącz, gminy Chełmiec, Kamionka, Nawojowa, Stary Sącz, Podegrodzie)
- Tarnów (miasto Tarnów, gminy Tarnów, Skrzyszów, Lisia Góra, Żabno, Radłów, Wierzchosławice)
- Tatrzański (miasto Zakopane, gmina Poronin, Gmina Kościelisko)
W sumie miast i gmin: 23.
Z uwagi na wątpliwości interpretacyjne dotyczące pojęcia gminy graniczącej z miastem średnim tracącym funkcje społeczno-gospodarcze przyjęto, że:
- W przypadku miast na prawach powiatu lub gmin miejskich, preferencja obowiązuje dla powiatu/gminy miejskiej i wszystkich gmin graniczących z nią.
- W przypadku gmin miejsko-wiejskich preferencja obowiązuje tylko dla tej gminy.
Czy masz szansę na uzyskanie decyzji o wsparciu?
Komentarz: Małopolskie z wysokim współczynnikiem trudności wejścia do Polskiej Strefie Inwestycji
Małopolskie jest województwem przeciętnym jeżeli chodzi o intensywność pomocy i czas obowiązywania decyzji o wsparciu. Wchodząc do Polskiej Strefy Inwestycji w województwie Małopolskim możemy odzyskać w formie zwolnienia z podatku dochodowego do 35% wydatków na inwestycję korzystającą ze wsparcia (45% dla przedsiębiorców średnich, 55% – dla mikro i małych), co jest wartością najczęściej spotykaną w Polsce. Na niekorzyść tej lokalizacji przemawia niższa od przeciętnej liczba miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze (6 przy średniej 7,63). Ich wysoka liczba korzystnie wpływa na atrakcyjność regionu z uwagi na to, że w miastach tych oraz gminach graniczących z nimi obowiązuje najniższy poziom kosztów kwalifikowanych koniecznych do wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji – taki, jak dla powiatu, w którym stopa bezrobocia jest wyższa od 250% przeciętnej.
O wysokim poziomie trudności skorzystania ze zwolnienia podatkowego w województwie Małopolskim decyduje przede wszystkim duża liczba powiatów, w których wskaźnik bezrobocia jest niższy niż przeciętna krajowa stopa. Zasadą jest, że im jego poziom wyższy – tym niższa wysokość minimalnych kosztów przedsięwzięcia, jakie trzeba ponieść, aby móc wnioskować o decyzję o wsparciu nowej inwestycji. W Małopolsce 10 powiatów odnotowuje stopę wyższą niż przeciętna przyjmowana dla celów wejścia do Polskiej Strefy Inwestycji (6,1%), a aż w 10 powiatach występuje bezrobocie poniżej średniej.
Ważny fragment
W województwie Małopolskim zatem zdobycie decyzji o wsparciu i wejście do Polskiej Strefy Inwestycji jest przedsięwzięciem dosyć wymagającym ze względu na dużą liczbę powiatów z wysokimi minimalnymi nakładami inwestycji oraz stosunkowo niewielką ilość miast średnich tracących funkcje społeczno-gospodarcze.
Polska Strefa Inwestycji. Warunki uzyskania decyzji o wsparciu w pozostałych województwach:
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #1: Dolnośląskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #2: Kujawsko-pomorskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #3: Lubelskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #4: Lubuskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #5: Łódzkie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #6: Małopolskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #7: Mazowieckie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #8: Opolskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #9: Podkarpackie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #10: Podlaskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #11: Pomorskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #12: Śląskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #13: Świętokrzyskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #14: Warmińsko-mazurskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #15: Wielkopolskie
- Mapa Polskiej Strefy Inwestycji. #16: Zachodniopomorskie
Skontaktuj się
Niniejsza publikacja została sporządzona z najwyższą starannością, jednak niektóre informacje zostały podane w formie skróconej. W związku z tym artykuły i komentarze zawarte w „Newsletterze” mają charakter poglądowy, a zawarte w nich informacje nie powinny zastąpić szczegółowej analizy zagadnienia. Wobec powyższego Grant Thornton nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek straty powstałe w wyniku czynności podjętych lub zaniechanych na podstawie niniejszej publikacji. Jeżeli są Państwo zainteresowani dokładniejszym omówieniem niektórych kwestii poruszonych w bieżącym numerze „Newslettera”, zachęcamy do kontaktu i nawiązania współpracy. Wszelkie uwagi i sugestie prosimy kierować na adres jacek.kowalczyk@pl.gt.com.